با این حال ، برخی از وهابیان آن را به شیعیان نسبت می دهند ، که چرا این نسبت اشتباه را به همسر پیامبر می دهند. اگرچه برخی از علمای شیعه و سنی از عملکرد برخی از همسران پیامبر انتقاد می کنند ، اما پس از رحلت پیامبر ، نقش عایشه در شکل دادن به جنگ جمل و ایجاد نفرت و ایجاد دشمنی با حضرت علی (ع) بدیهی بوده و علما آن را نقد می کنند. زیرا طبق گفته شیعه امامیه ، پیامبر در برابر همه چیزهایی که باعث نفرت و دوری از مردم هستند محفوظ است. این کتاب با بررسی دقیق و جامع زندگی این زنان، تلاش می‌کند تا نقش و اهمیت هر یک از آن‌ها را در تاریخ اسلام و در کنار پیامبر اسلام (ص) نشان دهد. نویسنده با استفاده از منابع معتبر تاریخی و اسلامی، به تحلیل زندگی و نقش‌های این زنان پرداخته و به خوانندگان کمک می‌کند تا به درک بهتری از تاریخ اسلام و جایگاه زنان در این دین برسند.

از آنجاییکه آنان همسران پیامبر بودند اگر معصیتى را دچار مى شدند دید مردم نسبت به آنها تغییر مى کرد زیرا خداوند مردم را به اندازه منزلت ایشان مورد حساب قرار مى دهد. قرآن به ما مى آموزد که اگر گوهر سرشت انسان سفته شود خواه زن باشد خواه مرد به درجه اى از کمال میرسد که لایق تقرب الهى میشود. همان گونه که مریم بنت عمران و آسیه همسر فرعون و مادر موسى(ع) به آن درجه رسیدند و فضل و رحمت الهى شامل حال آنان شد. شاید غرض اصلى پیامبر(ص) نشان دادن مقام فضیلت فاطمه(ع) بوده لکن در ضمن با این عمل مقام زنها را به مردان مى نمایاند که از دختران انکار نکنند و آنها را عار ندانند و شاید خداوند ذریه پیامبر را از نسل فاطمه زهرا(س) قرار داد که ارزش و مقام زن را بر همگان عیان کند. اعراب جاهلیت هیچ حق و حقوقى براى زن نبودند بطورى که وقتى همسرش از دنیا مى رفت وراث مالک او مى شدند.

قبل از ظهور اسلام قواعد ازدواج بقدرى سست و بى پایه بود که به زحمت ایجاد حقوقى براى زن مى کرد تمتع مشروط و یا موقت رواج داشت(۱) دختران و زنان در نزد پدران و شوهران فرقى با مواشى و دواب نداشتند و با آنان مثل دیگر اشیاء ما یملک خود معامله مى کردند. نسخه الکترونیک کتاب زنان پیامبر را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کنید و سپس در کتابخوان فراکتاب آن را مورد مطالعه قرار دهید. مسلمانان به پاکدامنی همسران پیامبر باور دارند و توهین و اهانت به آنان را جایز نمی‌دانند. البته از عملکرد عایشه در حوادث پس از رحلت پیامبر(ص) مانند جنگ جمل انتقاد دارند. همسران پیامبر(ص) زنانی که پیامبر(ص) با آنان ازدواج کرد و در قرآن با لقب امهات المومنین (مادران مؤمنان) از آنان یاد شده و احکام و دستورهای خاصی درخصوصشان آمده است.

پیامبراکرم(ص) طی بیست و سه سال رسالت خویش کوشید که تحولی بنیادین در فرهنگ جامعه جاهلی آن روز ایجاد کند تا از سویی زمینه رشد و تعالی همه جانبه زنان را فراهم سازد و از سوی دیگر دیدگاه جامعه را نسبت به آنان متحول نماید. زنان در عصر رسول الله(ص) بسیار مورد توجه و تکریم آن حضرت بودند و تحت آموزه‏ های جدیدی که پیامبراکرم(ص) در جزیرةالعرب رواج داد، وضعیت آنان به سرعت تغییر کرد و جایگاه فرهنگی اجتماعی متفاوتی یافتند. او رمله دختر ابوسفیان دشمن درجه یک اسلام و پیامبر بود رمله با شوهر خود عبدالله بن حجش پسر عمه پیامبر با اسلام گروید و از ظلم قریش به حبشه مهاجرت کردند و در آنجا عبدالله دین نصرانى برگشت سپس از دنیا رفت. ام حبیبه توسط نجاشى پادشاه حبشه در آنجا به عقد رسول خدا درآمد و آنگاه به مدینه فرستاده شد.(۴۰)  ازدواج او با پیامبر چند روز بعد از ازدواج پیامبر با صفیه بود. آیا این سخن پیامبر با ماریه قبطیه ازدواج کرد عایشه و دیگران همسران خدا سعى کردند که خود را قانع کنند که این عروس جوان قبطى بیش نیست ولى زمانى که متوجه شدند ماریه منتظر مادر شدن است و غیرت و حسد آنان افزوده شد زیرا هیچکدام فرزندى نداشتند.

مادر از چنان درجه اى برخوردار است که بهشت زیر پاى اوست و زن از چنان مرتبه اى برخوردار است که از دامان او مرد به معراج مى رسد. زنان آن روزگار چون دیگر دورانهاى ننگین تاریخ بشر در محرومیتى عجیب بسر بردند و با آنان چون متاعى ناچیز رفتار مى شد. چاپ دهم کتاب «زنان نمونه» اثر علی شیرازی در ۲۸۰ صفحه به کتابفروشی‌ها رسید. زمان ارسالشون مثل همونی بود که توی سایت گفته بودند و پشیتبانیشون عالی بود همچنین کیفیت بسته بندی ام حرف نداشت و کتاب بدون هیچ مشکلی به دستم رسید. استاد محمود مهدوی دامغانی قبول زحمت کرده و بر این کتاب مقدمه نوشته است. لعبت عائشه دور افاعلا فی قضیه الخلافه من بعد الرسول(ص) و لعل هذه القرابه بینها و بین الخلیفه سبب عن مشارکتها فی تیسیر الامور کما هى مصدر للتشاور و التدبیر بحیث تبدل بیتها فی زمن عمر الى دار الشورى للبحث عن مسائل الحکومه.

فصل اول با نام «زنان پیامبر اکرم (ص)» به بررسی زندگانی همسران رسول الله (ص) بر اساس تقدم زمانی می‌پردازد. جوریریه دختر حارث بن ضرار خزاعى از بزرگان بنى مصطلق بود که پدرش به جنگ مسلمانان برخاست و در این جنگ مغلوب شد. افراد زیادى از جنگجویان و تعدادى از زنان قوم به اسارت مسلمانان درآمدند و در بین این اسیران دختر حارث جویریه بود که همسرش در جنگ کشته شده بود. پیامبر در سال چهارم با ام سلمه دختر ابى امیه ازدواج کرد او نخست همسر ابوسلمه بن عبدالاسد مخزومى پسر عمه رسول خدا(ص) بود که همراه شوهر خود به حبشه مهاجرت کرد و بعد از بازگشت از حبشه به مدینه مهاجرت کردند. شوهرش در یکى از سریه ها به شهادت رسید و پیامبر او را در سال ۴ هجرى تزویج کرد.(۳۵) او از زنان عاقله پرهیزگار امین و مؤمن به خدا و رسول خدا و امامان بود. درحالی که اسلام در روزگار و سرزمینی ظهور کرد که زن به لحاظ حقوقی و اجتماعی در موقعیتی فروتر از مردان قرار داشت.

از سال 1375 کار تحقیق و پژوهش درباره زندگی امام سوم شیعیان حضرت اباعبدالله الحسین ‌(ع) را شروع کرد و در طول پنج سال این کار تحقیقی را به پایان رساند. دکترای وی در رشته فیلولوژی (مردم شناسی) است و عنوان رساله اش عاشورا در شعر و فولکلور معاصر مردم ایران است. او هم اکنون مدرس “تاریخ اسلام” در دانشگاه مذاهب اسلامی است و با دانشنامه جهان اسلام و دائرة المعارف تشیع نیز به عنوان مؤلف همکاری دارد. زندگانی شهیده اول اسلام و صحابی بزرگوار رسول الله (ص) یعنی سمیه مادر عمار یاسر را که از زنان مهاجر و انصار به شمار نمی آید، زینت بخش فراز پایانی کتاب قرار داده ایم. بر اساس آیه وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ سوره احزاب–۵۳ مسلمانان هر وقت تقاضایی از همسران پیامبر دارند، می‎‌بایست از پشت پرده آن را بخواهند. منظور از حجاب در این آیه، پوشش عادی چون زنان دیگر نیست؛ بلکه حکمی اضافه بر آن و مخصوص همسران پیامبر(ص) بوده۴۴ که به‌منظور جلوگیری از عیب‌جویی دشمنان برای همسران پیامبر۴۵ و حفظ حیثیت آنان۴۶ نازل شده است.

در نوشته های بعدی با هر کدام از همسران حضرت محمد به طور جداگانه آشنا خواهیم شد و زندگینامه همسر پیامبر را بررسی خواهیم کرد. برخی از علما سیزده و برخی پانزده زن برای او برشمرده اند و دیدگاه های دیگری نیز در این باره وجود دارد. منشأ این اختلاف به برشماری و یا عدم شمارش کنیزان در میان همسران پیامبر بر می گردد. ساده‌زیستی، پرهیز از تَبَرُّج و خوب سخن گفتن از جمله دستورهای خدا به همسران پیامبر است. همچنین به مسلمانان دستور داده شده است که با همسران پیامبر از پشت پرده سخن بگویند و پس از رحلت پیامبر(ص) با آنان ازدواج نکنند. پیامبراکرم(ص) فرزند عبدالله بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبدمَناف بن قُصَی بن کلاب بن مُرَّهْ بن کعب است.

نمونه غیرت و حسادت شدید او وقتى آشکار مى شد که رسول خدا زنى تازه اختیار مى کرد. در اخبار بسیارى آمده است که این سوره در مورد عایشه و حفصه نازل شده است.(۵۱) حفصه راز پیامبر را براى عایشه فاش کرد و بدین خاطر مورد تهدید الهى قرار گرفتند. بهترین دلیلى که اشاره مى کند که این ازدواجها به امر خدا بوده است قرآن کریم است و آیه ۵۰ سوره احزاب موید این امر است. یا ایها النبى انا احللنا لک ازواجک الاتى آتیت اجورهن و ما ملکت یمینک مما افا الله علیک و بنات عمک و بنات عماتک و بنات خالک و بنات خالاتک اللاتى هاجرون معک و امراه مومنه ان وهبت نفسها لنبى… لکیلا یکون علیک حرج و کان الله غفورا رحیما. ام حبیبه دختر ابوسفیان همان کسى است که خاندان او با دودمان رسالت دشمنى آشتى ناپذیر داشتند و او شوهرش را در حبشه از دست داد و بى سرپرست و محروم شد که پیامبر براى جلب بنى امیه و همچنین سرپرستى با او ازدواج کرد. او در زمان خلافت یزیدبن معاویه بعد از شهادت امام حسین(ع) و بعد از همه همسران رسول خدا (ص) وفات یافت.

این کتاب به بررسی زندگی و سرگذشت ۱۲ تن از همسران پیامبر اکرم (ص) می‌پردازد. این زنان شامل “خدیجه”، “سوده”، “عایشه”، “حفصه”، “زینب دختر خزیمه”، “ام سلمه”، “زینب دختر جحش”، “جویریه”، “صفیه”، “ام حبیبه”، “ماریه قبطیه” و “میمونه” می‌باشند. پیامبر اسلام تا ۲۵ سالگی مجرد بودند و سپس با حضرت خدیجه، اولین همسر ایشان، ازدواج کردند. حضرت خدیجه زنی تاجر و بازرگان بود که نقش مهمی در حمایت از پیامبر و گسترش اسلام ایفا کرد. این ازدواج تا حدود ۲۵ سال بعد ادامه داشت و پیامبر تا ۵۵ سالگی تنها یک همسر داشتند. پیامبر ازدواج کرد تا از حمایت قبایل بزرگ عرب و گروه های قومی برخوردار شود و از طریق روابط آنها نفوذ سیاسی و اجتماعی را تقویت کند.