نسخهی متنی این کتاب را نیز همین انتشارات به چاپ رسانده است. «نجواگر» رمانی معمایی و هیجانانگیز است که با ترکیب روانشناسی و دلهرهآورترین جنبههای انسانی، داستانی بینظیر را پیش روی مخاطب میگذارد. در این کتاب، سرگذشت مردی روایت میشود که پس از سالها به زادگاه خود بازمیگردد، جایی که حادثهای ترسناک و رازآلود در دوران کودکی او اتفاق افتاده است. اما این بازگشت، تنها آغاز یک سفر پر از معما، وحشت و تهدیدهای پنهانی است. نشر صوتی آوانامه با همکاری «نشر موج» تولید نسخهی صوتی مجموعهی کامل «آوای یخ و آتش» اثر «جورج آر. مارتین» را با ترجمهی «رکسانا شیرزادی» در برنامهی خود قرار داده است.
کتاب صوتی بیگانه نوشتهی آلبر کامو داستان مردی به نام مورسو است که دیدگاههای پوچانگارانه خاص خود را نسبت به زندگی دارد و سعی میکند که قضایای پیشآمده در زندگیاش را با عینک پوچانگارانه خودش ببیند. طولی نمیکشد تا مورسو به اتهام ارتکاب یک قتل دادگاهی میشود و… آلبر کامو (Albert Camus) مانند ژان پل سارتر در گروه نویسندگان تراز اول ادبیات فرانسه قرار دارد و رمان بیگانه معروفترین اثر او به شمار میآید و با نگاهی فلسفی و عمیق به اجتماع، آداب و رسوم، زندگی، مرگ و… در قسمت اول مرسو در مراسم تدفین مادرش شرکت میکند و در عین حال هیچ تأثر و احساس خاصی از خود نشان نمیدهد. داستان با ترسیم روزهای بعد از دید شخصیت اصلی داستان ادامه مییابد. مرسو به عنوان انسانی بدون هیچ اراده به پیشرفت در زندگی ترسیم میشود.
مدتی بعد مرسو و سنته کنار ساحل به برادر آن زن(«مرد عرب») و دوستانش برمیخورند. اوضاع از کنترل خارج میشود و کار به کتک کاری میکشد. پس از آن مرسو بار دیگر «مرد عرب» را در ساحل میبیند و این بار کس دیگری جز آنها در اطراف نیست.
اما از نظر ادبی که بیشتر مد نظر ماست بخواهیم مفهوم بیگانه را تحلیل کنیم به چند نظریه مهم برخورد می کنیم. ادبیات اصولا راه یکسانی ندارد و به گفته بزرگان ادبیات تفسیر به رای محسوب می شود؛ یعنی این که هر فردی بر اساس نوع شخصیتی و چند فاکتور دیگر می تواند معانی مختلفی از یک موضوع ثابت برداشت کند. به عبارت ساده تر ادبیات این اجازه را به افراد مختلف می دهد که از یک بیت حافظ چندین معنی مختلف برداشت کند. از این رو از نظر ادبی بیگانه یک فرد خارجی محسوب نمی شود، بلکه همه افراد بیگانه هستند و از یکدیگر فاصله دارند.
آلبر کامو (Albert Camus) در کتاب صوتی بیگانه (The Stranger)، داستان مردی معمولی در جامعهی مدرن را روایت میکند که یک روز بهناگاه مرتکب قتل میشود. اما از نام کتاب که بگذریم و بخواهیم سراغ مفهوم درونی کتاب برویم متوجه می شویم که کامو دقیقا بر خط سیر گفته شده فلسفی در اشاره شده در بالا قدم برداشته است. برای اثبات این موضوع کافی است خط اول داستان را در کنار خط آخر داستان قرار دهید.
این شخصیت ها گرچه حضورشان لازم است اما گویی تاثیری در داستان ندارند و همین موضوع جذابیت نوشتاری را چند برابر کرده است. کامو به علت خلق بیگانه برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 1957 شد و مجله لوموند این رمان را در فهرست 100 رمان برتر قرن قرار داده است. در بخش اول مرسو پوچی و بیمعنایی همهچیز را به رخ میکشد و دائماً بر فلسفهاش اصرار دارد. همین نگرش به جنایتی منتهی میشود که حتی آنهم بیمعناست. خود مرسو هم نمیتواند دلیلی برای این کارش بیان کند. حالا همهی آن جامعهگریزیها و عقاید منحصربهفرد، علیه او شهادت میدهند.
در ابتدای داستان او از طریق تلگرام متوجه مرگ مادرش میشود. داستان کتاب «سایههاى شب» از ایستگاه راهآهن پاریس آغاز میشود، در میان محوطهى راهآهن چون جویباری از فلز و خون و هیجان ادامه مىیابد و روى خطوط راهآهن به پایان مىرسد. سایههاى شب فقط داستان عشق و مرگ، حسد و خشونت، تباهی و نومیدى، هوس و سرکوفتگى نیست؛ سایههاى شب روایت شگفتآور گوشت و فولاد، رنگ پریدگی پوست زنانه و حرکت مهارنشدنی روح بشر نیز هست. «این مطلب راست بود، هنگامی که مادرم خانه بود، تمام اوقات، ساکت با نگاه خود مرا دنبال میکردو روزهای اول که به نوانخانه آمده بود اغلب گریه میکرد و این به علت تعییر عادت بود.
در این میان، شاهزادهای جوان به نام کاسپین، که وارث قانونی تاج و تخت است، علیه عموی ظالمش شاه میراز، شورش میکند. در قسمتی از داستان، معشوقه مورسو به او پیشنهاد میکند که بهتر است ازدواج کنند و مورسو هم میپذیرد؛ اما پذیرفتنش بهگونهای است که گویی برایش هیچ اهمیتی ندارد که چنین اتفاقی بیفتد یا نه. مورسو در ادامه داستان قتلی بدون دلیل و بیمنطق را انجام میدهد که برایش دادگاهی میشود. بخش اول به زندگی روزمره شخصیت مورسو و خوشگذرانیها و تفریحاتی که دارد میپردازد و بخش دوم در دادگاه و زندان روایت میشود.
ثبت ديدگاه