“ژن خودخواه” یک آثار غیرخودآگاه از ریچارد داکینز است که به بررسی فرآیندهای ژنتیک، تکامل، و انتخاب طبیعی می‌پردازد. داکینز با استفاده از زبانی ساده و مثال‌های زیبا، سعی در تبیین اصول علمی پیچیده دارد و به خواننده‌ها شفافیتی درک‌پذیر در مورد جذابیت و پیچیدگی جهان زندگی می‌آموزد. یکی از جذابیت‌های ژن خودخواه، تفسیر و تبیین داوکینز از مفهوم خودخواهی و نوع‌دوستی در طبیعت است. در نگاه اول، به نظر می‌رسد که رفتارهای نوع‌دوستانهٔ بسیاری از موجودات، همچون کمک به هم‌نوعان و حتی قربانی شدن برای بقای دیگران، با نظریهٔ خودخواهی ژن‌ها در تناقض باشد. او استدلال می‌کند که ژن‌ها می‌توانند به‌صورت غیرمستقیم از طریق خویشاوندان نزدیکشان نیز به بقا ادامه دهند. کتاب ‘The Selfish Gene’ صفحه‌ای جدید در درک عمومی ما از زیست‌شناسی فرگشتی گشوده است.

به نظر می رسد که این جا به جایی ساده می تواند به معماهایی پاسخ بدهد که دانشمندان را برای سال ها درگیر خود کرده بود. این دانشمند برجسته با ارائه ی مثال هایی شگفت انگیز از تمامی حوزه های زیست شناسی، راه را برای ارزیابی مجدد مسئله ی تکامل باز می کند. کتاب ‘The Selfish Gene’ به توضیح این نظریه می‌پردازد که ژن‌ها به عنوان واحدهای اصلی انتخاب طبیعی عمل می‌کنند. داوکینز این ایده را معرفی می‌کند که ارگانیسم‌ها وسیله‌ای برای ادامه بقا و تکثیر ژن‌ها هستند. او مفهوم ‘selfishness’ را به معنای ژنتیکی بررسی می‌کند، جایی که ژن‌ها به صورت خودخواهانه‌ای عمل می‌کنند تا بقا و انتقال خود به نسل‌های بعدی را تضمین کنند.

این خودخواهی، رفتارهای مختلف موجودات زنده را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و در واقع، آن‌ها را به گونه‌ای هدایت می‌کند که به تداوم و گسترش ژن‌های خود کمک کنند. این دیدگاه جدید، سبب می‌شود تا ما نسبت به طبیعت و رفتار موجودات زنده، نگاهی عمیق‌تر و متفاوت‌تر پیدا کنیم و به درک بهتری از سازوکارهای تکامل دست یابیم. کتاب ژن خودخواه نوشته ریچارد داوکینز ترجمه فارسی عنوان اصلی کتاب The selfish gene است که توسط دکتر جلال سلطانی به فارسی برگردان و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است. این کتاب نخستین بار در سال ۲۰۰۶ در جهان منتشر شد و در ایران نیز پس از انتشار با استقبال زیادی مواجه شد. انسان از رمان آگاه شدن به خود و هستی پیرامونش همواره درگیر پرسش های عمیق فلسفی از ندگی و مرگ و چرایی بودن خویش بوده است. اینکه از کجا آمده و به کجا می رود، راز هستی در چیست و چرا از بقیه ی موجودات متمایز است.

در تعریف ژن‌ها به صورت خودخواه، منظور نویسنده (آن‌طور که صریحاً اعلام کرده) این نبوده که هیچ نوع محرکه یا انگیزشی برای آن‌ها وجود دارد، یا ویژگی‌های آن‌ها به این شکل بهتر توصیف می‌شوند. ارتباط واژه در اینجاست که ژن‌هایی که منتقل می‌شوند، آنهایی هستند که پیامدشان به‌طور ضمنی باعث بقایشان هم می‌شود؛ البته نه برای خود جاندار، بلکه در پایین‌ترین سطح ممکن – یعنی در سطح ژن. نظرات خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب به محصول خاص، مزایا و معایب را بازگو کنید و بهتر است از ارسال نظرات چندکلمه‌‌ای خودداری کنید. تمام محصولاتی که لینک دانلود آنها در پارس جزوه در دسترس می باشد، مشمول قانون حق نشر و کپی رایت نمی باشند. اما چنانچه شما در مورد وجود حق کپی رایت (copyright) برای هر یک از محصولات موجود در پارس جزوه اطلاعاتی در دست دارید لطفا آن را از طریق آیدی parsjozveir@ در تلگرام با ما در میان بگذارید تا نسبت به حذف لینک موردنظر از پارس جزوه اقدام شود.

پس از عضویت، لینک دانلود این کتاب و همه‌ی کتاب‌های سایت برای شما فعال می‌شوند. با ثبت دیدگاه موافقت خود را با قوانین انتشار نظرات در سایت اعلام می کنم. تلاش او در طول هزاره ها در پاسخ به این پرسش ها منجر به پیدایش منابع معرفتی مدرنی همچون هنر، دین، علم و فسفه شده است که هر کدام به سهم خود از زاویه ای به این سوالات بنیادین پاسخ داده اند. در این میان وضعیت علم به نحوی است که در دوران معاصر به منبع اصلی فلسفه ورزی و تفکر انسان بدل گشته است و ویژگی بارز آن خصلی ابطال پذیری و به تبع آن تصحیح و تکامل در طول زمان است.

در تعریف ژن‌ها به‌عنوان اختیاری، منظور نویسنده (همان‌طور که صریحاً بیان کرد) این نبوده است که هر گونه انگیزه یا انگیزه‌ای برای آنها وجود دارد، یا اینکه ویژگی‌های آن‌ها به این شکل بهتر توصیف می‌شود. ارتباط کلمه در اینجا این است که ژن هایی که منتقل می شوند، ژن هایی هستند که پیامدهای آنها به طور ضمنی باعث بقای آنها می شود; البته نه برای خود ارگانیسم، بلکه در پایین ترین سطح ممکن – یعنی در سطح ژن. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

پس از انتشار کتاب، میمتیک موضوع بسیاری از پژوهش‌ها و کتاب‌ها بوده‌است. کتاب «ژن خودخواه» در ایران با ترجمهٔ دکتر جلال سلطانی از سوی انتشارات مازیار (۱۳۹۶) منتشر شده و در عرض ۷ ماه به چاپ سوم رسیده‌است (۷). کتاب ژن خودخواه یکی از آثار برجسته و تأثیرگذار نویسنده مشهور بریتانیایی، ریچارد داوکینز، است. این کتاب، که برای اولین بار در سال 1976 منتشر شد، توسط داوکینزبه عنوان یک ارتقاء بی‌پرده بر ژنتیک و نظریه تکامل ارائه شده است. در این متن، به تحلیل داستان، بررسی شخصیت‌ها، موضوعات اصلی و تأثیرات “ژن خودخواه” بر علم و ادب می‌پردازیم. داوکینز همچنین در این کتاب مفهومی جدید و بسیار جالب به نام میم را معرفی می‌کند.

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد. می‌توان یک مقایسهٔ ابتدایی را در گفته‌های قدیمی‌ها یافت که می‌گفتند یک جوجه تنها روش تخم مرغ است برای تولید تخم مرغ بیشتر. در وارونش مشابه، داوکینز جانداران زیستی را وسیله نقلیه می‌داند، که در آن ژن‌ها نقش رونوشت‌بردار را دارند تا جانداران بیشتری شبیه خودشان چنان بسازند که بتوانند از منابعی استفاده کنند تا بتوانند خودشان را کپی کنند. فروشگاه رسمی انتشارات مازیار، عرضه کننده کتاب‌های منتشر شده از سوی این نشر به صورت فیزیکی است و محتوای آن هر 24 ساعت به روز رسانی میشود. مبلغی که بابت خرید کتاب می‌پردازیم به مراتب پایین‌تر از هزینه‌هایی است که در آینده بابت نخواندن آن خواهیم پرداخت.

این کتاب باعث تجدید نظر در بسیاری از دیدگاه‌های سنتی درباره نقش ژن‌ها و خصوصیت‌های رفتارهای اجتماعی شد. با ارائه یک چارچوب قوی برای درک رفتارهای پیچیده موجودات زنده، خوانندگان را به فکر وادار می‌کند که چگونه انتخاب‌های ژنتیکی می‌توانند بر رفتار تأثیر بگذارند. از این رو، برای دانشجویان و علاقمندان به زیست‌شناسی و علوم مرتبط، اثری ضروری محسوب می‌شود.

با کمال شرمندگی اعتماد به نفس ، در عین حال از نبوغ خود متواضع است ، در حالی که از عجایب طبیعت تعجب می کند. این شما را مجبور خواهد کرد که نورونهای خود را با سختگیری فکری خود کشش دهید ، به وزن منطق خود خم شوید و دیدگاه جایگزین آن را بپذیرید. ژنهای ما به ما می‌آموزند که خودخواه باشیم؛ ولی ما لزوماً مجبور به پیروی از آنها در زندگی مان نیستیم. فقط ممکن است دیگرخواهی را کمی سخت‌تر یاد بگیریم… در میان حیوانات، انسان به‌طور یکتا تحت سیطره فرهنگ است، و این به صورت تأثیراتی است که می‌پذیرد و به نسل بعدی می‌سپارد.