نمونهگیری به صورت هدفمند و نمونهگیری تصادفی ساده بوده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی بوده و از ابزار پرسشنامه و روش تحلیل محتوا برای گردآوری و تحلیل داده ها بهره گرفته است.یافته ها نشان داد که میزان خوانایی کتاب در سطح مطلوبی می باشد. همچنین از دیدگاه معلمان، متن و تصاویر کتاب برای آموزش به دانش آموزان از تناسب لازم برخوردار می باشد. اما دیگر باید به فکر این بود که مشخصهها و باید و نبایدهای نسبتاً ثابت و انعطافپذیری را تدوین کرد که در صورت نیاز کتابهای آموزشی را با آنها سنجید. نه اینکه صرفاً و مستقیماً به سراغ محتوای کتابها برویم؛ چون اینطور که برمیآید و آموزش و پرورش به ما نشان داده، بخشی از کتابهای درسی از نظر محتوایی ثبات و قوت و عمق لازم را ندارند.
اگر تغییرات کتابها بهخوبی صورت گرفته و جای دفاع هم دارد، نباید اینطور باشد. برای اینکه شورای تألیف کتابهای درسی بخواهد حسن عملکرد خود را نشان دهد، باید بتوان بهآسانی تمام کتابهای فارسی را از نظر گذراند و بهعینه بهبود روند و محتوای آموزشی را در طی سالهای قبل و بعد از انقلاب دید. در پایان باید گفت قسمتهای درک مطلب، واژهآموزی، نگاه کن و بگو، بیاموز و بگو و نمایش بیکلام، قسمتهای خوبی بودند و به نظر من موفقتر از محتوای درسها عمل کردند. دانشآموز پس از اتمام کتاب دستور زبان بیشتری یاد گرفته تا ادبیات؛ ولی استعداد نوشتن، شعرگویی، کتابخوانی و شناخت بزرگان ادبیات در او اصلاً تحریک نشده و چه بسا کمی هم شعلهاش سرد شده است. بچههای امروز بچههای رسانه هستند و این کتاب برای بچههای امروز کتاب خوبی نیست و محتوای متنی کتاب برای بچههای سن 4 تا 6 سال است. اما 7 درس از کتاب به این مضمون پرداختهاند که تنها 4 درس از محتوای نسبتاً خوبی برخوردارند.
باید گفت کتاب درسی و داستانهایش بهخوبی از این توانایی بهرهمند نیستند. درکل، حتی در مقایسه با کتاب فارسی دهۀ شصت، اگر بخواهیم از پسرفت و تضعیف کتاب چشمپوشی کنیم و برآیندی از روند تغییرات کتاب درسی داشته باشیم (نه از منظر تصویرسازی و چاپ، که از نگاه محتوایی)، نمیتوانیم پیشرفت و بهبودی در آن بیابیم. در «فداکاران» یکسری از مشاهیر معاصر ایران را معرفی کرده که خوب است؛ اما باز هم بار داستانی و ادبی ندارد. اگر همین درس به صورت داستانهای مینیمال نوشته میشد، بهتر بود.
بخشی از نیمایی فریدون مشیری دربارۀ کتاب نیز در پایان درس دهم درج شده که بی نام شاعر است. در پایان درس چهاردهم نیز بیتی از عباس یمینیشریف قرار دارد که در این درس نیز جانب امانت رعایت نشده. 4 ) آشنایی و علاقمندی به دانشمندان و شاعران و قهرمانان بزرگ ایرانی. دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه ازاد اسلامی مبارکه. شعر «نقاش دنیا» سرودۀ نسرین صمصامی شعر نسبتاً خوبی بود که برای بخش ستایش کتاب مناسبتر به نظر میرسید.
لذا تربیت، گفتوگو، آموزش، کار، ازدواج و سایر مؤلفههای زندگی این نسل و نسلهای بعدی، نیازمند متناسبسازی، بازبینی و رعایت و توجه به مؤلفههای بیشتری است. شما دیگر امروزه نمیتوانید فرزند خود را به همان شیوهای تربیت کنید که پیش از این، خودتان و حتی والدینتان تربیت شدهاید. معلمهای شما نمیتوانند همانطور که به شما درس دادهاند، به این نسل نیز آموزش بدهند. متغیرهای زندگی و شرایط این نسل تغییر کرده و اگر بخواهیم آنها را بهدرستی پیش ببریم، ما هم در هر قسمت از زندگی ایشان باید بهدرستی این تغییرات را در نظر بگیریم.
ما در این پرونده، با توجه به رویهای که در بررسی کتابهای درسی در نظر گرفتهایم، کتاب درسی را بازبینی کردیم، از چند متخصص نظرخواهی کردیم، مقالات و نقطه نظرات بیانشده را مطالعه کردیم تا بتوانیم یک ارزیابی نسبتاً خوب از کتاب فارسی سال سوم داشته باشیم. اضافه بفرمایید تجربۀ شخصیِ نویسندۀ این مقاله را در تدریس سال سوم دبستان که خود در جمعبندی و نگاه به این کتاب تأثیر فروانی داشته و دارد. هدف اصلی این پژوهش، تحلیل کتاب درسی فارسی پایه سوم دوره ابتدایی می باشد. پژوهش حاضر در صدد بررسی سطوح خوانایی کتاب فارسی پایه سوم دوره ابتدایی می باشد. جامعه آماری پژوهش کتاب فارسی پایه سوم دوره ابتدایی چاپ سال 1396 و معلمان این کتاب می باشد.
شعر نخست که در بخش ستایش و آغاز کتاب آمده، شعری از محمود پوروهاب، با نام «خداوند رنگینکمان» است که در قالب مثنوی سروده شده و تنها شش بیت آن در کتاب قرار گرفته و ابیاتی از آن حذف شدهاند. هرچند حذف برخی ابیات در شعرهای کتاب درسی اتفاق رایجی است، اما گاهی باعث نقص در مضمون و ناتمام ماندن پیام شعر میشود. شاعر در این شعر دربارۀ خداوند صحبت میکند و از بیتی به بعد خداوند را مخاطب قرار میدهد که این تغییر آنی، از لذت شعر میکاهد.
اما اینکه پری کوچولو با مادر به زمین میآید یا در آسمان میماند، اصلاً در متن مطرح نمیشود. در انتهای داستان هم پری کوچولویی که بال نداشت، تنها با یک جست و بالا رفتن از رنگینکمانی که معلوم نیست از کجا شروع و به کجا ختم میشود، بالا میرود و به مادرش میرسد. انگار که آن بالا فقط او بوده و مادرش که اینقدر سریع مادرش را پیدا میکند و مسئلۀ گم شدنش حل میشود. آموزان در تمرینات گوش کن و بگو که از درس 11 به بعد است،تمرین میکنند.
متن درس «پیراهن بهشتی» که حکایت بخشیدن پیراهن عروسی حضرت زهراسلام الله علیها است، بار داستانی ندارد و برای بچههای این دوره فاقد جذابیت است. به نظر بنده اگر ما داستان جذاب در این زمینه نداریم، اشکالی ندارد به ادبیات عرب مراجعه کنیم. خیلی سال پیش یک نویسندۀ عرب به نام «عبدالوهاب یوسف» بود که داستانهای قرآنی را به داستانهای خیلی خوب و بچگانه تبدیل کرده بود. ما هم باید این حکایتها و داستانهای مذهبیمان را از حالت شعاری خارج کنیم. این کتاب قرار است به بچههای دهۀ هشتاد و نود تدریس شود و آنها دیگر این متن را درک نمیکنند.
هدف تحلیل محتوا مانند همه تکنیکهای پژوهشی فراهم آوردن شناخت، بینش نو، تصویر واقعیت و راهنمای عمل است. روانخوانی «پری کوچولو» هم از ضعفِ خط روایی درد میکشد و خواندنش را برای مخاطب تلخ میکند. ابتدای داستان میبینیم که پری کوچولو بالی ندارد که با آن پرواز کند.
ثبت ديدگاه