در ادامه به تناسب تله ای که در آن گرفتار شده اید راهکارهایی دریافت می کنید و سپس شروع به شکست دادن عادت منفی تنبلی خود می کنید. این کتاب می‌تواند به انسان‌هایی که به فکر پیشرفتشان هستند کمک کند که به تنبلی غلبه کنند و به سمت آرزوها و اهدافشان حرکت کنند و به موفقیت برسند. سحرخیزی، یکی از اصلی ترین و اساسی ترین راه ها برای افرادی است که می خواهند تنبلی را از درون خود حذف کنند و مثل افراد افراد موفق بدرخشند. رابین شارما، یکی از روانشناسان مهم و بزرگ آمریکایی هم به همین دلیل یک جنبشی راه انداخت که بسیاری از افراد را به سحرخیزی دعوت کرد و اکنون هزاران نفر عضو این جنبش هستند. اما شاید بپرسید اسم این کتاب از کجا می‌آید؟ خب، یک ضرب المثل قدیمی وجود دارد که می‌گوید اگر هر روز صبح یک قورباغه زنده را قورت دهید، در ادامه روز این را می‌دانید که بدترین کاری که ممکن بوده انجام دهید خوردن همان قورباغه زنده بوده است. این کتاب هم به شما یاد می‌دهد تا با انجام دادن سخت‌ترین کاری که در طول روز بر عهده شما گذاشته شده، سایر وظایف روزمره خود را راحت‌تر انجام دهید.

نیل فیوره در این کتاب سعی می‌کند به ما راهکارهایی را آموزش دهد تا به کمک آن‌ها بتوانیم میزان اهمال کاری و تنبلی خود را به حداقل برسانیم. به این ترتیب دیگر هنگام گذراندن اوقات فراغت عذاب وجدان نخواهیم داشت. وقتی حرف از تمرکز می‌زنیم، بی انصافی است اگر به ذهن‌اگاهی اشاره نکنیم. ذهن آگاهی سلاحی است که به ما کمک می‌کند تا بتوانیم به خوبی با هر نوع تنبلی و اهمال‌کاری مقابله کنیم. اکارت تول نویسنده این کتاب قصد دارد به ما کمک کند تا به کمک ذهن آگاهی، دیو زشت تنبلی را زمین بزنیم. این رویکرد شامل مشارکت‌کنندگانی مانند معلمان یا مدیرانی می‌شود که از شیوه‌های مقابله با اهمال‌ کاری برای کاهش اهمال‌کاری دانش‌آموزان و دانشجویان استفاده می‌کنند بدون اینکه مستقیم درباره‌ی این موضوع با آنها صحبت کنند.

منظور برایان تریسی، نویسنده این کتاب که یکی از بزرگترین سخنرانان انگیزشی و موفقیت دنیا هم به حساب می آید از این نام، این است که شما باید ابتدا سخت ترین کارهای خود را انجام دهید تا از تنبلی رهایی پیدا کنید. به زبان ساده تر یعنی ابتدا قورباغه خود را که سخت ترین کار شماست و احتمال دارد آن را به تعویق بیندازید و یا حتی انجام ندهید قورت دهید تا خیالتان از بابت آن راحت شود، بعد به سایر کارهای خود بپردازید. پیشنهاد می کنم در این رابطه حتماً مقاله برنامه ریزی درسی را هم مطالعه کنید تا بهتر متوجه این موضوع شوید. تشخیص بدهید که دانش‌آموزان و دانشجویان از چه چیزی می‌ترسند و آن ترس‌ها را برطرف کنید.

مثلاً اگر دانش‌آموزان بابت گرفتن بازخوردهای ناخوشایند درباره‌ی تکالیفشان مضطرب‌اند، معلم می‌تواند طوری بازخورد دهد که کمتر ناخوشایند باشد و دانش‌آموز هم می‌تواند سعی کند راه‌هایی بیابد تا این بازخوردها را به خودش نگیرد. موقعیتی را در نظر بگیرید که در آن به دانش‌آموزان تکلیف داده شده مقاله‌ای بنویسند. در این حالت، معلم می‌تواند با توضیح اینکه دانش‌آموزان چه سبک مقاله‌ای باید بنویسند و معیارهای نمره‌دهی چه هستند، راهنمایی‌ها و انتظارات روشنی را ارائه دهد. دانش‌آموزان نیز می‌توانند با انجام کارهایی مانند تصمیم‌گیری درباره‌ی مکان، زمان و مدت‌زمان نوشتن این مقاله اهداف روشنی برای خود تعیین کنند. آیا شما تجربه اهمال کاری دارید؟ اگر توانسته اید این معضل را حل کنید و یا کتاب مفیدی در این باره مطالعه کرده اید، حتما تجربه خود را در بخش نظرات بنویسید.

از جمله مشکلاتی که انسان‌ها بخصوص دانشجويان با آن مواجه هستند، اهمال‌کاری آنان است. کتاب چهار هزار هفته یکی دیگر از کتاب‌هایی است که برای مطالعه به شما پیشنهاد می‌کنیم. اولیور برکمن در این کتاب رویکردی متفاوت و فلسفی به مدیریت زمان ارائه می‌دهد و بر اهمیت استفاده از زمان به‌طور موثر و هدفمند تمرکز می‌کند. تمرکز بر اولویت‌ها، پذیرش محدودیت‌ها و تغییر نگرش نسبت به مدیریت زمان از اصولی است که در این کتاب به آن پرداخته می‌شود. تنبلی زمانی اتفاق می‌افتد که فردی کار یا فعالیتی را اساسا انجام نمی‌دهد و برنامه‌ای هم برای انجام دادن آن ندارد. مثلا دانش‌آموزی که تکالیف و مشق‌های روزمره خود را انجام نمی‌دهد و حتی برنامه‌ای برای انجام آن‌ها نیز ندارد.

برای مثال بازدهی شما کاهش پیدا می‌کند و از سوی دیگر اضطراب و ناراحتی شما بیشتر می‌شود. کتاب امروز انجامش بده اثر دریوس فروکس (به انگلیسی Darius Foroux) یکی از بهترین  کتاب های درمان اهمال کاری است و شما می‌توانید با مطالعه آن تا حد زیادی مشکل خود را حل کنید. آخرین کتاب فهرست ما هم دقیقا یک کتاب غلبه بر تنبلی نیست، اما به حل این مشکل شما کمک می‌کند! این کتاب مانند چند اثر دیگر درون این فهرست به ما یاد می‌دهد تا با حذف کارهای غیر ضروری و تمرکز بر انجام کارهای مهم، بازدهی خود را افزایش دهیم. دلیل تاکید ما بر معرفی این نوع کتاب‌ها این است که متاسفانه بیشتر ما به جای اینکه نسبت به کارهای غیر ضروری بی اعتنا باشیم، بیشتر به آن‌ها توجه می‌کنیم. همین هم باعث می‌شود همیشه کوهی از مسئولیت‌ها بر روی دوشمان باشد.

در ضمن برای درمان تنبلی خود در انجام کارهای مختلف نیز می توانید به مقاله راه های درمان تنبلی مراجعه کنید. موقعیتی را در نظر بگیرید که در آن به دانش‌آموزان تکلیف داده شده تحقیقی انجام دهند. به‌جای مقررکردن مهلتی پایانی در پایان ترم که دانش‌آموزان کل پروژه را در آن تاریخ تحویل دهند، بهتر است پروژه را با تعیین چندین مهلت پایانی در طول ترم چارچوب‌بندی کنیم. مثلاً تاریخی برای نهایی‌کردن موضوع تحقیق و تاریخی برای ارائه‌ی طرح کلی پروژه و کارهایی از این قبیل مقرر کنیم. گاهی احتمال دارد که مشکلات بیرونی سبب بروز یا تشدید مشکلات درونی شوند. مثلاً ممکن است سخت‌گیری بیش از حد معلمی منجر به ترس از مردودی در دانش‌آموزی شود که در حالت عادی چنین ترسی ندارد یا اضطراب را در دانش‌آموز مضطرب افزایش دهد.

در مجموع، فراموش نکنید که این کتاب راهنمای شما خواهد بود تا با کمک آن بر اهمال‌کاری خود غلبه کنید. اگرچه موضوع اصلی کتاب انجام دادن کارها برای افزایش بهره‌وری و بازدهی است، اما ما می‌توانیم به مطالعه آن تا حد زیادی مشکل تنبلی خود را هم حل کنیم. پیشنهاد می‌کنم برای آشنایی بیشتر با این کتاب و یاد گرفتن روش برنامه ریزی دیوید الن، با کلیک بر روی لینک زیر فیلم کارگاه آموزشی GTD را به صورت رایگان تماشا کنید. بهترین کار این است که با توجه به توضیحات هر کتاب، اثری را انتخاب کنیم که بیشتر با نیازهای ما همخوانی دارد. به این ترتیب دیگر خودمان را با کوهی از کتاب و منابع مختلف که باید بخوانیم مواجه نخواهیم کرد. همچنین با پیدا کردن دلایل اهمال کاری خودمان می‌توانیم برای مقابله با آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.