اما، مفهوم نوگرایی همان گونه که عبارت «عادت کرده بودیم که صبح ها برای نماز صبح بیدارمون کنه، اما یک چند وقتیه نماز همه مون قضا میشه! » از زبان کوکب خواهر رحمان نشان دهنده نوگرایی در رفتار دینی در جهان امروز و عصر مدرن است. به عبارتی، تحلیل پویایی شناختی آن است، اما جنس تحلیلی مفاهیم واپس گرایی و نوگرایی نزدیک به تحلیل جامعه شناختی است که در یک مقطع زمانی خاص و در جامعه ای خاص مورد بررسی قرار می گیرند.

کتاب قانون توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 6.9 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان می‌دهد عموم مردم کتاب قانون را اثری باکیفیت و باارزش ارزیابی می‌کنند. محسن آقا علی اکبری تهیه‌کننده کتاب قانون این فیلم را، به‌عنوان محصول کشور ایران تهیه کرده است. کتاب قانون به کارگردانی مازیار میری، به تهیه کنندگی محسن اکبری و نویسندگی محمد دهقان محصول سال 1386 که پس از دو سال توقیف، به دلیل مخالفت آقای جعفری معاونت سینمای پیشین وزارت ارشاد در زمان آقای صفار هرندی سرانجام مجوز اکران را دریافت و به پرده سینما رفت. گفتمان تحلیلی فیلم کتاب قانون، جستجوی حقیقت دین و آشکار کردن اهمیت پدیده دین و مناسک و شعائر دینی است. با توجه به موضوع و محتوای اصلی فیلم کتاب قانون که در واقع به مقوله دین پرداخته است، می توان از زوایا و دیدگاه های مختلف و متعددی چون دیدگاه جامعه شناختی مورد بررسی، تحلیل و ارزیابی قرار داده و به بحث و چالش عمیقی کشاند.

بازیگران اصلی فیلم آقای پرویز پرستویی در نقش رحمان توانا و خانم داروین خمسه بازیگر لبنانی فرانسوی تبار در نقش ژولیت در زمان داشتن دین مسیحیت و پس از مسلمان شدن در نقش آمنه خمسه می باشند. همانگونه که در فیلم کتاب قانون توسط خانم خمسه مورد خطاب واقع می شوند و با زن هارها و هشدارهای وی مبنی بر اجرای صحیح رفتارهای دینی بر اساس ضوابط و قواعد حاکم روبرو می شدند. کم کاری ها و بی توجهی ها به پدیده دین و مناسک دینی در میان اقشار مختلف جامعه خصوصاً در میان جوانان و نوجوانان به حد فراوانی وجود دارد و اهمیت قائل شدن به رفتار دینی عمدتاً توسط افراد میان سال و سالخورده انجام می شود و این خود بیانگر تحلیل نوگرایی و واپس گرایی در پدیده دین به طور کلی است. آنچه که در فیلم مشاهده می گردد؛ در واقع بازتابی از رفتارهای فردی و اجتماعی در شکل رفتار دینی  است و انتظارات به جا و موکدی بر اساس آموزه های دینی می رود، به طوری که سعی می شود به نوعی زندگی اجتماعی افراد در جامعه تحت امر دینی قرار گیرد و رعایت موازین شرعی دین بر امر اجتماعی دیکته و غالب گردد. از محتوا و داستان فیلم کتاب قانون چقدر اطلاع دارید؟ فیلم‌نامه کتاب قانون توسط محمد رحمانیان نوشته شده است.

تلقی کردن مفهوم تضاد در واقع شکل سنتی دین است که با توجه به تحولات تاریخی و الزام بر اهمیت و رعایت اصول و قواعد بنیادی دین و قرار گرفتن در عصر امروزی و مدرن به ناخودآگاه ناسازگار می باشد و به سختی مطابق با عرف در جامعه قرار می گیرد . و در کنار آن طلا و جواهرات که خود نمادی از سنتی و مدرن بودن در پدیده دین است. بر اساس دیدگاه های تکاملی و تکامل گرایان نظام اجتماعی و نظام اعتقادی با توجه به سیر تحول اجتماعی در طول زمان دستخوش تغییراتی اساسی و بنیادی است که می توان تغییر در عناصر و ساختار دینی را درک کرد. مفاهیم واپس گرایی و نوگرایی به دنبال مفاهیم سنت و مدرن قابل تحلیل می باشند، با این تفاوت که جنس تحلیلی مفاهیم سنت و مدرن بُعد تاریخی یا زمانی است. به بیانی دیگر، تاثیرات دین بر جامعه یا جامعه بر دین، بر اساس نظام اجتماعی و نوع کنشگران اجتماعی را می توان تجربه نمود .

به تدریج ادامه‌ی این اختلافات، گسترده‌تر می‌شود تا جایی كه زن نومسلمان، تصمیم به ترك ایران و گسستن از همسرش می‌گیرد. كسانی كه با همه‌ی ضعف‌های كوچك و ناچیزشان، در وقت خطر، حماسه‌آفرین می‌شوند و معنای تازه‌ای از اتحاد و انسجام را به نمایش می‌گذارند. بازیگران فیلم کتاب قانون چه کسانی هستند؟ در کتاب قانون بازیگرانی چون پرویز پرستویی در نقش رحمان توانا، دارین حمزه، داوود فتحعلی‌بیگی، سیدمهرداد ضیایی، فریبا جدیکار، نگار جواهریان و نیره فراهانی به ایفای نقش و بازیگری پرداخته‌اند.

در فیلم کتاب قانون حدود 10 بازیگر جلوی دوربین رفته‌اند که از نظر تعداد بازیگران می‌توان کتاب قانون را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. فیلم کتاب قانون داستان یک مهندس عالی رتبه دولتی با بازی پرویز پرستویی است که به ماموریتی خارج از کشور فرستاده می‌شود. کتاب قانون در دوره‌ی دوازدهم جشن خانه‌ی سینما (1387) شرکت داشته و در 6 رشته نامزد دریافت تندیس زرین بوده، ولی جایزه‌ای دریافت نکرده است. نقش‌های اصلی فیلم را پرویز پرستویی و دارین حمزه، بازیگر لبنانی، بازی کرده‌اند. فیلم سینمایی کتاب قانون به‌کارگردانی مازیار میری در 11 سال پیش یعنی سال 1387 در گونه درام، کمدی و عاشقانه تولید شده است.

در اینجا، تاثیرات عمیق جامعه بر دین محسوس است و با توجه به اینکه عصر امروز عصر تکنولوژی و پیشرفت علم و صنعت است و از طرفی باورها و اعتقادات دینی ریشه در سنت داشته و در گذشته باقی مانده است، تضاد در رفتارهای اجتماعی افراد نیز قابل توجیه است. اما، در جامعه شناسی دینی، بر عکس بررسی جوامع از زاویه دین و به تعبیری تاثیر جامعه بر دین را مورد ارزیابی قرار می دهد. با توجه به تحلیل های مطرح شده، در اینجا مدل تحلیلی فیلم را می توان به صورت تلفیقی مورد بررسی قرار داد که در ابتدا مختصری به مباحث اصلی تحلیل ها پرداخته سپس به اجمال، شکل تلفیقی مفاهیم مطرح شده به تفصیل بیان خواهد شد . سخت گیری های بیش از حد و اهمیت دادن به این گونه رعایت های ناشی از موازین دینی زندگی اجتماعی افراد را تحت الشعاع خود قرار داده و به نظر به نوعی عادت اجتماعی تبدیل شده است. در مباحث جامعه شناختی رفتارها، روابط متقابل، کنش متقابل و تعامل افراد در قالب هر پدیده ای از نظام اجتماعی مطرح است. در مبحث جامعه شناختی دو مولفه جامعه شناسی دین و دینی مطرح است که در اصل جامعه شناسی دین صحیح تر و درست تر است.

مهندس رحمان توانا، كارمند عالی‌رتبه‌ی دولتی، در مأموریتی خارج از كشور، به یك دختر زیبای مسیحی دل می‌بندد. پس از ماجراهایی، سرانجام دختر به دین اسلام مشرف می‌شود و به همراه رحمان به ایران می‌آید. از آن‌جا كه او به اختیار خود و با آگاهی كامل به اسلام گرویده، چالش جدی میان او و كسانی كه از طریق شناسنامه مسلمان هستند در می‌گیرد. اختلافاتی میان او و رحمان، خانواده‌ی رحمان، همكاران او و همه‌ی كسانی كه مناسبات و احكام شرع را در رفتار و گفتارشان رعایت نمی‌كنند، ایجاد می‌شود.