در تحقیقی که یارعلی و همکاران در سال 1387 با عنوان بررسی مهارتهای ارتباطی و اجتماعی در کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی دورهی راهنمایی تحصیلی انجام دادند یافته های پژوهش نشان داد کتاب های تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی در کل از نظر ایجاد و پرورش مهارتهای ارتباطی بسیار غنی و قوی بوده و زمینه های لازم را برای رشد اجتماعی و ارتباطی دانشآموزان فراهم کرده است. مطابق شکل فصول کتاب از خود فرد شروع شده و سپس به خانواده و نقش های خانواده و بعد از آن به خانه و مدرسه و نقش های اجتماعی توجه شده است و یک ارتباط منظم از مطالب رعایت شده است.همچنین کتاب با سایر کتاب های پایه سوم در رابطه است. به این صورت که در کتب دیگر پایه ی سوم نیز به نقش های اجتماعی و خانه و خانواده و مدرسه توجه ویژه ای دارند و با ارائه ی تصاویر و متون این مهم را مورد برسی قرار داده اند. کودکان در این سن هنوز به اندازه کافی توانایی استفاده از قوه تفکر خود در جنبه واگرا را ندارندو در این زمینه هنوز مهارت کافی را به دست نیاورده اند. اینجاست که مطالب کتاب به تنهایی خوراک خوبی برای ذهن دانش آموزان نمی باشد تا آنان را به پرورش مهازت های تفکر برساند.برای رسیدن به این هدف باید در کتاب از تصاویر مرتبط با متن و بجا – کمیت و کیفیت – استفاده کنیم.در این قسمت تعداد کل تصاویر در هر فصل آورده شده است.
اهمیت کتاب درسی از مناظر مختلفی مورد بررسی و توجه قرار گرفته است. در چنین سیستمی که کتاب درسی جایگاه و کارکرد بسیار مهمی دارد، بررسی محتوای آن در جنبه های مختلف می تواند در پیشبرد اهداف آموزش یبسیار موثر و مفید باشد. در این تحقیق سعی شده است تا به نحو احسن کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی از نظر فرآیند پرورش تفکر واگرا مورد بررسی قرار گیرد. همانطور که می دانید تفکر واگرا در روند آموزش برای تربیت شهروند مطلوب که یکی از اساسی ترین اهداف درسی مطالعات اجتماعی است بسیار حیاتی و مهم برشمرده می شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی بر اساس آموزش مهارت های اجتماعی به دانشآموزان است.جامعه مورد بررسی در این پژوهش، عبارتند است از کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی، که از این کتاب بخش مطالعات مدنی، مورد تحلیل قرار گرفت.روش آماری این پژوهش، تحلیل توصیفی دادهها بود که دادهها با استفاده از آن ها، گردآوری، طبقه بندی و سازمانبندی شدند. همچنین برای تحلیل فرضیههای پژوهش از نرم افزار تحلیل کیفی دادههای MAXQDA بهره گرفتیم.
برای سفارش نسخه چاپی کتاب درسی به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی به نشانی زیر مراجعه نمایید. انسان ها علاوه بر بعد فردی و منحصربه فرد، دارای بعد اجتماعی نیز هستند. تداوم زندگی جمعی ، با نوعی شناخت و تصور از خودمان و دیگران همراه است که هویت نام دارد و بدون آن زندگی اجتماعی ممکن نیست . هویت را می توان نوعی برآیند دیالکتیکی از دو صفت همسانی و ناهمسانی بین خود و غیر خود دانست. هویت فردی نوعی آگاهی است که هر فرد در فرایند اجتماعی شدن درباره خود به عنوان یک شخص منحصربه فرد کسب می کند. هویت اجتماعی ، شناخت خود به عنوان عضو یک گروه است ؛ که با احساس تعلق و وفاداری فرد به آن همراه می باشد.
به نظر تاجفل هویت اجتماعی به واسطه شناخت فرد از عضویت اش در یک گروه اجتماعی و ارزش های وابسته به آن عضویت به دست می آید. اجتماعی کردن صحیح کودکان و آموزش مهار تهای لازم به آنان، همواره یکی از اهداف عالی نظام تعلیم و تربیت به شمار می آید، زیرا رشد و اعتلای اجتماعی در سایه اجتماعی شدن به دست می آید و موجب سازگاری و ایجاد ارتباط سالم و صحیح کودکان و نوجوانان با اطرافیان می شود؛ و از این رهگذر آنان خواهند توانست توانایی های بالقوه خود را شکوفا کنند. کتاب دارای ۷ فصل می باشد و هر فصل شامل چند درس می باشد که به قرار زیر است. ما رایگان واست سرچ میکنیم .فقط کافیه موضوع و شماره موبایلت را در کادر ثبت موضوع ، وارد کنی و تمام . ما لیستی از بهترین عناوین که مرتبط با موضوع شماست را در (روبیکا ، ایگپ ، ایتا یا واتساپ) تقدیمتون میکنیم.
در صورت تمایل می توانید این فایل ارزشمند را از فروشگاه سایت خریداری و دانلود نمایید.پس از اتمام فرایند خرید لینک دانلود قابل مشاهده و دانلود میباشد و یک لینک دانلود هم به ایمیل شما ارسال خواهد شد.پس در هنگام خرید در نوشتن ایمیل خود دقت کامل را نمایید تا در دریافت فایل با مشکل مواجه نشوید.در زیر قسمتهایی از متن فایل را مشاهده میکنید. تحقیقات زیادی در مورد تحلیل محتوای کتابهای درسی انجام گرفته است که به نمونه های از آنها اشاره میشود در تحقیقی که عابدی و همکاران در سال 1389 با عنوان تحلیل محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره ابتدائی ایران به لحاظ توجه به معضلات زیست محیطی انجام دادند یافته های پژوهش نشان داد کتاب های تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی در کل به معضلات زیست محیطی توجه کمی کرده اند. یکی از مهمترین اهداف آموزش و پرورش در دوره ی ابتدایی پرورش مهارت های زندگی در کودکان است تا در دوره های بعدی زندگی حضوری موثر و کارآمد در عرصه های مختلف جامعه داشته باشند. می توان این گونه بیان کرد که آموزش و پرورش به دنبال تربیت شهروند مطلوب است. شهروندی که با داشتن شایستگی های پایه و اساسی بتواند در حل مسائل خود در جامعه درست عمل کند. بخشی از این وظیفه خطیر در عرصه آموزش، به کتاب درسی و محتوای مطالبی که در قالب کتاب درسی ارائه داده می شود، بر می گردد.
اجتماعی پایه ی سوم با توجه به روانشناسی رشد تنظیم شده و از این بابت عمق مطالب ارائه شده متناسب با سن فراگیر و در خور شخصیت او به طور همه جانبه و جامع می باشد.نگاه برخی از مطالب کتاب به صورت سطحی است اما این موضوع به دلیل متمرکز بودن نظام آموزشی و فراگیر بودن آن می باشد.به این معنی که دانش آموزان روستا ها ی دور و استان تهران از یک محتوا استفاده می کنند. مگ ایرانز یک سایت خدماتی اینترنتی محسوب می شود که روزانه مقالات و پاورپوینت های زیادی را جمع آوری ، تهیه و در دسترس دانشجویان ، دانشآموزان و محققین قرار میدهد . گروه مگ ایرانز در سال 1390 زمانی که هنوز کسب و کارها حالت سنتی داشتند و کافی نت ها به صورت حضوری در سطح شهر فعالیت میکردند با ایده کافی نت آنلاین راه اندازی شد . طرح اولیه این شرکت در ابتدا با ایده و تلاش دو دانشجوی خلاق راه اندازی گشت . سپس در سال دوم راه اندازی ، پس از مستقر شدن در دفتر کاری مجهز و استخدام چند نیروی ماهر ،توانستند در طول 5 سال به اهداف خود یعنی 1- رضایت و اعتبارحداکثری در بین کاربران اینترنتی 2- گرد اوری بانکی جامع از مقالات ( 60 هزار مقاله و پاورپوینت فارسی وقابل ویرایش ) 3- همکاری با بیش از 100 کافینت در سطح ایران ، دست پیدا کنند و این راه همچنان ادامه دارد .
ثبت ديدگاه