نظریه‌ای که در آن دوران در میان طرفداران مکتب مارکسیسم اقبال فراوانی داشته و شهید مطهری تلاش داشته‌اند خطرات فکری آن را با این بحث برطرف گردانند. کتاب حاضر، مجموع ده سخنرانی استاد مرتضی مطهری در مورد دو موضوع «حق و باطل» و «احیای تفکر اسلامی» است. استاد مطهری در این گفتارها با نقد نظریه مارکسیسم در باب نبرد حق علیه باطل، نظر اسلامی را چنین بیان می کند که «حق، اصیل و مستقل است و باطل طفیلی و گرچه گاهی شاهد غلبه ظاهری باطل هستیم، اما پیروزی نهایی از آن حق است». کتاب نبرد حق و باطل از شهید مطهری شامل دو بخش مجزا اما مرتبط با یکدیگر است. قسمت اول این کتاب با عنوان “نبرد حق و باطل” از تلفیق 5 گفتار تشکیل شده و قسمت دوم آن با عنوان “تکامل اجتماعی انسان در تاریخ” نوشته شده که هردو حاصل دو مورد از سخنرانی های شهید مطهری است.

ما مسلمانان اگر بخواهیم طرز تفکر خودمان از اسلام را تصحیح کنیم باید به گذشته‏ها بر گردیم، چرا که ریشه‏هاى این آسیب چه بسا در چند قرن پیش باشد. در این جا به یکى از آسیب هایى اشاره مى‏کنیم که ریشه در قرون اولیه اسلامى دارد و امروزه در میان ما ریشه‏هاى جدیدى هم پیدا کرده و آن خوار شمردن در تأثیر عمل در سعادت، و رجوع از تفکر واقع‏بینانه به خیالبافى است. کف روى آب خود حرکت نمى‏کند، بلکه نیروى آب است که آن را حرکت مى‏دهد؛ یعنى اگر معاویه‏اى پیدا مى‏شود و آن همه کارهاى باطل مى‏کند، باز هم از نیروى حق و از ایمان مردم استفاده کرده، اهداف خود را تحقق بخشیده است. بر خلاف مارکسیسم، اسلام اولاً هستى را بر اساس حق مى‏داند و حق را اصیل مى‏شمارد و اگر چه باطل را نفى نمى‏کند، ولى آن را اصیل نمیداند. سفارش مارکسیسم این است که اگر در جامعه‏اى غیر سوسیالیستى هستید، کارى کند تضادهاى آن جامعه سریع‏تر شود و انقلاب صورت گیرد تا خودش به مرحله بعدى برود. این به اصطلاح فرضیه علمى نه تنها قابل تطبیق با تاریخ جوامع نیست و مورخین آن را تایید نکرده‏اند، خود مارکس و انگلس هم تحولات اروپا را طورى تحلیل کردند که نظریه خود را نقض نمودند.

البته اگر تنها جنبه فکرى و عقلانى اروپا را در نظر بگریم خطرى ندارد، زیرا فرهنگ اروپا به معنى علمى آن، دنباله فرهنگ اسلامى است، اما ترس ما از این است که ظاهر خیره کننده این فرهنگ ما را از پى بردن به ماهیت واقعى آن باز دارد. انسان و سرنوشت نام کتابی از مرتضی مطهری است که به بررسی تطبیقی مسئله قضا و قدر و جبر و اختیار در مکاتب مختلف فلسفی و مکتب اسلام می‌پردازد. این کتاب ابتدا در «هیئت‌های مؤتلفه اسلامی» توسط مطهری تدریس می‌شده۱ سپس به زبان‌های انگلیسی،۲ ایتالیایی،۳ اردو۴ و آلمانی۵ ترجمه شده‌است. مرتضی مطهری (۱۲۹۸-۱۳۵۸ ش) از اساتید حوزه علمیه و معروفترین سخنران در دو دهه قبل از انقلاب اسلامی بود. او در ۱۲ بهمن ۱۲۹۸ش، در شهرستان فریمان در نزدیکى شهر مشهد چشم به جهان گشود.

نهایتاً هم نظریه اسلام در این خصوص شرح داده شده است.پاسخ های مستدل و روشنگر استاد مطهری در کتاب نبرد حق و باطل به پرسش های حضار در پایان مباحث بخش دوم، به جذابیت و وضوح این مباحث افزوده است. بخش اول با عنوان «نبرد حق و باطل» تلفیق شده پنج گفتار  و بخش دوم با عنوان «تکامل اجتماعى انسان در تاریخ» تنظیم‌شده دو سخنرانی از استاد شهید مطهری است. کتاب «نبرد حق و باطل» در واقع تلفیق پنج جلسه سخنرانی استاد شهید مطهری در یک حوزه دینی در شهر دماوند است. ایشان در ابتدای بحث بیان می‌کنند که حق و باطل از مباحث مهم در جهان بینی یک فرد است به همین خاطر شناخت این دو مقوله و فهم درست از آنان یک امر ضروری است. ایشان این دو مقوله را ناظر به علوم جامعه شناسی و تاریخی مورد تحلیل قرار دادند. از جمله نظریاتی مفاهیم حق و باطل را توضیح و  تفسیر می‌دهند نظریه ماتریالیسم تاریخی است که تضادهایی با برداشت اسلامی از حق و باطل دارد.

معنى کلمه کل یوم عاشورا هم این است که هر روز به نام امام حسین علیه السلام با ظلم و باطلى مبارزه مى‏شود و حق و عدالتى احیا مى‏گردد. الهیون و خصوصا اسلام صریحا خلقت عالم را بر حق و عین حسن و خیر مى‌‏دانند و معتقدند هیچ کاستى و زیادتى، هیچ باطلى و لغوى در نظام هستى وجود ندارد. در تنظیم این کتاب، هیچ دخل و تصرفی از سوی ویراستار در اصل مطلب‌ نشده و تنها در برخی موارد، اصلاحات اندک عبارتی صورت گرفته است به‌ طوری که حالت گفتاری مطالب بخصوص در بخش دوم کتاب که احتیاج به‌ تلفیق نداشته، حفظ گردیده و شیرینی کلام استاد محفوظ مانده است. کتابراه مرجع قانونی دانلود کتاب الکترونیکی و دانلود کتاب صوتی است که امکان دسترسی به هزاران کتاب، رمان، مجله و کتاب صوتی و همچنین خرید کتاب الکترونیک از طریق موبایل تبلت و رایانه برای شما فراهم می‌کند. شما با استفاده از کتابراه همیشه و همه جا به کتاب‌ها و کتابخانه خود دسترسی دارید و می‌توانید به سادگی از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کنید.

پس اگر انسان بخواهد لذت‏هاى معنوى و الهى را درک کند، چاره‏اى جز کم کردن لذت‏هاى مادى ندارد، لذا کسانى که چنان توفیقاتى داشته‏اند به این لذت‏هاى مادى که ما دل بسته‏ایم، اعتنایى نمى‏کنند. به تعبیر بوعلى سینا، ریاضت و زهد یک عارف عبادت است از ورزش دادن و آماده کردن قواى وهم و خیال و حس، براى این که وقتى مى‏خواهد آینه روح خود را در مقابل ملکوت بگیرد، آن‏ها ثقیل و مانع نباشند، تا بتواند رو به خدا بایستد. على رغم این تعالیم در اسلام، مى‏بینیم که زاهدهاى ما، هم ضعف روحى دارند و هم ضعف اقتصادى؛ زاهدى هستند که همیشه از قدرت اقتصادى دورى گزیده‏اند و چون پول و ثروت نداشته‏اند، همیشه دست گدایى و دریوزگى پیش دیگران دراز کرده‏اند. از ناحیه روحى هم ضعیفند، زیرا اگر روزى از دنیا به آن‏ها روى آورد، خواهیم دید که اختیار از دستشان بیرون مى‏رود و فاسد مى‏شود. اسلام هست، اما اسلام بى خاصیت و بى اثر، اسلامى که نمى‏تواند حرکت و نیرو و بصیرت بدهد، پس اگر فقط از تمدن اروپایى انتقاد و از فرهنگ اسلامى تمجید کنیم و بعد بپنداریم که روح اسلام همین است که ما داریم و منتظر باشیم مردم دنیا از ما پیروى مى‏کنند، کارى از پیش نمى‏رود. ثانیاً وقتى حق به جنگ مى‏آید، کوبنده و بنیان‏کن مى‏آید و خدا به وسیله خود بشر این کار را مى‏کند، نه به وسیله یک نیروى غیبى.

اگر کسى خود را در لذایذ حلال غرق کند، کار حرامى نکرده، ولى اگر نکند، کار اخلاقى بزرگى کرده است. به هر حال، اسلام براى چند هدف، زهد و چشم‏پوشى از لذایذ حلال دنیوى را قبول و تایید کرده است. معناى اخلاقى کلمه زهد، به این مفهوم که انسان باید زاهد باشد، در قرآن نیامده،ولى در کلام معصومین علیهم السلام، بسیار ذکر شده است. اما زاهد به طورى که در اخبار و سنت معرفى شده غیر از آن زاهدى است که امروز در جامعه مى‏شناسیم. تمدن اروپایى و راه و رسم و اخلاق و فرهنگى که اروپاى امروز دارد، نه تنها خوب نیست، بلکه بسیار خطرناک است، هم براى بشریت هم براى خود مردم اروپا. ولى متأسفانه على رغم این مسائل، مسلمانان با سرعت زیادى در حال حرکت به سوى اروپایى شدن هستند.

ما اگر مبارزه امام حسین علیه السلام ظاهرا از جنبه نظامى شکست خورد، ولى وقتى توجه کنیم که ماهیت قضیه، یک جنگ فکرى و اعتقادى است و حضرت در مقابل یزید که قصد نابودى اسلام را داشت قیام کرد، مى‏بینیم که واقعاً امام علیه السلام در این قیام پیروز شد و اسلام را احیا کرد. کتاب خوبی هست ولی اپلیکیشن شهید مطهری رو دانلود کنین همه کتاب هاش به صورت رایگان اونجا هست. چالش و جذابیت کتاب به گونه ای بود که اجازه کنار گذاشتن کتاب رو بهم نمی داد و از طرفی تو همین مطالب ساده کلی مطلب یاد گرفتم و دیدم نسبت به گذشته تغییر کرد. اصلا بعد خوندن کتاب های استاد احساس توسعه و پیشرفت رو خوب درک می کنیم… برای دانلود قانونی کتاب نبرد حق و باطل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید. اولین چیزى که در سیره پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم مى‏‌خوانیم این است که آن حضرت خفیف الموونه و داراى مخارج اندک بودند.