داستان از این قرار است که مدیر بعد از ورود به مدرسه متوجه میشود که آنچنانکه گمان میکرد -که قرار است گوشهای بنشیند و منفعلانه با هیچچیز کار نداشته باشد- رؤیایی بیش نبوده. مدیر وقتی مشکلات و چالشهای موجود در مدرسه را مشاهده میکند سعی میکند شروعکنندهی اصلاحات امور مدرسه باشد. جلال آل احمد در کتاب صوتی مدیر مدرسه سعی کرده با نگاهی انتقادی به بستر مدرسه بهخصوص در زمان خودش بپردازد. او در کتابش فقر، وضعیت رفاهی اسفناک دانشآموزان، دلزدگی معلمها از تدریس، فضای اخلاقی کجدار مدرسه و وضعیت نامطلوب اقتصاد معلمها را به تصویر میکشد. جالب اینجاست که دههها از نگارش این کتاب گذشته اما دغدغههایی که آل احمد برای بستر مدرسه مطرح کرده نهتنها در این عصر هنوز هم پابرجاست، بلکه شاید برخی از آنان شدت نیز گرفته باشد.
مدیر مدرسه شاید به جرات بهترین اثر جلال آل احمد باشد. نویسندهای ظلم ستیز که واقعیت های زندگی را با نظری انتقادی بیان میکند. دبستان «شش کلاسه نوبنیاد» ی در «دو طبقه بود و نوساز بود و در دامنهٔ کوه تنها افتاده بود. مدیر که در ابتدا به ناظم تعرض میکند که چرا بچهها را تنبیه میکنی، و ترکهها را میشکند، آخر داستان خودش مجبور میشود که به تنبیه بدنی روی آورد. کسی که دوست ندارد به این و آن رو بزند مجبور میشود که از آدمهای پولدار گدایی کند. دست آخر، مدیر به دنبال دادخواستی به دادگستری فراخوانده می شود.
دم غروب بود که فراش قدیمی مدرسه دم در خانهمان خبرش را آورد.دویدم به طرف لباسم و تا حاضر بشوم، می شنیدم که دارد قضیه را برای زنم تعریف می کند. گویا یارو خودش پشت فرمون بوده و بعد هم هول شده و در رفته. بچه ها خبر را به مدرسه برگردانده اند و تا فراش و زنش برسند، جمعیت و پاسبان ها سوارش کرده بودند و فرستاده بودند مریض خانه… همهی راه را دویده بودم. انگار هیکل مدیرکلیاش را از درازای لای منگنه فشرده اند. سوالات و نظرات خود را در مورد این مطلب، از طریق فرم نظرات در پایین همین صفحه مطرح کنید. نسخه صوتی این اثر با صدای حسامالدین مقامیکیا توسط انتشارات نوین کتاب گویا منتشر و برای خرید و دانلود در طاقچه ارائه شده است.
اکثر شرکت کنندگان، مادران بیسواد و کم سوادى هستند، که درک ضعیفى از مفهوم مشارکت دارند و هراسان و ترس زده تملق مدیر را مى گویند که شاید از روى دلسوزى مبلغ کمترى به عنوان کمک به مدرسه از آنها بگیرد! رشد انجمن هاى اولیا و مربیان تابعى است از رشد جامعه مدنى و به نوبه خود بر آن تاثیر مى گذارد. طرح هایى مانند خودگردانى مدارس و واگذارى مدیریت مدارس قیمت تمام شده و تقویت مشارکت هاى مردمى، بدون نهادسازى و تقویت نهادهاى موجود از قبیل انجمن اولیا و مربیان و شوراى معلمان، امکانپذیر نیست. در این راستا انجمن اولیا و مربیان هیأتی منتخب از پدران و مادران، دانش آموزان و مریبان مدرسه است که با هدف همکاری در جهت پیشبرد امور آموزش و پرورش دانش آموزان تشکیل می شود. این انجمن پیشنهادها و طرح های مفید را به مدیر و مسئوولان مدرسه عرضه می کند و در اداره بهتر امور، یار و یاور صمیمی مدیران محسوب می گردد.انجمن اولیا و مربیان، مظهر همکاری خانه و مدرسه در امر تعلیم و تربیت کودکان و نوجونان است. والدین مهربان و معلمان دلسوز باید با یاری یکدیگر، به امیدهای فردای این مرز و بوم، فرصت شکوفایی بدهند.
بهگفتهی برخی نویسندگان، وی در بازگشت از نجف در خصوص بسیاری از احکام شیعیان دستخوش دودلی و شک شده بود و دیگر مهر نماز زیر پیشانی نمیگذاشت. کتاب صوتی مدیر مدرسه نوشته جلال آل احمد است که با صدای بهمن وخشور منتشر شده است. این رمان واقعگرا است که شرح حال کودکان و قشر تحصیلکرده را در دهه ۲۰ ایران نشان میدهد. کتاب صوتی مدیر مدرسه، اثری در قالب ادبیات داستانی است ازاینرو محدودیت خاصی در مخاطبانش دیده نمیشود و به تمام علاقهمندان داستان توصیه میشود. اما چند قشر هستند که شنیدن این کتاب برای آنان واجبتر از دیگران است؛ معلمین و متولیان آموزش و آنانی که در کار ساماندهی نظامهای آموزشی هستند. در این مطلب کتاب صوتی مدیر مدرسه را برای شما آماده کرده ایم.
مدیر مدرسه الگوی کوچکی از جامعه ایران دهه سی است. آل احمد با شیوه انتقاد و با استفاده از زبان تلخ و برنده طنز، کم و کاستی های جامعه ای را میبیند که زیر استعمار و استثمار است. او در این مدرسه از اقشار و طبقات مختلف مردم صحبت میکند. داستان روایت معلمی است که بعد از 10 سال تدریس، خسته از آموزگاری با پرداخت رشوه مدیر مدرسه میشود.
این کتاب صوتی با صدای وحید فقیهی خوانش و توسط آوانامه تهیه و دراختیار مخاطبان قرار داده شده است. این کتاب، روایت یک معلم مدرسه است که از تدریس خسته شده با رشوه دادن به مقامهای بالاتر آنها را راضی میکند تا او را به سمت مدیر یک مدرسه دربیاورند. به امید اینکه درآمد بیشتر و کار کمتری داشته باشد. اما بهزودی متوجه ساختار معیوب موجود در مدرسه میشود و کمر به آغاز اصلاحات اساسی در مدرسه میبندد. اما قضیه پیچیدهتر و چالشبرانگیزتر آن چیزی است که فکر میکرد.
عملکرد نامناسب اکثریت مدیران مدارس و ضعف بینشى مسئولان ادارى در مورد نقش نهادهاى مدنى به گستردگى این تلقى دامن مى زند. به همین دلیل بسیارى از اولیا با اکراه در جلسات انجمن شرکت مى کنند و نسبت به فعالیت هاى انجمن پیشداورى منفى دارند. مانع دیگر مشکلات معیشتى اکثر خانواده ها و فقر گسترده در جامعه است.
کافیست دل به جریان روایت راوی این کتاب گویا بدهید. «مدیرمدرسه» شاید به جرأت بهترین اثر «جلال آل احمد» باشد. نویسندهای ظلمستیز که واقعیتهای زندگی را با نظری انتقادی ارائه میکند. راوی داستان که از آموزگاری به تنگ آمده است، برای آسودگی خود و داشتن درآمد بیشتر و بی دردسر به مدیری دبستان رو می آورد، بی آنکه بداند چه دردسرهایی در پی خواهد داشت.
ثبت ديدگاه