تو فکر میکنی که فعالیت، فقط یعنی وسط خیابان مُرده باد – زنده باد کشیدن؟ فعالیت این است که الان ما داریم میکنیم. کارِ سرکار و کارِ من یکی، کار ساده روزمره زندگیمان است، بعد هم این کارهای اجتماعی. آن مقاله را من به همین قصد نوشتم که مثلاً تکنیک آن افسانه‌سازی را روشن کنم برای خودم. حیف که سر و دستش شکسته ماند و هدایت‌کننده نبود به آنچه مرحوم نویسنده‌اش می‌خواست بگوید…» حمزه فراهتی در کتاب خود اظهار می‌کند که «صمد بهرنگی شهید ساختگی شد» و مرگ او کار ساواک نبوده‌است. نخستین مجموعه داستان خود به نام «دید و بازدید» را در همین دوران منتشر کرد. جلال از تاثیرگذارترین نویسنده‌های معاصر فارسی است که تلاطم فکری موجود در آثارش گاه او را تا حد نویسنده‌ای صاحب سبک برجسته می‌کند و گاهی با عقاید خشک حزبی خواننده را دلسرد و خسته.

همهٔ زندگی این زن، صرف ماساژ چین و چروک‌های بینی و فر موهایش است و باز هم تصویر زنی را می‌بینیم که درگیر سبک‌سری‌ها و جهل‌های خاص خویش است. آرامگاه او در قسمت بالای شبستان مسجد فیروزآبادی در شهر ری واقع شده‌است. بر روی سنگ قبر کوچک و بدون نام او، تنها امضایش دیده می‌شود. با قضیه ملی‌شدن نفت و ظهور جبهه ملی و مصدق بود که جلال دوباره به سیاست روی آورد. وی عضو کمیته و گرداننده تبلیغات «نیروی سوم» شد که یکی از ارکان جبهه ملی بود.

جلال تحصیلات مردم‌شناسی نداشت؛ اما نکته‌بینی که در بیان مشکلات روستائیان و شرح فرهنگ عامه و سنتی مردم جاهای مختلف ایران در سفرنامه‌های او دیده می‌شود، استعداد و تیزبینی وی را به تصویر می‌کشد. جلال آل احمد یک نویسنده رئال بود و این ویژگی در نثر او جنبه بسیار پررنگی داشت. او تمام عمر مستندنگاری کرد و همواره به‌دنبال این بود که هرآنچه را می‌بیند، بی‌دخل‌وتصرف بنویسد.

اما چون همه دلمان می‌خواست قصه بسازیم ساختیم… خب ساختیم دیگر. وی گاه در سخنان خود به بیان خاطراتی که در ارتباط با آل احمد دارد، می‌پردازد و در برخی موارد نیز از وی نقل قول کرده‌است. به گفته آیت الله خامنه‌ای، ایشان در دوران جوانی یک بار برای دیدار با جلال آل احمد از مشهد به تهران آمده‌اند، اما به دلایلی این دیدار انجام نشد.

غربزدگی آفتی است که ار غرب می‌آید و ما کشورهای جهان سومی و از پیشرفت وامانده را مانند طاعون گرفتار و بیمار می‌کند. آدم غرب‌زده ریشه و بنیادی ندارد، نه شرقی مانده، نه غربی شده؛‌ هرهری مآب و چشم و گوش بسته از آداب و سنن و فرهنگ غرب تقلید می‌کند. کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند. کتابخانه فانوس هیچگونه کانال یا صفحه در شبکه های مجازی ندارد. او سپس می‌گوید که اکنون زن را در رهبری مملکت راهی نیست؛ اما زنان ایل و دِه را به دوش کشندهٔ بار اصلی زندگی می‌خواند.

بدون شک، نگاه نقادانه و ریزبیناننه او به این مشکلات، به همراه نثر شیوا و روان از عوامل مهمی است که کتاب مدیر مدرسه را به اثری برجسته و خواندنی تبدیل کرده است. جلال آل احمد (Jalal Al_e Ahmad) روشنفکر، نویسنده سبک رئالیسم، منتقد ادبی و مترجم ایرانی یازدهم آذرماه سال 1303، در محله سید نصرالدین شهر تهران در خانواده ای مذهبی زاده شد. در دهه 1340 مشهور شد و تاثیر بسیار زیادی بر جنبش روشنفکری و نویسندگی گذاشت.

این سرنوشت صاحب قلمی است که در این ولایت بخواهد شریف بماند و لباس عاریه مبارزه سیاسی را هم بپوشد. اما یک نردبان همیشه یک نردبان است و تو که آن را به سینه دیواری نهاده ای، می توانی پایش را بکشی و آنرا که سوار است به زمین بکوبی. پس از مرگ صمد بهرنگی در 9 شهریور 1347 در اثر غرق شدن در رودخانه در ارسباران. جلال یادداشت صمد و افسانه عوام را نوشت و شایعه قتل او را در دهان‌ها انداخت. در اردیبهشت1322 به دلیل اختلاف با رهبران نیروی سوم از آن‌ها هم کناره گرفت.

این خانه بزرگ و زیبا با حیاط پر از درختان سرسبز و حوض آبی‌اش، با دیوارهای پر از عکس و نقاشی از جلال و سیمین بعد از مرگ سیمین دانشور، محل زندگی ویکتوریا دانشور (خواهر سیمین دانشور) و همسرش پرویز فرجام بوده است. جلال آل احمد روشنفکر، نویسنده، منتقد ادبی و مترجم ایرانی و همسر سیمین دانشور بود. آل احمد در دههٔ 1340 به شهرت رسید و تأثیر بزرگی در جریان روشنفکری و نویسندگی ایران داشت. حدود ۵۰ اثر ادبی از جلال آل احمد به‌جای مانده است که «غربزدگی»، «مدیر مدرسه» و «خسی در میقات» از مهم‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها محسوب می‌شوند. مهم‌ترین و بحث‌برانگیزترین تالیف او کتاب «غرب‌زدگی» است که منتقدان بسیاری در بین روشنفکران دارد. بسیاری از نویسندگان و طرفداران جلال آل احمد معتقدند برداشت‌هایی که از این کتاب شده، با آنچه مدنظر جلال آل احمد بوده است، یکی نیستند و محتوای کتاب غربزدگی در بسیاری از مواقع، برای دست‌یابی به اهدافی غیر از هدف نویسنده، مورد سوءاستفاده قرار گرفته است.