این به معنی آن است که تحول فکری همه کودکان با نظم معین و در زمان نسبتاً معین ظاهر می شود و کودک نمی تواند بدون طی مرحله پیشین به مرحله بعدی وارد شود. این دوره از دوازده سالگی تا سنین بزرگسالی را شامل می شود.در این دوره تفکر نوجوان از قلمرو واقعیات عینی و محسوس فاصله گرفته و به قلمرو انتزاعیات وارد می شود. فرد در این مقطع قادر است نظریه ها و الگوهای مختلفی را در مورد جهان خارج و واقعیات مربوط به آن مطرح کند. او به این نکته پی می برد که نظریه ها و الگوها در باب واقعیت های جهان خارج در واقع بیانگر وضعیت مفروض است و نه وضعیت خود واقعیت ها. نوجوان برای آینده خود آرمان ها و هدف هایی را ترسیم می کند و در جهت تحقق آنها گام بر می دارد.

برخی بر این اعتقادند که مطالعات عمیق و دقیق او معلول بهره مندی او از فلسفه و زیست شناسی بوده است. در کتاب “رشد”، برک به صورت دقیق و جامع به بررسی موضوعاتی مانند توسعه شناختی، تحولات جسمی، روابط خانوادگی و اجتماعی، تجربه هیجانی و رشد شخصیتی می‌پردازد. این کتاب برای دانشجویان روان‌شناسی، مشاوران، پدر و مادران، معلمان و همه کسانی که به دنبال فهم بهتر رشد و توسعه کودکان و نوجوانان هستند، بسیار مناسب است. در کل، کتاب روانشناسی رشد لورا برک به‌عنوان یک راهنمای جامع و عملی برای رشد و توسعهٔ فردی برای همهٔ افرادی که به دنبال ارتقای کیفیت زندگی و شخصیت خود هستند، پیشنهاد می‌شود. نظریه رشد مرحله‌ای پیاژه به تشریح رشدِ شناختی کودکان می‌پردازد.

پیاژه همان گونه که با جان لاک مخالف است با دیدگاه برخی روان شناسان که روان کودک را به یک دستگاه پیچیده و آماده تشبیه کرده اند که فارغ از جهان خارج و تحولات و تغییرات آن به کار خود مشغول است، مورد نقد قرار می دهد. بله، این کتاب شامل تمرینات و پرسشنامه‌هایی است که خوانندگان می‌توانند از آن‌ها برای تمرین و بهبود مهارت‌های خود در حوزه روانشناسی رشد استفاده کنند. بر اساس نظریه پیاژه، تعادل طرحواره‌های کودک هنگام مواجه‌شدن با پدیده‌های جدید به هم می‌خورد. بنابراین کودک باید از روش‌های مختلف مانند ادغام، تطبیق یا ساخت طرحواره‌های جدید برای بازگرداندن تعادل استفاده کند. این مفهوم در نظریه پیاژه متأثر از مطالعات او در حوزه زیست‌شناسی بوده است.

همچنین یک نیم فصل به تحصیل روانکاوی مشغول بود که آغاز ورود حرفه‌ای وی به دنیای روانشناسی بوده و نقطه عطفی در زندگینامه ژان پیاژه محسوب می‌شود. قبل از کار پیاژه ، فرض رایج در روانشناسی این بود که کودکان صرفاً متفکرانی دارای توانایی کمتر نسبت به بزرگسالان هستند. پیاژه نشان داد که کودکان خردسال کاملا متفاوت از بزرگسالان فکر می‌کنند. پیاژه در موسسه بینه در دهه ۱۹۲۰ مشغول به کار شد و کارش توسعه نسخه فرانسوی سوالات آزمون‌های هوش انگلیسی بود. او شیفته دلایلی بود که کودکان برای جواب‌های غلطشان به سوالاتی که نیاز به تفکر منطقی داشت، ارائه می‌دادند.

هوش و استعداد در انتخاب مسیر شغلی عوامل بسیار مهمی هستند و می‌توانند موفقیت‌های بزرگ و ناکامی‌های عمیقی را برای ما به همراه داشته باشند، لینک یک مقاله در این مورد برای مطالعه بیشتر شما آورده شده است. پیاژه بعد از اتمام تحصیلاتش در سوئیس، به پاریس رفت و در مدرسه‌ای که توسط الفرد بینه، بنیانگذار تست هوش بینه مشغول به کار شد. پیاژه در نمره‌‌گذاری تست بینه و تفسیر آزمون بینه ایفای نقش نمود. تمام محصولاتی که لینک دانلود آنها در ایران جزوه در دسترس می باشد، مشمول قانون حق نشر و کپی رایت نمی باشند. علیت به تدریج بین سنین 4 تا 6 ماهگی و یکسالگی پدید می‌آید و رشد آن مبتنی بر کشفیات خود نوزاد، ابتدا در مورد اثرات اعمال خودش و سپس اثرات نیروهای بیرونی است.