همچنین نمونههایی از گلهای ختائی را با تزئینات و زینتهای متفاوت در فصل چهارم گنجانده تا مخاطب در یک بررسی کلی با انواع ختائیها آشنا شود. از دیگر مباحث این کتاب بیان موقعیتی است که هر یک از عناصر و اجزاء در مجموعهی ختائی دارند و در چهار نوع قاب لچک، شمسه، نشان و کتیبه و حاشیه و مراحل اجرای نقوش در ختائی تبیین و تشریح شده است. در نهایت در فصل هفتم که قسمت اعظم مجموعه را در بر میگیرد؛ نمونههایی از تصاویر با الهام و ابداع و با استفاده از منابع موجود در موزهها و کتابها و… مجموعه پـروژه هنـر اولین و تنها پاتوق دانشجویان رشته هنر(کلیه گرایشها) و هنردوستان در زمینه آموزش، ارائه مشاوره، ارائه خدمات پروژههای دانشجویی(تئوری و عملی)، مشاوره مقاله و پایاننامه تمام مقاطع(کارشناسی تا دکتری)، کنکور(ارشد- دکتری) -ارائه پروژه های آماده. نقش ختایی در بیش تر آثار هنری اعم از کتاب آرایی، کاشیکاری، حجاری، منبت کار، قالیبافی، پارچه بافی و فلزکاری و آثار لاکی و ظروف سفالی و غیره جلوه پیدا کرده است .در بعضی از نقوش ختایی، گل عناب به خوبی قابل تشخیص است. طرح دایره وار گل عناب و خود آن و پیچو خم خطوط شکسته تاج آن و شعله سانی گلبرگ های آن و از این ها گذشته تقدس آن در اندیشه مذهبی پیش از اسلام ایران، باعث شد تا هنرمندان ایران در کنار گل های ختایی به گل انار که شبیه گل عناب است و خود آن نیز توجه کنند و از نقشمایه آن در آرایه های خویش بهره جویند.
ابتدا دهانهی پرگار را به میزان دلخواه باز کنید و سپس پایهی پرگار را در وسط کاغذ( بهطور مثال نقطهی الف) قرار دهید و نیم دایرهای به قطر ب، ث، رسم کنید. سپس پایهی پرگار را در نقطهی ب قرار دهید و نیم دایره ث، ج را ترسیم کنید. دوباره پایهی پرگار را در نقطهی الف قرار داده، نیم دایره ی ج، د را ترسیم کنید. کتابهای رایگان طاقچه در حوزههای متنوعی قرار میگیرند، از رمان صوتی رایگان گرفته تا کتابهای روانشناسی و انگیزشی، تا کتابهای زبان اصلی، تا کتابهای تاریخی و فلسفی و… در نمونه آموزش سوم شکل گیری یک گل کامل از طریق ترکیب چندین دایره بدون هیچ ویرایشی در کنار هم را خواهید دید. از سال ۶۸۹ هجری نسخه ای از کتاب جهان گشای جوینی با کتابت رشید خوافی در دست است؛ که سر لوح دو برگی دارد و در برگ سمت چپ آن تصویر علاءالدین محمد جوینی به حالت نشسته در مقابل پیکره ای مغولی دیده می شود.
به برگهای کنار ساقه توجه شود تا از نظر ابعاد و حالت متناسب با برگهای کوچک باشند و در جهت گردش ساقه قرار گیرند. در صورت نیاز به حرکت و قوس بیشتر میتوانید پایهی پرگار را در دو نقطهی (الف) و (ب) به تعداد مورد نظر جابه جا نموده، همین روش را ادامه دهید. هنر تجریدی هنری است قدسی که شان همنشینی با آیات وحیانی در تذهیب قرآن و تزئین بناهای متبرکه در کاشی و آذین منازل در فرش را پیدا نموده است. جالب تر از این ها یک سینی لاکی بازمانده از سلسله سونگ جنوبی (۱۲۷۹-۱۱۲۷ میلادی) چین است؛ که بانقوش گلهای ختایی و سیمرغ تزیین یافته ونقوش گل ها و سیمرغ ها در هم تافته شده است. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
بشقاب دیگری از سده چهارم میلادی (هشتم هجری) در دست است؛ که در دایره میانی (پس از دایره لبه) آن گل های ختایی با شاخ و برگ های گسترده نقش خورده است. در این مقام به بعضی از بازمانده های نقش ختایی در آثار هنری ایران می پردازیم و بحث مان را از بعضی آثار باقی مانده چین شروع می کنیم . کتابخواندن در کنار تمام فایدههایش و ارزشهایی که به وجود میآورد، هزینه دارد! این نگرانی همواره وجود دارد که با افزایش قیمت کتابها، ممکن است عدهای از مطالعه دست بردارند یا از آن فاصله بگیرند. اینجاست که برخی مولفان، ناشران و رسانههایی مانند طاقچه به انتشار کتابهایی برای دانلود رایگان روی میآورند. در این صفحه از طاقچه میتوانید کتابهای رایگان با فرمت پی دی اف و ایپاب را دانلود کنید.
هنرمندان ایرانی این اصل را با الهام از نقشمایه های چینی بر روی ظروف چینی، به کار گرفته. آن را متحول کردند و با ذوق و سلیقه تزیینی کتاب آرایی ایران تطبیق دادند. طاقچه یکی از بزرگترین سایتهای دانلود رایگان کتاب pdf و epub و خرید کتاب است که محتوایش را بهصورت قانونی و با رعایت حق کپیرایت در اختیار علاقهمندان قرار میدهد. در طاقچه جدیدترین و بهترین کتاب ها، از کتابهای صوتی گرفته تا کتابهای پی دی اف و کتابهایی با فرمت ایپاب منتشر میشود. کتابهای الکترونیکی و صوتی رایگان طاقچه به بیش از ۲۰ هزار عنوان میرسد. این کتابها را میتوانید هم در سایت طاقچه و هم در اپلیکیشن طاقچه (مناسب برای دستگاههای اندروید، ios و ویندوز) دانلود کنید و بخوانید.
با تشکیل امپراتوری مغولان، دو سرزمین ایران و چین بیش تر به هم نزدیک شده و تعاملهنری بیشتری پیدا کردند و کاربرد نقوش چینی با ختایی به ویژه گل و بته و مرغ از این زمان ابعاد وسیع تری یافت. کتاب حاضر گل های ختایی را از دیروز تا امروز ریشه شناسی کرده و چون ریشه نقوش قرین با هندسه است، از یک عنصر به نام دایره آغاز نموده و با ارئه کلیدهایی در هفت فصل و چهارده مرحله گسترشی نامحدود یافته اند و سرانجام از راه تاویل به تکوین با ارئه نمونه هایی متنوع یار و مددرسان هنرمند این رشته هاست. در متون ادبی و تاریخی ایران بارها از ختای و ختن و عناصر مربوط به آن سخن رفته است،ولی این که نقوش ختایی و یا چینی دومین اصل از اصول هفتگانه نقاشی را به خود اختصاص داده، ظاهراً می باید از سده هفتم هجری به بعد بوده باشد. در پیش ازسده هفتم هجری از حضور نقاشان و ظروف چینی اشاراتی شده است ولی ازنقشمایه ختایی چندان یادی نشده. به نظرمیرسد با ورود مغولان به سرزمین ایران، نقشمایه «ختایی» روی ظروف چینی برای هنرمندان ایرانی شناخته شده است. ازسلسله مینگ در حدودسال های۳۵-۱۴۰۳ میلادی بشقابی باقیمانده که در دایره میانی آرایه آندو گل ختایی همراه بابوته وگلهای ریزنقش جلوه یافته است.
این کتابها را میتوانید در سایت طاقچه بخوانید یا اپلیکیشن طاقچه را نصب کنید و روی موبایل، تبلت، کتابخوان یا کامپیوتر به مطالعه بپردازید. کتابهایی که در این صفحه مشاهده میکنید بهصورت قانونی و با رعایت حق مولف و ناشر و بهصورت رایگان در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است. ختایی بند(ساقه)- همانگونه که در طبیعت، گلها و برگها بر روی شاخه(ساقه) میرویند، در طراحی سنتی نیز همین اتفاق بر روی بند صورت میگیرد و بند عامل رویش، اتصال و ترکیببندی گلها و برگها میشود. این نمونه صفحات صرفا جهت اطلاع و نمایش ارائه شده و فقط یک ردیف از یک اموزش کامل در صفحه میباشد نویسنده سعی کرده تا همه آموزش ها را به بهترین نحو ارائه دهد و از هر نمونه گل و شمسه صدها مدل کشیده شده نیز در کتاب جهت الهام گرفتن قرار داده شده است. نقشمایه ختایی در ایران همگام با وجوه گوناگون فرهنگی آن اشکال مختلفی به خود گرفت و با نقوش گل های پیش از اسلام در هم آمیخت و گاه حالت انتزاعی زیبایی پیدا کرد.
این کتاب، جلد اول از مجموعهی سه جلدی کتابهای آئین هنر و آموزش نقاشی ایرانی است.هنر تذهیب، هنری با ریشهی اسلامی است و نزد مسلمانان جایگاه ویژهای دارد؛ تا آنجا که مسلمانان در مزین ساختن صفحات قرآنی و دیوارهای مساجد از آن استفاده کردهاند. نقشهای ختائی نیز مجموعهای از گلها، غنچهها، برگها و ساقهها است که برگرفته از چرخش و پیچش عشقه، به نوعی در لطیفتر نمودن نقشهای اسلیمی مؤثر بوده و تفکر توحیدی هنراسلامی باعث ایجاد هماهنگی نظم یافتهای در این هنر است که حتی در سادهترین عناصر ختائی به چشم میآید. بیان این مفاهیم جهت معرفی این هنر پرمحتواست که جدا از آثار هنری امروزه که بعضاً بیمحتوا و پوچ هستند، میتواند بروز و مجالی در جذب هنردوستان داشته باشد. مؤلف در یک مجموعهی سه جلدی اقدام به انتشار آموزش هنرهای اسلامی- ایرانی نموده که گلهای ختائی اولین مجلد آن محسوب میشود. بخش اول کتاب با عنوان مبانی نظری شکلگیری نقش، در مقام تذهیب و ختائی که از جلوههای هنر اسلامی است؛ سخنها به میان آمده که گام بزرگ و مهمی در شناساندن این هنر به مخاطبان محسوب میگردد. اما در بخش مفردات ختائی، به چگونگی ترسیم و پدید آمدن اجزا و عناصر آن خصوصاً بخش گل که دراولویت قرار دارد، پرداخته و تمام عناصر آن را با سادهترین روشها و ظریفترین نکات تشریح میکند.
ثبت ديدگاه