زیر سقف آن آسمان و آن ابدیت، هرچه شعر که ازبر داشتم خواندم- به زمزمه‌ای برای خویش – و هرچه دقیق‌تر که توانستم در خود نگریستم تا سپیده دمید. و دیدم که تنها «خسی» است و به «میقات» آمده است و نه «کسی» و به «میعاد» ی. و دیدم که «وقت» ابدیت است، یعنی اقیانوس زمان.

آفتاب که می‌زد من اثر سنت را در خاک می‌جستم؛ و قبل از همه اثر برادرم را. وقتی گور چهار امام شیعه و گور عثمان و زنان و فرزندان پیامبر بی نشان افتاده، برادر من دیگر کیست؟ اکون، ذره بی نشان خاکی در این سفره سنت… برای تهیه نسخه صوتی کتاب این گزینه را انتخاب کنید.

خسی در میقات یکی از معروف‌ترین سفرنامه‌های معاصر حج است که جلال آل احمد در سال 1343 و در سن 41 سالگی طی سفر حج نوشته است. شاید اولین ویژگی “خسی در میقات” که به ذهن می‌رسد، موقعیت ویژه‌ای است که نویسنده در آن پا به چنین سفری گذاشته و به همین دلیل این سفر می‌تواند فصل تازه‌ای از حیات نویسنده محسوب شود. کتاب خسی در میقات یکی از معروف‌ترین سفرنامه‌های معاصر حج است که جلال آل احمد در سال ۱۳۴۳ و در سن ۴۱ سالگی طی مشرف شدن به حج به رشته‌ی تحریر درآورد. برای دریافت کتاب خسی در میقات و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید. سفرنامه حج جلال آل احمد یکی از نوشته‌هایی است که همچون غرب‌زدگی و مدیر مدرسه باعث شهرت این نویسنده شده است. ادبیّات معاصر عرصۀ بازتاب جریان‌های فکری موجود در جامعه به شمار می‌آید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند. سفرنامه از فرودگاه جده، محل آشنایی اولیه مسافران با یکدیگر آغاز می‌شود. دردسر‌ها و سختی‌ها و کمبود امکانات در سفر برای همه یکسان است. مجله اینترنتی تحلیلک پورتالی جامع از مقاله های مرتبط در حوزه مالی و سرمایه، ادبیات، موفقیت، آموزش، کسب و کار، سلامت، گردشگری و… با هدف بهبود سطح دانش عمومی و تخصصی جامعه است. برای دانلود رایگان کتاب به نرم افزار فراکتاب مراجعه کنید و پس از دانلود می توانید آن را در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

جلال آل احمد در کتاب خسی در میقات، نه فقط از جنبهٔ زیارتی بلکه از زوایای مختلف به سفر حج نگاه کرده و مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاحتی و… را مورد توجه و تحلیل قرار داده است. جلال آل احمد در 41 سالگی و چهار سال پیش از مرگ غیرمنتظره‌ای که برای او رقم خورد، سفری پرفراز و نشیب به عربستان داشت. روایت این سفر و تجربه‌ی مواجه‌ی جلال با سرزمین وحی و مناسک آیینی و عبادی حج را در کتاب خسی در میقات می‌خوانید. از آنجا که این سفر تأثیر به‌سزایی در اندیشه‌های جلال آل احمد داشت، و چنان که از نام اثر پیداست، نویسنده در این سفر خود را به ذره‌ی کاهی در سرزمین میقات تشبیه می‌کند. او می‌کوشد روایت بی‌واسطه‌ی خود را از نخستین مواجهه‌اش با سرزمین، فرهنگ و مردمان عربستان، و نیز مناسک زیارتی و عبادتی حج، در قالب سفرنامه‌ای خواندنی در اختیار مخاطبان و علاقه‌مندان قرار دهد. سفرنامه حج جلال آل احمد یکی از نوشته‌هایی است که همچون غرب‌زدگی و مدیر مدرسه باعث شهرت این نویسنده دهه پنجاه شده است.

و خانه‌ها در دو طرف، بر سینه كوه بالا رفته و هر گوشه‌ای انشعاب دیگری در كوه. و خیابانهای نئون پوشیده، و نیمه آسمان خراش‌های سیمانی و رنگارنگ كنار خیابانها؛ و رنگ آمیزی تند در و پنجره‌های نو؛‌ و سبز چمنی و سرخ جگری و این قبیل… و سخت دهاتی. و بدجوری شهرها را از ریخت انداخته.

او در این بیانات شرح می‌دهد که به طرق مختلف شاهد تبعیض و تحقیر زائران ایرانی است. به عبارت دیگر این سفر برای آل احمد یک سفر معمولی نیست. آل احمدی که به این سفر می‌رود، همان است که روزی پیوستن به حزب توده را دیده؛ آل احمدی که گریز از خانوادۀ مذهبی، بی‌نمازی و انتشار کتاب در اعتراض به سنت‌های دینی را تجربه کرده است. امیدواریم از خواندن اثر جلال آل احمد لذت ببرید و برای خواندن معرفی کتاب های دیگر به بخش معرفی کتاب مراجعه کنید. جلال آل احمد توصیفات جالبی از جزییات افراد مختلفی که از سراسر جهان در این مکان مقدس آمده‌اند، در این کتاب آورده است؛ جزییاتی مثل پوشش، آداب و رسوم و ویژگی‌های دیگر. جایزه‌ی ادبی جلال آل احمد از سال ۱۳۸۷ راه‌اندازی شده است و هرساله به بهترین آثار یک سال گذشته‌ی نویسندگان ایرانی در بخش‌های مختلف داده می‌شود.

و «میقات» در هرلحظه‌ای و هرجا. و تنها با خویش؛ چراکه «میعاد» جای دیدار تست با دیگری، اما «میقات» زمان همان دیدار است و تنها با «خویشتن». و دانستم که آن زندیق دیگر میهنه‌ای یا بسطامی چه خوش گفت وقتی به آن زائر خانه‌ی خدا در دروازه‌ی نیشابور گفت که کیسه‌های پول را بگذار و بدور من طواف کن و برگرد. و دیدم که سفر وسیله‌ی دیگری است برای خود را شناختن.

جلال ال احمد گرایش‌های روشنفکری داشت و در سال‌های جوانی به حزب توده پیوست. درخانواده‌ی مذهبی او این مسئله پذیرفتنی نبود. گرایش به حزب توده و بی‌نمازی جلال باعث تیره و تار شدن روابط او با پدرش شد و پدرش او را طرد کرد.

این‌که «خود» را در آزمایشگاه اقلیم‌های مختلف به ابزار واقعه‌ها و برخوردها و آدم‌ها سنجیدن و حدودش را به‌دست‌آوردن که چه تنگ است و چه حقیر است و چه پوچ و هیچ. این سفر برای آل احمد یک سفر معمولی نیست. او زمانی عضو حزب توده بود و اکنون راهی سفر حج شده است. آل احمد در مقطعی از زندگیش گریز از خانواده مذهبی، بی‌نمازی و انتشار کتاب در اعتراض به سنت‌های دینی را تجربه کرده است.