خواهید دید که تعدادی از فصلها بسیار طولانیتر از دیگر فصلهاست؛ به ویژه فصل ۶، ارزشهای شرور، و فصل ۹، گسلش پست. تفاوت حجم فصلها به دلیل نامتوازن بودن پرسشهایی است که در آن مبحث از من پرسیده شده است. پیشنهاد میکنم مطالعه را از فصل اول که درباره نقطه انتخاب است، آغاز کنید؛ زیرا تقریبا در تمام فصلها شما را به فصل اول ارجاع میدهم. همچنین نکات ضروری درمان موثر را پوشش میدهد و در فصلهای بعدی به آنها ارجاع داده میشود. در انتهای کتاب اکت، پرسشها و پاسخها نوشته دکتر راس هریس ، چند پیوست وجود دارد که میتوانید در آنها کاربرگها و اسناد مفیدی را بیابید. پیوست ۹ که آخرین پیوست است، راهنمای بالینی برای گره گشایی از اغلب مشکلات، نام دارد.
ما زمانی رنج میکشیم که یک چیزی برای ما ارزشه از خاصیت ارزش بودنش کاسته شده و به هدف تبدیل شده و متاسفانه ما به اون هدف نمیرسیم. ارزشهای گفته شده به ارزشهای فرزندپروری و شغلی و ارتباطی اجتماعی(همسر فرندان خانواده و فامیل و دوست) و سلامتی تقسیم بندی شود و فرد ارزشهایش را در آن بنویسد.و به این ارزشها نمره صفر تا ده بدهد. بعد میشه پرسید آخر این تمرین احساستون نسبت به اون آدمی که در موردش فکر میکردین چه تغییری کرد. اون فکرایی که وایمیسن برای ما مهمتر است و به هر حال این فرایند یاد میدهد که ما بتوانیم از فکرامون فاصله بگیریم. یک موضوع یا فردی که شما باهاش مسئله دارید را به ذهن بیارید و چند تا از قضاوتهای منفیتونو درباره اون بنویسید.
در پایان هر جلسه، پیشنهاداتی برای تغییر محتوای جلسات برای استفاده از آن در فرمت گروهی ارائه شده است. این کتاب برای متخصصان سلامت روانی نوشته شده است که تجربه کار درمانی با نوجوانان را داشتهاند، ولی در ACT و یا در کاربرد ACT برای نوجوانان تازهکار هستند. این کتاب بهعنوان کتاب راهنمای درمان ACT برای نوجوانان طراحی شده است و دارای دو بخش است. بخش اول شامل اصول ACT میشود و بخش دوم شامل توصیفی از جلسۀ ارزیابی اولیه و جلسات درمانی میشود. در اصول ACT مروری بر پایههای نظری و فلسفی ACT صورت گرفته و شش فرایند هستهای ACT توضیح داده میشود.
یکی از روشهایی که میتواند به ما در این مسیر کمک کند، «اکت» یا درمان پذیرش و تعهد است. دکتر راس هریس، با نگارش کتاب «اکت، پرسشها و پاسخ ها»، سعی داشته است به معرفی و توضیح این روش به زبانی ساده و قابل فهم پرداخته و پاسخ به سوالات متداول در این زمینه را ارائه دهد. کتاب اکت به زبان ساده راهنمایی برای شروع سریع درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد نویسنده راس هریس با ترجمه سحر محمدی توسط انتشارات سایه سخن با موضوع روانشناسی، پذیرش و تعهد به چاپ رسیده است. در نهایت، میتوان گفت که «اکت، پرسشها و پاسخ ها»، با توجه به ساختار منحصر به فرد و ارائه مفاهیم در قالب پرسش و پاسخ، یک منبع کاربردی و مفید برای دانشجویان، متخصصان و هر کسی است که به دنبال فهم بهتری از روش درمانی اکت میباشد. دکتر راس هریس، با این اثر موفق، بار دیگر نشان داده است که چگونه میتوان با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، مفاهیم پیچیده و عمیق را به خوانندگان آموزش داد. دکتر راس هریس، یک روانشناس بالینی است که به خصوص در حوزه درمان پذیرش و تعهد (اکت) شهرت دارد.
بهعنوان مثال، هر جلسه با مرور محتوای جلسه قبلی و تمرین خانه شروع میشود، سپس توجهآگاهی و محتوای جلسه جدید ذکر میشود. همچنین، در این کتاب برای توضیح مفاهیم و محتوای جلسه تجارب چندین مراجع فرضی مطرح شده است. منابع موجود در زمینه ACT بیش از حد فنی بوده و نحوه انتقال نظریه به عمل یا نحوه ارتباط مفاهیم یک جلسه یا بین جلسات را بهخوبی توضیح نمیدهند، درحالیکه این مسأله مهمی است. نویسندگان کتاب حاضر سعی کردهاند آنچه درمانگران هنگام استفاده از ACT برای نوجوانان لازم دارند برای آنها فراهم کنند. در عصر معاصر، هنگامی که ما با چالشها و پرسشهای بسیاری در زندگی روزمره مواجه هستیم، تلاش برای یافتن راههای کاربردی برای مواجهه با موقعیتها و استرسهای زندگی، ضروری است.
کتابهای او، علاوه بر جوانب علمی و تخصصی، بر ارتباط بین نظریه و عمل تاکید دارد، و همین موضوع باعث محبوبیت آنها در میان روان درمانگران و عموم مردم شده است. اکت با استفاده از مفاهیم و تمرینهای مختلف، به فرد کمک میکند تا با دور زدن مبارزات ضد افکار و احساسات ناخوشایند و به جای آن، تمرکز بر زندگی با معنا و هدف داشته باشد. در شروع درس خواندن معمولاً سوالاتی ذهنتان را به خودش مشغول میکند که ممکن است باعث نگرانیتان شده و حتی شما را از ادامهی مسیر منصرف کند. روانآموز در کنار شماست تا پاسخگوی هر سوالی باشد که در مسیر درس خواندن و کنکور برایتان پیش میآید. فقط کافیست شماره خودتان را در فرم پیشرو وارد کنید و منتظر تماس پشتیبابان حرفهای روانآموز باشید. هنگام اجرای اکت، میتوانیم مطابق میل خود، جهتمند عمل کنیم یا از مداخلات غیرمستقیم بهره بگیریم.
برای کار با مراجعانی که عملکرد ضعیفتری دارند و مشکلات و نقصهای معناداری در مهارتهای مقابلهایشان هست، نسبتاً جهتمند عمل میکنیم. لازم است در ابتدای هرجلسه، دستور کاری تنظیم کنیم و هرزمان لازم بود، مراجع را به آن ارجاع دهیم تا اطمینان یابیم مهارتهای جدید را فعالانه فرامیگیرد. همچنین ارزشها را شفاف و اهداف را تعیین و برنامههای عملی را در طول جلسه ایجاد میکنیم. اما برای مراجعانی که عملکرد بهتری دارند و با انگیزه و پرتلاشاند، میتوانیم کمتر جهتمند باشیم. این روش درمانی برای مواجهه با مشکلات مختلفی مانند افسردگی، اضطراب، استرس مزمن، اختلالات رفتاری و بسیاری از مشکلات دیگر مورد استفاده قرار میگیرد.
ثبت ديدگاه