نخستین وجه تشابه آن‌ها این است که در کنترل خشم خود بسیار ضعیفند. آن‌ها از تنبیه و آزار جسمى فرزندانشان براى تخلیه‌ى احساسات منفى خود نظیر خشم و ناکامى و نظایر آن استفاده مى‌کنند. آن‌ها از اینکه بدرفتارى‌ها و تنبیهاتشان چه تأثیر مخربى در فرزندانشان مى‌گذارد، یا بى‌اطلاعند یا براى‌شان اهمیتى ندارد. این‌گونه واکنش‌هاى خشن در آن‌ها اغلب به‌طور خودکار در جهت تخلیه‌ى استرس صورت مى‌گیرد. دیگر اینکه آن‌ها بیشتر از خانواده‌هایى مى‌آیند که خود در آن تنبیه بدنى شده‌اند.

فتحی متولد 1345 است و در رشته‌ی روانشناسی بالینی تحصیل کرده است. او مترجم کتاب چطور پروانه شدم از اروین یالوم است که کتاب با اجازه‌ی نویسنده در ایران ترجمه شد. خواننده در پایان این کتاب به این بینش خواهد رسید که چگونه از تاثیر رفتارهای بد و غلط والدین ناآگاهش رها شود. در تمام فصل‌های این کتاب برای کمک به درک بهتر مطالب، مثال‌های گوناگونی ارئه شده است. بر اساس این باورهاست که میزان آزادی کودکان و نحوه‌ی کنترل ان‌ها ذر خانواده تعیین می‌شود.

کتاب بسیار قدیمی است و شامل یک سری کلیشه‌هایی در مورد آسیب، قربانی و حتی همجنسگرایی می‌شود. البته کتاب برای کسانی که والدینی سمی داشتند و هنوز تحت‌تاثیر آن هستند موثر است. او این افسانه را دنبال کرده که کودکی که آزار ببیند، کودکان دیگر را آزار خواهد داد. به این شکل می‌خواهد به کسی که خود از آزارها آسیب دیده، کم کم القا کند که باید نگران این باشد که او، کودکان دیگر را آزار خواهد داد.

در یکی از روش‌های این تمرین از مراجعین خواسته می‌شود چشمان خود را ببندند و مواردی را که می‌بایست به آن نه می‌گفتند و نگفتند، به ذهن بیاورند و سعی کنند با تمرکز کامل حال و هوای خود را در آن زمان دوباره زنده کنند. این موقعیت می‌تواند از آزار جنسی گرفته تا موارد دیگر را شامل شود. فرد آن‌ها را یکی‌یکی در نظر می‌آورد، خود را در همان فضا قرار می‌دهد و به طرف مقابل نه می‌گوید.

آن‌ها، همه‌ی رفتارهای استقلال‌طلبانه‌ی فرزندانشان را به چشم سرکشی و زیرسوال رفتن قدرت خود می‌بینند. حس پدر و مادر تا حدی غریزی و فطری است و تحت تاثیر شرایط محیطی و تربیت و امکانات قرار می‌گیرد. ممکن است در دوران کودکی خود، پدر و مادری ناآگاه، بیمار یا سرکوب‌گر داشته‌اند و در نتیجه در شیوه‌ی فرزندپروری خود دچار اشتباه و تقصیر شوند.

همهٔ ما جزئی از یک کل هستیم، یعنی جزئی از اجتماع، پس مسلما هیچ‌گاه نخواهیم توانست کاملا خودمان باشیم. البته به طور طبیعی دلمان می‌خواهد که تایید دیگران را نیز داشته باشیم. به علاوه، اغلب ما نمی‌توانیم صددرصد بی‌نیاز از وابستگی‌های عاطفی باشیم، پس بهتر است زیاد عرصه را به خود و دیگران تنگ نکنیم. شما چه والدی سمی باشید و چه فرزند چنین والدی، یا حتی هیچ یک از این دو، مطالب این کتاب دانسته‌های زیادی را در جهت فرهنگ‌سازی و ارتقای دانش فرزندپروری به شما منتقل خواهد کرد.

در خانواده‌های معقول بالغ و دلسوز‌، باورها و قوانین اساسی در مسیری شکل می‌گیرد که احساسات و نیازهای همه اعضای خانواده در نظر گرفته شود. قوانین منطقی هستند و ساختار اخلاقی را برای رشد کودک ارائه می‌دهند. از سوی دیگر‌، در خانواده‌های ‌سمی، اعتقادات اساسی و قوانین نانوشته تقریباً همیشه خود محور بوده و در خدمت والدین ‌سمی هستند. در نتیجه‌ کودکان کورکورانه از قوانین سوءاستفاده‌گر خانواده اطاعت می‌کنند‌، فقط به این دلیل که نمی‌خواهند مجازات شوند. و حتی بیشتر‌، کودکان نمی‌خواهند با اطاعت نکردن از خانواده، به خانواده خود خیانت کنند، و برایشان مهم نیست که موقعیت خودشان چقدر وحشتناک است. برای داشتن چنین رابطه‌ای، شیوه‌هایی وجود دارد که مستوجب کسب مهارت‌ است.

والدین باید از شیوه‌ها و راهکارهای مناسب در برقراری ارتباط با فرزندان آگاهی داشته باشند. این کلمات سمی و آزارها در غالب نقابی از قبیل هدایت و آموزش پنهان‌ شده است؛ ومخصوصاً برای کودکان بزرگسال نیز بسیار سخت است و والدینشان را بیش از حد حساس می‌دانند. کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.

اما در دوران بلوغ و نوجوانی، فرایند مستقل شدن از والدین به اوج می‌رسد. خانواده‌ی سالم در چنین شرایطی تلاش می‌کند تا با افزایش تحمل خود و در پیش گرفتن فضایی منطقی برای استدلال، این بحران را مدیریت کند. اگر شما در خانواده‌اى از نوع دوم پرورش یافته‌اید، این کتاب برایتان مفید خواهد بود زیرا همچنانکه رشد مى‌کنیم، این بذرها در ما به علف‌هایى هرز تبدیل مى‌شود که روح و روانمان را دربرمى‌گیرد و در اعتمادبه‌نفس، شغل و همچنین روابطمان با همسر، فرزندان و اطرافیانمان تأثیر مخرب دارد. هدف از نگارش این کتاب این است که به شما کمک شود تا بتوانید این علف‌هاى هرز را شناسایى و ریشه‌کن کنید. حس پدر یا مادر بودن هرچند مى‌تواند حسى غریزى باشد، ولى از سویى مانند هر حس غریزى دیگرى مى‌تواند تحت تأثیر شرایط محیطى و تربیت و امکانات قرار گیرد.