به گفته‌ی خواهرش، شمس آل‌ احمد، جلال به مرگی طبیعی از دنیا نرفته و احتمالاً ساواک او را به قتل رسانده است؛ اما همسرش، سیمین، نظری غیر از این دارد. جلال آل احمد و سیمین دانشور اواخر بهار 1327، در اتوبوس با هم آشنا شدند و در سال 1329 ازدواج کردند. پدر جلال که با ازدواج آن دو مخالف بود، روز عقدشان به قم رفت و در مراسم شرکت نکرد و تا 10 سال نیز به خانه آن ها نرفت. جلال و سیمین چند ماهی از دهه 30 را در اروپا گذراندند و از فرانسه و ایتالیا دیدن کردند. در حال حاضر ارزشمندترین جایزه ادبی ایران به نام جلال آل احمد ضرب شده است که مراسم آن سالانه در آذرماه (ماه تولد این نویسنده بزرگ) برگزار می‌شود. در این رویداد کم‌نظیر ادبی، نشان ویژه جلال آل احمد توسط بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایران به برگزیدگان آثار ادبی اعطا می‌شود.

از آنجا که جلال خانواده بسیار مذهبی داشت و بیشتر اطرافیانش روحانی بودند، جلال را نیز به همین سمت و سو هدایت می کردند. پدرش در تربیت مذهبی اش کوشش بسیار کرد و در سن 20 سالگی و پس از پایان دوره دبیرستان او را برای فرا گرفتن درس طلبگی نزد برادر بزرگترش سید محمد تقی به نجف فرستاد. او سه سال در نجف ماندگار شد و پس از سه سال در حالی که در مورد بسیاری از احکام شیعیان دچار دودلی و تردید شده بود، به تهران بازگشت. دید و بازدید، سه تار، از رنجی که می بریم، سرگذشت کندوها و زن زیادی برخی از آثار جلال هستند. اما من کتاب «سنگی بر گوری» را از او انتخاب می کنم و معتقدم تنها کتابی ست که می شود گفت شخصیت و نگرش کلی آل احمد را به پیرامون خودش نشان می دهد.

نشست خبری نهمین کنگره ملی شعر و داستان ایثار شنبه ۲۹ دی با حضور مسئولان برگزاری کنگره در شهر شیراز برگزار شد. اینجا حوالی کتاب‌ها پرسه می زنیم و با هم درباره کتاب‌ها صحبت می‌کنیم.

جلال آل احمد علاقه ویژه‌ای به مسافرت داشت و به هر جای ایران که سفر می‌کرد، مشاهدات خود را به رشته تحریر درمی‌آورد. او در فروردین ماه سال ۱۳۴۳ هجری شمسی به سفر حج رفت و شرح مشاهدات خود را در کتابی به نام «خسی در میقات» منتشر کرد، شرح این کتاب عواطف مذهبی نویسنده که در کودکی با آن خو گرفته بود را به تصویر می‌کشید. جلال آل احمد با «سیمین دانشور»، که از نخستین زنان داستان‌نویس ایرانی محسوب می‌شد، آشنا شد. آن‌ها علی‌رغم مخالفت‌های خانواده‌هایشان، در سال 1329 با یکدیگر ازدواج کردند. کتاب داستانهای آسمانی، به نویسندگی جلال آل احمد توسط اپلیکیشن فراکتاب ارائه شده است.

بسیاری از نویسندگان و طرفداران جلال آل احمد معتقدند برداشت‌هایی که از این کتاب شده، با آنچه مدنظر جلال آل احمد بوده است، یکی نیستند و محتوای کتاب غربزدگی در بسیاری از مواقع، برای دست‌یابی به اهدافی غیر از هدف نویسنده، مورد سوءاستفاده قرار گرفته است. پس از بازگشت جلال از نجف، خانواده متوجه تغییر در باورها و اعتقادات مذهبی او شد. این امر، به همراهِ پیوستن او به حزب توده و آغاز فعالیت‌های سیاسی، سبب شد تا از سوی خانواده طرد شود. جلال در ادامه زندگی‌ پر فراز و نشیب خود برای تحصیلات دانشگاهی، رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشسرای عالی تهران را برگزید و تحصیلات خود را تا مقطع دکترا ادامه داد. جلال آل‌ احمد، پس از کودتای 28 مرداد، فعالیت سیاسی چندانی نداشت و گه‌گاه مقاله‌ای سیاسی‌اجتماعی در مجلات یا به‌صورت مستقل می‌نوشت اما همچنان تحت فشار و نظارت ساواک قرار داشت. به همین دلیل در سال 1348 و به دنبال برکناری‌اش از سِمت معلمی توسط ساواک، راهی اسالم گیلان به قصد تبعیدی خودخواسته شد و در همان‌جا به مرگی نسبتاً مشکوک از دنیا رفت.

او در دوران نوجوانی علاوه بر درس خواندن، به کار ساعت سازی، چرم فروشی و سیم کشی برق هم مشغول بود. علاوه بر فعالیت های فرهنگی و ادبی جنبش های سیاسی داشت و در برخی از احزاب سیاسی عضو بود. جلال آل احمد و سیمین دانشور که امروز به عنوان دو نویسنده معاصر سرشناس و بی بدیل شناخته می شوند؛ زندگی مشترک پر فراز و فرودی را تجربه کرده اند.

نویسندگان سوژه‌های مختلف ادبی را در این کانون به بحث می‌گذاشتند و با ارائه نظرات کارشناسی بر غنای ادبیات ایران می‌افزودند. جلال آل احمد در سال ۱۳۲۹ هجری شمسی مدیریت «روزنامه شاهد» را به عهده گرفت؛ روزنامه حزب زحمتکشان مردم ایران که به رهبری خلیل ملکی و مظفر بقایی تشکیل شد بود؛ سپس در سال ۱۳۳۱، رئیس کمیته تبلیغاتی «حزب نیروی سوم» به رهبری خلیل ملکی شد؛ اما یک سال بعد از این حزب هم کناره‌گیری کرد. پدرش از او خواست تحصیل را رها کند و مشغول کار در بازار شود؛ از این‌رو، به مشاغلی چون سیم‌کشی، چرم‌فروشی و تعمیر ساعت مشغول شد؛ اما علاقه او به تحصیل سبب شد دور از چشم پدر در دوره شبانه دبیرستان دارالفنون نیز ثبت‌نام کند تا ادامه تحصیل دهد. جلال‌الدین سادات آل احمد، معروف به «جلال آل احمد» روز دوم آذرماه سال ۱۳۰۲ در محله پاچنار و در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. پدرش سید احمد حسینی طالقانی از روحانیان صاحب منبر آن دوره بود که آرزو داشت از جلال آل احمد که بعد از هفت دختر نصیب او شده بود، جانشینی برای منبر خود تربیت کند. • داستان کوتاه – گرچه معدود مجموعه‌های داستان کوتاه با نگاهی ژرف به مصائب انسان امروز پرداخته‌اند، اغلب این آثار عاری از پشتوانه فلسفی هستند و بیشتر گرفتار نوعی روانشناسی عامه شده‌اند.

– خوشبختانه، خلاف گذشته، از شکل‌گرایی تقلیدی و تجربه‌گرایی افراطی و گرایش یکجانبه بر ایسم‌ها، در این داستان‌ها چندان خبری نیست. – توجه به نثر و درست نویسی در چند مجموعه داستان دیده می‌شود، ولی همچنان بی‌دقتی در بیشتر آثار داستان کوتاه به چشم می‌آید. – هرچند در برخی از آثار، توجه به تکنیک‌های داستان‌نویسی و استفاده استادانه از آنها آشکار است، اما بسیاری از آثار، از نپرداختن جدی به زمینه‌های تحول شخصیت، وحدت عناصر و تمرکز روی اجزاء داستان و تنیدن درونمایه در تار و پود داستان آسیب دیده‌اند. – هنوز هم چون گذشته نوعی فضاسازی رمانتیک در آثار دیده می‌شود. این امر اگرچه فی‌نفسه فاقد اشکال است، با این حال، همواره خطر درغلتیدن به دامن عوامزدگی و احساسات‌گرایی وجود دارد.

بی‌اعتقادی جلال آل احمد در دوره‌هایی از زندگی، بر قلم وی اثر گذاشت و در برخی آثارش نمایان شد؛ اما بعد از مدتی دوباره به مذهب بازگشت. حدود ۵۰ اثر ادبی از جلال آل احمد به‌جای مانده است که «غربزدگی»، «مدیر مدرسه» و «خسی در میقات» از مهم‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها محسوب می‌شوند. مهم‌ترین و بحث‌برانگیزترین تالیف او کتاب «غرب‌زدگی» است که منتقدان بسیاری در بین روشنفکران دارد.

آثار مونوگرافی او چندان درخور توجه نیست، بیشتر با گزارش هایی سطحی از مکان ها و جاهایی که دیده مواجه می شویم ، در حوزه ترجمه هم باز به باور من اثر چندان دندان گیری ندارد در زمینه کند و کاو اجتماعی معروف ترین کار او همین غربزدگی ست. ۶ هزار و ۱۵۰ اثر شامل ۵ هزار و ۳۰۰ قطعه شعر و ۸۵۰ داستان به دبیرخانه این رویداد رسید و بیشتر از ۳۲۰ نویسنده و ۷۰۰ شاعر در این دوره از کنگره شرکت کردند. همچنین داوری مقدماتی از ۲۰ آذرماه آغاز شد و در دهه سوم دی داوری نهایی توسط ۱۳ داور شناخته شده شعر و داستان کشور انجام گرفت. سایت پی سی دانلود تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این صفحه به ما اطلاع دهید.