کتاب سرخ نوشته کارل گوستاو یونگ و ترجمه محمد رضا اخلاقی منش از نشر مصدق در بازار در دسترس می باشد. «کتاب سرخ» ماحصل ده‌ها سال فکر و تخیل یونگ و سیر و سیاحت او در عالمی دیگر است و چون وی هم عصران خویش را قادر به درک و فهم مفاهیم نهفته در آن نمی‌بیند، چنین وصیت می‌کند که این کتاب پنجاه سال پس از مرگش منتشر شود. یونگ شرح ماجراهای سفر روحی خود را به منظور انتقال به آیندگان به رشته تحریر درآورده و آن‌ها را در قالب‌هایش به تصویر می‌کشد. چون این مجموعه در دفتری با جلد سرخ گردآوری شده، «کتاب سرخ» لقب گرفته است. با تورق در این کتاب می‌توان به بخش‌هایی از افکار و تحولات روحی یکی از بنیان‌گذاران روانشناسی مدرن دست یافت که برای مدت‌ها از دسترس علاقه‌مندان به دور مانده بود.

کتاب سرخ، اثری نوشته ی کارل گوستاو یونگ است که نخستین بار در سال 2009 وارد بازار نشر شد. این کتاب جذاب که به هنگام انتشار با بازخوردهای مثبت بسیار گسترده ای رو به رو شد، دربردارنده ی هسته ی اصلی آثار شناخته شده ی یونگ است. کتاب سرخ، اثری منحصر به فرد است و به راحتی در طبقه بندی های مرسوم جای نمی گیرید. این اثر به عنوان پژوهشی درباره ی معنای انسان بودن، از محدودیت های روانکاوی فراتر می رود و جایگاه یونگ را در کنار متفکرینی تحول آفرین همچون کارل مارکس، جورج اورول و البته، زیگموند فروید به تثبیت می رساند. در این پست که شاید بزرگ ترین و طولانی ترین پست سایت بشه و به دهها پست دیگه متصل باشه از کتاب سرخ یونگ صحبت می کنیم. هرچی می بینم و هرچی می فهمم ازش رو سعی می کنم با تحقیق و بررسی اینجا ارائه بدم.

در این دوران او مورد توجۀ زیگموند فروید عصب‌شناس اتریشی و بنیانگذار علم روانکاوی قرار گرفت. با این‌حال تحقیقات و دیدگاه شخصی یونگ پیروی از مربی و همکار قدیمی‌اش را برای او دشوار کرد و راه آن‌ها از هم جدا شد. این جدایی برای یونگ بسیار دردناک بود و بنابراین یونگ روان‌شناسی تحلیلی‌اش را به عنوان یک سیستم جدا از روانکاوی پیش بُرد. یونگ در میان مفاهیم اصلی روان‌شناسی تحیلی‌اش به فردیت اشاره کرد و آن را وظیفۀ اصلی رشد انسان می‌دانست. او برخی از شناخته‌شده‌ترین مفاهیم روان‌شناختی مثل هم‌زمانی، پدیده‌های کهن الگویی، ناخودآگاه جمعی، عقدۀ روانی و برون‌گرایی و درون‌گرایی را خلق کرد. یونگ همچنین یک هنرمند، صنعتگر، سازنده و نویسنده‌ای پُرکار بود و بسیاری از آثارش حتی پس از مرگ او نیز منتشر نشدند.

سال 1913 سالی مهم برای یونگ بود، در همین سال بود که یونگ تجربه‌ای از خویشتن را آغاز نمود که تا سال 1930 ادامه داشت که به «مواجهۀ یونگ با ناخودآگاه» معروف شد. او طی این تجربه برای «دریافت و دسترسی به کنه فرآینده‌های درونی خودش»، «برای ترجمۀ هیجانات به تصاویر»، و «برای دریافت و دست‌یابی به خیال‌هایی که در لایۀ زیرین در جنب و جوش‌اند» یک تکنیک ابداع کرد. یونگ در سال 1930 به این تجربه پایان داد و کتاب سرخ را ناتمام کنار گذاشت. هر چند این کتاب در مطالعاتش جایگاه وزینی داشت اما آن را برای چند دهه رها کرد. در همین اثنا، نگرش‌ها و دریافت‌هایی که طی این مدت به دست آورده بود در نوشته‌های بعدی‌اش آشکار بود.

«کارل گوستاو یونگ» در «کتاب سرخ» به نظریات مهم خود مانند کهن ‌الگوها، ناخودآگاه جمعی، نظریه‌ی فردیت یافتگی و… می‌پردازد که در آثار دیگرش نیز ارائه می‌شود. با این اوصاف، اگر تمایل دارید نگاهی دقیق به جوهره‌ی فکری یونگ داشته باشید و با افکار و تحولات روحی یکی از پایه‌‌گذاران روانشناسی مدرن آشنا شوید، «کتاب سرخ» گزینه‌ای مناسب برایتان به شمار می‌آید. کارل گوستاو یونگ در سال 1875 به دنیا آمد و در سال 1961 از دنیا رفت. او روان‌پزشک و روانکاو سوئیسی بود که روان‌شناسی تحلیلی را پایه‌گذاری کرد. آثار یونگ بر روی روان‌شناسی، مردم‌شناسی، باستان‌شناسی، ادبیات، فلسفه و مطالعات دینی بسیار تأثیرگذار بوده‌اند.

در آن سال‌ها یونگ برای بیان احساساتش به اتاق مطالعه‌اش پناه بُرد و به ذهن خود اجازه داد تا در خیالات و رویاهای عقل یا کنترل آگاهانه به پرواز درآید و این تکنیک را «تخیل فعال» نامید. در این حالت خلسه مانند او با بسیاری از چهره‌های خارق‌العاده ملاقات کرد و دربارۀ آن‌ها در کتاب سرخ نوشت. بسیاری از آن‌ها نیز جهنمی بودند و تصویر همۀ آن‌ها را با رنگ‌های خیره‌کننده و ماهرانه کشید. • چگونه یونگ بخوانیم اثر دیوید تیسی از نشر نی، که رویکرد و سبک منحصربه‌فرد یونگ در آن توضیح داده شده است. این کتاب بسیار مناسب پژوهشگران حوزۀ روان‌شناسی تحلیلی و روانکاوی است.• چنین گفت زرتشت کتابی برای همه و هیچ‌کس اثری فلسفی و شاعرانه از فریدریش نیچه فیلسوف برجستۀ آلمانی است.

«کارل گوستاو یونگ» در کتاب حاضر به شرح سفر روحی خود به منظور انتقال به نسل‌های آتی می‌‍‌پردازد و آن‌ را در قالب نقاشی‌هایش به تصویر می‌کشد. نقاشی‌های این کتاب بسیار رازآلود هستند و چنین رویکردی تسلط یونگ بر روان انسان‌ها، ادبیات و هنر را نشان می‌دهند. بعدها با کمک یک پیش‌نویس قدیمی یونگ تلاش کرد تا انتقال متن به کتاب سرخ را تکمیل کند و آن را با یک نقاشی ناتمام به پایان بُرد. به‌علاوه یک پس‌درآمد به آن افزود اما به دلایلی نامعلوم هم متن خوش‌نویسی و هم پس‌ درآمد را در اواسط کار رها کرد. با این‌که یونگ در نظر داشت که کتاب سرخ را منتشر کند اما هیچ‌گاه این کار را نکرد. برای دهه‌ها کتاب سرخ تنها یک راز بود، زیرا هرگز منتشر نشد چون یونگ می‌ترسید که مردم برداشتی اشتباه از کتابش داشته باشند و این کتاب بر شهرتش تأثیر منفی بگذارد.