– اگر بهاندازهٔ کافی تلاش کنید همیشه میتوانید واقعیتهایی را بیابید که به نظر میرسد با یک نظریه یا ادعای علمی ناسازگارند. کافی است تعدادی از این نوع شواهد را کنار هم بگذارید تا بتوانید بر ضد یک نظریه پروندهسازی کنید. هسته اصلی کتاب به توسعه مهارتهای تفکر انتقادی اختصاص دارد. نوولا ابزارها و تکنیکهایی را برای تفکر تحلیلی، ارزیابی شواهد و استدلال منطقی ارائه میدهد.
پس از بررسی این موضوع که مغز ما چگونه واقعیت را تحریف میکند، به این مسئله میپردازیم که چگونه میتوان با استفاده از مهارتها و ابزارهای تفکر نقاد با فریبهای ذهن مقابله کرد. هشت سال است با هدف افزایش و سادگی مطالعه، کتابها راه اندازی شده و در این سالها منبعی بزرگ از کتابهای پی دی اف به رایگان در اختیار کاربران عزیز قرار داده ایم. امید است در ادامه راه با همراهی افراد بیشتر، دانش و اطلاعات در حوزه های مختلف را در سطح کشور و جهان افزایش دهیم.
اگر به صورتی آگاهانه در روند تفکر دخالت نکنیم ـ چیزی که روانشناسان آن را حالت پیشفرض تفکر انسان مینامند ـ تحت تأثیر بازیهای ادراک و حافظه قرار میگیریم و اسیرِ نیازهای هیجانی و سوگیریهای خود میشویم. بیشتر چیزهایی که به یاد میآوریم و باور داریم، یا مخدوش است یا کاملاً اشتباه. به نظر میرسد مغز ما پیوسته در حال تولید مشاهدهها، خاطرهها و باورهای گمراهکننده است؛ با وجود این ما همچنان تمایل داریم درستی تجربیات خود را مسلم فرض کنیم. شما در این کتاب با ترفندهای مغز برای گمراه کردن و سوق دادن ما به سمت نتیجهگیریهایی آشنا میشوید که ارتباط چندانی با واقعیت ندارند. همچنین راهبردهایی به شما معرفی میشوند که میتوان از آنها برای مبارزه با فریبهای ذهن بهره برد.
همچنین، با نقش علم و تفکر نقاد در دموکراسی، ضرورت آموزش علم و چگونگی رویکرد شکاکانه به رسانهها آشنا میشویم. این بخش از دوره در واقع راهنمایی برای جلوگیری از فریب خوردن و کلاهبرداری است. مجموعهٔ تفکر نقاد طرحی است برای بهبود کیفیت روابط، یادگیری، و زندگی. در اولین بخش این دوره، شیوهٔ ادراک جهان پیرامون خود را بررسی میکنیم.
نقل است که ارسطو با وجود سالها شاگردی نزد افلاطون، از نقد آرای استاد و بیان نظرات خود امتناع نورزیده بود و استدلال کرده بود که افلاطون را دوست دارم، اما را حقیقت را بیشتر دوست میدارم. افراد بسیاری هستند که در هنگام رانندگی، در هنگام نشستن در مترو یا اتوبوس و یا تاکسی در مسیر رفت و برگشت خود، اقدام به گوش دادن کتب صوتی میکنند. این یک نمونه بسیار عالی از مدیریت زمان و جلوگیری از هدر رفتن تایم و وقت ماست که میتواند با مطالعه پر شود. مطالعه و کتابخوانی یکی از تفریحات همیشگی و دلچسب افراد فرهیخته است.
نویسنده طیفی از سوگیریهای شناختی را بررسی میکند، مانند سوگیری تایید و اینکه چگونه آنها ادراک و استدلال ما را بدون آگاهی خودمان منحرف میکنند. هرچیزی که تجربه میکنیم یا به آن فکر میکنیم تبدیل به خاطره میشود، خاطرهای که برساخته میشود، تغییر میکند و با خاطرات دیگر تلفیق میشود. ما طوری به خاطرات خود استناد میکنیم که انگار گذشته بهدقت در آنها ثبت و ضبط شده است، در حالی که شواهد نشان میدهد حتی به شفافترین و مطمئنترین خاطرات هم باید مشکوک بود. ما خاطرات را بیش از آنکه بازیابی کنیم، بازسازی و بهروزرسانی میکنیم و اطلاعات را در هر بار دسترسی تغییر میدهیم.
مثلاً میتوانیم به برنگری در مورد «تابش پسزمینهٔ کیهانی» یا به بیان دیگر صدای رادیواکتیو بجامانده از مهبانگ بپردازیم. – ما نمیتوانیم در زمان به عقب سفر کنیم تا شاهد وقوع تکامل باشیم ولی میتوانیم با استفاده از فسیلها، شواهد ژنتیکی و بیولوژی رشد، دست به استنتاج بزنیم. علاوه بر این میتوانیم مؤلفههای تکامل را در آزمایشگاهها مشاهده کنیم.
ثبت ديدگاه