در جهان دیگر تغییرات و تقسیمبندیهای قدیم نیست و جهان چهارم در حال شکلگیری است و در ایران باید مواظب باشیم چون داریم به بخشی از جهان چهارم تبدیل میشویم. پس هم مانع اتحاد جماهیر شوروی از بین رفت و بازار امکان جهانی شدن پیدا کرد و هم تکنولوژی فراهم شد. سرمایهداری هم تبدیل به سرمایهداری قمارخانهای شد. الان بازار سهام و بازارهای مالی مثل قمارخانه است. این سرمایهداری قمارخانهای تمام نهادهایی که سرمایهداری را پایدار کرده بود از بین میبرد.
همچنین در کتابراه هزاران کتاب رایگان نیز قابل دانلود است. اپلیکیشن کتابخوان کتابراه برای اندروید، IOS و ویندوز در دسترس است. هرچه جامعه اشراف و آگاهی و کنش و واکنشش زیادتر میشود، هر روز میلیاردها داده اضافه میشود. ولی این دادهها در خلأ اتفاق نمیافتند بلکه در بسترهایی اتفاق میافتد، یعنی در نهادهایی مثل مذهب، خانواده، اقتصاد، سیاست و فرهنگ. از یک طرف اینها فردی است اما از طرفی در جمع بحث میشود. هرچه بهصورت فردی دیتا داشته باشید به درد نمیخورد، ولی وقتی در سطح میانه ترکیب میشود، الگوها و روشها و رویهها درمیآیند.
در پی این وضعیت دو انقلاب الکترونیک در ماهوارهها و میکروپروسسورها رخ داد. در نتیجه الان ساعت شما یکعالمه اطلاعات جمع میکند. درواقع بر اساس ذهنیتی که تا حدود زیادی جا افتاده است میگویند جهان بر اساس اضداد پویایی خودش را به دست میآورد. ما متولد میشویم ولی به مجرد اینکه زاده میشویم مرگ ما هم شروع میشود و مدام به مرگ نزدیکتر میشویم. پس باید اضداد را بشناسیم و ستیز و پارادوکسهایی را که ایجاد میشوند بفهمیم.
از جامعه مهندسان یا سایر اقشار بپرسید میبینید که اصلا با تاریخ ایران آشنا نیستند. مشتی غلط و غلوط درباره شاهنشاهی جعل شده و بزرگ شده و یک توهم شکل گرفته و در آن شاهان مطرح شدهاند. بسیاری از جنگهایی که کورش کبیر کرد، سربازان آن کشور از جمله بابل شورش کردند و پادشاه را دستگیر تحویل کورش دادند.
آرش نورآقائی در شرح این کتاب بر ارائه نظریه «اتمگرایی» یا «ذرهگرایی» سه قرن پس از نظریه پیشاسقراطی «لئوکیپوس» پرداخت؛ گرچه طرح این نظریه به »دموکریتوس» (دموکریت)، همعصر او هم نسبت داده شدهاست. کشوری که کمآب است مگر باید برنج بکارد؟ الان کنار زایندهرود میکارند و شمال کشور هم میکارند. برنج از جنوب شرقی آسیا آمده، وسط راه کمی از ادویه هندی هم اضافه شده. از طرف دیگر، اگر فیلمهای یونانی و رومی را دیده باشید همیشه یک گوساله یا خوک روی آتش در حال کباب شدن است، ولی آن گوشت هم در ایران به خورشت تبدیل شد. «جامعه سرراهی» تعبیر جالبی است و بهنوعی من را یاد شهرهایی میاندازد که کنار جاده هستند؛ هم فرهنگ خودشان را دارند و هم ندارند. یعنی آن چیزی که قرار است جذب شود و تبدیل به فرهنگ بومیشان شود اتفاق نمیافتد و حتی فرهنگ خودشان را هم از دست میدهند.
در زمستان سال ۱۴۱۷، پوجّو براچّولینی، منشی بیکار شدۀ پاپ مخلوع که اینک شکارچی کتاب شده بود، نسخهای از کتاب در باب طبیعت چیزها، نوشتۀ تیتوس لوکرتیوس، را در صومعهای دورافتاده پیدا کرد. و این البته تنها یکی از کشفیات او از جهان باستان بود، نسخ خطی پاگانی که به طرزی شگفت به دست کاتبان پارسای مسیحی، در کنج کتابخانههایِ صومعهای، محفوظ مانده بودند. داستان اینکه چطور این شعر خیرهکننده توانست جهان را در مسیر تازهای قرار دهد، یا به اصطلاح «بپیچاند»، همزمان یک اثر پژوهشی ممتاز، یک نوشتۀ ادبی گیرا و شاهدی شورانگیز بر قدرت کلام مکتوب است. استیوِن گرینبلت ، با کندوکاو در یکی از اثرگذارترین آثار ادبی همه دوران ها، تصویری زنده و روشن از گذشته به دست می دهد.
ارش نورآقایی در اینخصوص یادآور شد که «ویتروویوس» نیز با «لوکرتیوس» همعصر بودهاست. «کتابها و آدمها» عنوان رویکردیاست برای بررسی فرآیند تأثیر روایتهایی که منتشر شدهاند؛ انعکاسی خواه در کتابی دیگر یا زندگی افرادی از شخصیتهای آن کتاب. درمورد کتابفروشیهان، یا درمورد کتابخونها… خلاصه اینکه کتاب یه جورایی نقش اصلیای توی اون کتاب بازی میکنه! (کتاب اندر کتاب اندر کتاب!)و این برای من یکی از جذابترین ژانرهاست.چندتایی که به ذهنم میرسه رو اضافه میکنم. کتابها در اپلیکیشن کتابراه با فرمتهای epub یا pdf و یا mp3 عرضه میشوند.
مادامی که متوجه نشویم دیالکتیک عام و خاص از نظر شما چیست، چفتوبست شدن سایر نظراتتان دشوار است. بنابراین در آغاز و پیش از پرداختن به موضوعات دیگر درباره دیالکتیک عام و خاص توضیح بدهید. کتاب جهان چگونه مدرن شد نوشته استیون گرین بلت با ترجمه مهدی نصراله زاده، توسط انتشارات بیدگل به چاپ رسیده است. برای دریافت کتاب جهان چگونه مدرن شد؟ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتابها و نظرات کاربران درباره کتابها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.
از سوزاندن «ساونارولا»، کشیش و حاکم فلورانس و مخالف کتاب «درباره طبیعت» نیز در قالب دیگر پارادوکسهای مطرح و اغازگر رنسانس نام برده شد. اوکه خود، «آتش بزرگ غرور» را برای پاککردن احساس گناه از مردم برافروخته بود، به جرم ارتداد در همان محل سوزانده شد؛ واقعهای که بر همه افلاطونیان تأثیر بهسزا داشت. این درون مایه اپیکوریستی کتاب آنجا با “پیچ” لوکریتوس پیوند می خورد که اپیکور دوازده ساله معلم خود را در پاسخ به سؤال اش در باب معنای “آشوب” (کائوس) در جهان سرخورده یافت. لوکریتوس در کتاب خود می آورد که همه چیز در نتیجه یک پیچ به وجود می آید.