یکی عقب ماندگی اقتصادی و صنعتی و دیگری از دست رفتن روح خدایی انسان به عنوان مظهر آزادی، آفرینندگی و آگاهی در دو دوره جدید. وی در پاسخ به اینکه چه باید کرد تا از این وضعیت انحطاطی و عقب‌ماندگی رهایی یابیم، پاسخ می‌دهد. باید به خویشتن برگردیم و با ایجاد رنسانسی اسلامی و اصلاح دینی، عوامل انحطاطی را از خود دور کنیم تا از این وضعیت رهایی یابیم. وی از طریق رابطه ‌ای که بین اصلاح دینی و رهایی از انحطاط برقرار می‌کند، مقوله بازگشت به خویشتن را مطرح می‌کند تا راهی برای رهایی مسلمانان و ایرانیان از انحطاط و عقب‌ماندگی بیابد. شریعتی مقولۀ بازگشت به خویش به معنی بازگشت به فرهنگ و ایدئولوژی اسلامی را مطرح کرد. به‌موازات بحث بازگشت به خویشتن، اصلاح دینی و رنسانس اسلامی را مطرح می‌کند و قصد او از این عمل درآوردن دین به صورت عاملی پویا و سازنده بود.

خویشتن بالفعل و فرهنگ اسلامی دکتر شریعتی در ادامه می گوید ما باید به خویشتن بالفعل و فرهنگ اسلامی خود بازگردیم. آیا انکه الان در متن جامعه بصورت تکراری ناخوداگاه هست؟ بازگشت به انکه تحصیل حاصل است و الان مردم ما بر اساس ان زندگی میکنند و ایمان دارند و هیچ فایده ای هم ندارد و بلکه همان یکی از عوامل رکودشان است و یکی از عوامل سنت پرستی و جهل پرستی و گذشته پرستی و شخص پرستی و تکرار مکرات است. انچه الان به نام مذهب است نه تنها ادمها را از مسئولیت های فعلی شان بلکه از احساس اینکه موجود زنده ای در این جهان هستند باز می دارد. اری همین مذهب است که مسایل را, ایده ها را و اندیشیدن را از پیش از مرگ به بعد از مرگ منتقل کرده است و با این دنیا کاری ندارد. با این مذهب است که انسان همه کار را برای اخرت میکند و برای دنیا هیچ وظیفه ای نه از لحاظ رشد خودش و نه از لحاظ زندگی اجتماعی و نه از لحاظ انجام مسئولیتهایش احساس نمیکندو همین مذهب است که هر روشنفکری که اگاهی اجتماعی دارد از ان بیزار است و فرار میکند. به کدام خویشتن قرار است برگردیم ؟ دکتر شریعتی این سوال را مطح میکند که به کدام خویشتن قرار است باز گردیم .

اری همان گذشته را در نظر من مسخ شده و سیاه و منحط نفرت اور و زشت تصویر میکنند. به امه سه زر می گوید که شما هیچ چیز ندارید و به ما می گوید که شما همه چیز دارید ولی چهره های نفرت اوری را در چشم من تصویر میکند که از همان چهره ها به دامن خود غربی فرار کنم. لذا یک روشنفکر سیاه به سادگی افتخار میکند به سیاه بودنش به افریقایی بودنش حتی به قبیله ای بودنش در صورتی که گذشته افریقایی , گذشته افتخار امیزی نیست اما تحصیلکرده ایرانی , اسلامی در شرق, اصلا شبیه ایرانی ها نیست شبیه مسلمانها نیست , همه چیز را مسخره میکند و تظاهر به فرنگی مابی میکند. کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و…کتاب برای دانلود قرار داده شده است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند.

تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند. علی شریعتی یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های سیاسی معاصر ایران است که در زمینه‌ی جامعه‌شناسی و تاریخ اسلام می‌نوشت. او به دلیل سخنرانی‌های خود در حسینیه‌ی ارشاد و کتاب‌هایش چندین بار در زندان رژیم پهلوی حبس شد.

نگاه او در ارتباط با هویت ملی – دینی ما رویکرد فردی است که بدبینانه در پس هر رویداد و اتفاقی، حضور دست ناپیدای دسیسه‌گری را خبر می دهد که همیشه و همه جا مشغول طرح نقشه برای از بین بردن خویشتن و هویت ماست. به معنای دیگر، از میان عوامل خارجی و داخلی از خودبیگانگی ما، شریعتی بیشتر بر عوامل خارجی دست می گذارد. اما عوامل خارجی نیز نزد وی بیش و پیش از آنکه مواجهه طبیعی دو تمدن و فرهنگ معنی دهد بدان معنا است که استحمارگران و استعمارگرانی خاص هستند که همیشه و همه جا با فکر از ببین بردن هویت ما سر می کنند. ایشان می گوید همه کوشش دو قرن اخیر غرب صرف ایجاد ایمان به غرب و بی ایمانی به خویش شده است . این است که اقای موریس تورز می گوید در افریقا ملت الجزایر وجود ندارد بلکه ملتی در حال شدن است برای اینکه می خواهد تمدن بزرگ شمال افریقا را که در چندین قرن پیش بزرگترین فیلسوف و جامعه شناس جهان و بنیانگذار جامعه شناسی ( منظور ابن خلدون است)در انجا بوده است را نادیده انگارد. این است که غرب کاری کرد که در همین جامعه خودمان می بینیم به ادمی می گویند متمدن که مصرفش بالا رفته است نه شعورش.

این اثر متنی است مکتوب که تاریخ دقیق نگارش آن در دست نیست هر چند با توجه به مضامین مشترکی که با دروس دانشگاه مشهد دارد، زمان تقریبی نگارش آن در فاصله‌ی بین سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۱ برآورد می‌شود. لازم به ذکر است این متن یکی از مقالاتی است که بدون اجازه‌ی شریعتی در سال ۱۳۵۵ توسط روزنامه کیهان منتشر شده است و پیش از آن که برای اولین بار در مجموعه‌ آثار ۲۷ (بازشناسی هویت ایرانی ـ اسلامی، ۱۳۶۱) منتشر شود بارها در شکل‌های مختلف به بازار کتاب راه می‌یابد. علی شریعتی پس از پایان تحصیلات خود در مقطع لیسانس، به دلیل ممتازی، به دانشگاه سوربن فرانسه رفت و رشته‌ی ادبیات را در این دانشگاه ادامه داد. او در طول تحصیلات خود در فرانسه، با اساتید مختلفی چون ژان پل سارتر و ژرژ گورویچ آشنا شد و در رشته‌های مختلفی چون جامعه‌شناسی و تاریخ اسلام به پژوهش پرداخت. علی شریعتی در سال 1343 به ایران برگشت و در همین زمان، چالش او با رژیم پهلوی آغاز شد.