افلاطون در سال 399 پیش از میلاد شاهد اعدام خودخواستهی سقراط بود و پس از اعدام سقراط، افلاطون آتن را ترک کرد و عازم مگارا شد و چند سالی را در شهرهای یونان و کشورهای بیگانه گذراند. کتاب جمهور افلاطون از بزرگترین آثار فلسفی و ادبی جهان است. در این اثر که جلوهگاه نظر نقاد و افکار عمیق افلاطون است میان سقراط و چند تن از جویندگان حقیقت گفتوگویی در میگیرد. سقراط با برهانهای روشن خود پردههای ابهام را از روی حقیقت عدالت به یک سو میزند و سپس در خیال، به جامعهای عادل و کامل میپردازد. از سازمان و شکل حکومت و مدینهی فاضلهی خود سخن میگوید و سرانجام دامنهی گفتوگو را به بحث دربارهی موجبات تباهی و زوال حکومت میکشاند. دیگر موضوعهای مهمی که در کتاب جمهور طرح شده است همانهایی هستند که بشر از بدو پیدایش فکر به آن توجه داشته و مادام که باقی است، توجه خواهد داشت، و به همین جهت است که با آنکه بیش از دو هزار و سیصد سال از تاریخ تألیف این کتاب میگذرد، هنوز مطالب آن تازگی دارد.
باید به کودکان گفت «هیچ کس با خویشان و هموطنان خود دشمنی نورزیده و این گونه دشمنی خلاف دینداری است.» خلاصه آنکه اشعار شاعران از دروغ و نفرت و انتقام خانوادگی و غیره پاک شود. خدا فقط منشا خیر است و اگر کیفری هم میدهد به خاطر بدی است که فرد مرتکب شد و خدا با مجازات، آن فرد را پاک خواهد کرد. کسی نیست که نام افلاطون را نشنیده و از شهرت و مقام مخصوصی که این کتاب در میان کتب فلسفی و اجتماعی جهان دارد بی خبر باشد. فلسفه زندگی و مرگ، بقای روح، چگونگی عالم بعد، دینداری، اخلاق، عشق، فلسفه، اصول تربیت، کشورداری، هنرهای زیبا، حکمت الهی، اینها موضوع های کتاب است. موضوع هایی است که فکر انسان را همیشه به خود مشغول داشته و احساسات بشری را برانگیخته، عقاید و افکار متضاد، نه تنها در طی قرنهای مختلف، بلکه حتی در آن واحد به وجود آورده. در ادامۀ بحث، عدالت در سطح بزرگتری به نام جامعه مورد بررسی قرار میگیرد و سقراط تصویری از آرمانشهر خود ارائه میدهد.
نام اصلی کتاب در زبان یونانی «پولیتیا»1 است که میتوان آن را به کلماتی از قبیل «حکومت» یا «تأسیس شهر» یا «جامعه» ترجمه کرد. اولین کسی که این کتاب را بهزبانِ لاتینی ترجمه کرد نام «رسپوبلیکا»2 بر آن گذاشت که در اصل همان معنی کلمۀ یونانی پولیتیا را داشت، ولی بعد مفهوم خاص جمهور را پیدا کرد. این جمله بخصوص به مفهوم عدالت و ارتباط آن با اهمیت انسانی و اجتماعی اشاره دارد و از جملات برجسته و تأثیرگذار کتاب “جمهور” افلاطون است. این نسخه از کتاب نایاب و نفیس جمهور از افلاطون که توسط کاربران کافهکتاب ارسال شده است، اثری است قدیمی و نایاب که در سال 1353 خورشیدی به چاپ رسیده است. نکته قابل توجه دیگر در این اثر، دیدگاههای افلاطون در مورد موسیقی، هنر و فرهنگ است. او باور دارد که هنر و موسیقی میتوانند تأثیرات قویای بر روحیه و شخصیت انسانها داشته باشند و باید تحت کنترل و نظارت قرار گیرند تا جلوی اثرات منفی آنها بر جامعه گرفته شود.
زر را در سرشت حاکمان گنجاند؛ نقره و سیم را در پشتیبانان؛ و مفرغ و آهن و برنج را در کارگران. سپس خداوند به حاکمان آموخت که آمیزهٔ فلزات را در شخصیت کودکان بررسی کنند. بچهای که از زر است باید در میان پاسداران قرار گیرد حتی اگر فرزند کشاورزان یعنی برنج و آهن باشد و یا بر عکس اگر فرزند پاسداری از جنس برنج بود باید کشاورز شود. سپس سقراط به این میپردازد که چرا این کمال مطلوب محقّق نشده یا باقی نماندهاست. او پاسخ میدهد که علت آن حرص و آز مردم و تجملپرستیشان است. فزونخواهی موجب میشود تا مردم به تامین نیازهای اولیه اکتفا نکنند و زود از آنچه دارند، سیر شوند و خواهان آنچه ندارند باشند؛ پس جنگ درمیگیرد و نیاز به پاسداران عیان میشود.
افلاطون باور دارد که تربیت میتواند نفوذ عمیقی بر روان انسانها داشته باشد. از این رو، وی تربیت را به عنوان یکی از ابزارهای اصلی برای رسیدن به جمهوری ایده آل و تربیت حکمرانان فلسفی معرفی میکند. نکتهای که خوانندگان آثار افلاطون باید به آن توجه کنند این است که همۀ رسالههای او در قرن شانزدهم بههمتِ دو نفر موسوم به «استفانوس»3 و «سرانوس»4 جمعآوری شد و در چندین جلد در پاریس به طبع رسید.
گفتم بنابراین آیا مقصود سیمونیدس از عدالت خوبی کردن با دوستان و بدی کردن با دشمنان است؟ گفت خیال میکنم همینطور باشد. گفتم هنگام بیماری کیست که از نظر تندرستی یا عکس آن بتواند به بهترین نحو به دوستان نیکی و به دشمنان بدی کند؟ گفت پزشگ است. گفتم هنگام سفر دریا کیست که از لحاظ مخاطرات دریا همین توانایی را داشته باشد؟ گفت ناخدا.
کتاب «جمهور» اثری فلسفی است که توسط فیلسوف بزرگ یونانی، افلاطون، نوشته شده است. این اثر به مسائل اخلاقی، سیاسی و فلسفی پرداخته و بحرانهای ایدئولوژیک زمانه خود را به چالش میکشد. با بازگشت به اثنیک، افلاطون آکادمی را تأسیس کرد که به مدت نزدیک به نهصد سال به عنوان یک مرکز علمی و فلسفی فعال بود. آرسطو، یکی از بزرگترین فیلسوفان تاریخ، از دانش آموزان برجسته افلاطون بود. باید جلوی نوآوری در امور تربیتی را بگیریم کوچکترین نوآوری در امور تربیتی، مثلا در موسیقی، در نهایت منجر به تغییر قانون اساسی خواهد شد.
این کتاب دربارهی گمشدهی تاریخی دنیای ماست؛ همان ناموجود عزیز که بدون آن دنیایمان جهنمی بیانتهاست. کتاب جمهور راهنمایی است برای هر کسی که در جستوجوی عدالت و آزادی شهرها را طی کرده و آن را نیافته است. شاید افلاطون بتواند چراغ راه ما در این مسیر سخت و ناهموار باشد.
در میان جمع علاوه بر سقراط، پولمارخوس پسر کفالوس، گلاوکن و آدیمانتوس برادران افلاطون، و تراسیماخوس سوفسطایی نیز حضور دارند. والدین افلاطون از طبقه اشرافی و نجیب زادههای یونان بودند، و این زمینه مناسبی فراهم آورد تا افلاطون با اندیشهها و فکرهای زمانهاش آشنا شود. او در جوانی به شعر و نمایشنویسی علاقهمند بود، اما با آشنایی با سقراط، معلم بزرگ و الهام بخش خود، به فلسفه روی آورد. شما سفارش میدین و ما اگر کتاب رو داشتیم یا تونستیم پیدا کنیم، شرایط خرید کتاب رو براتون فراهم میکنیم. پس از تحویل کتاب حتما از طریق انتهای سایت قسمت پیشنهاد و انتقادات نظر خود را ثبت کنید. کلیه حقوق متعلق به فروشگاه اینترنتی مای کتاب می باشد.
گفتم شکی نیست که در نظر این مردم حقیقت چیزی جز سایهٔ آن اشیاء گوناگون نمیتواند بود. و از روشی که در طی سالیان بوجود آمدهاست، استفاده نمود. در اینجا شرح برنامهٔ آموزشی افلاطون برای پاسداران از زبان سقراط، آغاز میشود و تا کتاب سوم نیز ادامه مییابد. در این برنامه هم ورزش برای پرورش تن و هم تربیت معنوی برای پرورش روح گنجانده شدهاست؛ و تربیت روح مقدم بر تربیت تن است.
ثبت ديدگاه