تمام حقوق سایت متعلق به کتاب جم میباشد و هر نوع کپی برداری تنها با ذکر نام کتاب جم بهصورت لینکدار مجاز است. زمان ارسالشون مثل همونی بود که توی سایت گفته بودند و پشیتبانیشون عالی بود همچنین کیفیت بسته بندی ام حرف نداشت و کتاب بدون هیچ مشکلی به دستم رسید. او میگوید برای اثبات اختیار، باید بتوانیم نورونی (یا مغزی) را نشان دهیم که رفتارش مستقل از گذشتهٔ بیولوژیکیاش باشد. اما معنایش این نیست که آتش بدون هیچ دلیلی به راه افتاده، هیچکس به زندانی سوراخسوراخشده شلیک نکرده یا آن وضعیت آشوبناک از هیچ سر برآورده است. کنار گذاشتن تقلیلگرایی حذفگرایانه رادیکال، اثباتکننده غیرجبری بودن نیست. کتابهای رایگان طاقچه در حوزههای متنوعی قرار میگیرند، از رمان صوتی رایگان گرفته تا کتابهای روانشناسی و انگیزشی، تا کتابهای زبان اصلی، تا کتابهای تاریخی و فلسفی و…
به نظر او موضوع نیت و رفتار یک موضوع چندرشتهای است و شاخههای مختلفی مثل نوروبیولوژی، ژنتیک، محیط و … را شامل میشود. سپالسکی در کتاب محتوم به صراحت بیان میکند که به اختیار باور ندارد. او معتقد است که جهان جبرگرایانه است (یعنی رویدادها نتیجهٔ رویدادهای قبلی و قوانین طبیعت هستند) و این با اختیار ناسازگار است، بنابراین ما مسئول اعمال خود نیستیم. پیچیدگی ظاهرشونده زمانی ایجاد میشود که اجزای ساده و مشابه به طور خودبهخود کنار هم قرار میگیرند و نتایج شگفتانگیزی را ایجاد میکنند که در سطح فردی قابل درک نیست. این پیچیدگی چند ویژگی دارد که میتوانید در فصل هفتم کتاب محتوم در مورد آن مطالعه کنید.
ساپولسکی، استاد زیستشناسی و عصبشناسی، نویسندهٔ کتاب پرفروش “Behave” است که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و به بررسی زیستشناسی رفتار انسان میپردازد. کتاب “Determined” او، کتابی خواندنی، پژوهششده و طنزآمیز است که با زبانی ساده و قابل فهم نوشته شده است. ساپولسکی معتقد است که تغییر در ذهنیت ما به جای انتخاب آزادانه، نتیجه تغییرات در شرایط زیستشناختی و محیطی است. او بیان میکند که ذهنیت ما تحت تأثیر زیستشناسی ما، که مشابه با موجودات سادهتر است، و شرایط محیطی تغییر میکند. در ادامه ساپولسکی به بررسی دوران نوجوانی، کودکی، تجربیات کودکی نامطلوب (ACE)، محیط قبل از تولد، ژنتیک و فرهنگ خانواده که به قرنها برمیگردد، میپردازد. شکلگیری ساختار مغز تحت تاثیر عوامل مختلفی مثل سبک تربیت، جامعهپذیری، تاثیرات محیط و باورها و ارزشهای فرهنگی است.
در ادامۀ کتاب محتوم او به بررسی اجزای اصلی سیستم عصبی و نقش آنها را در رفتارهای اجتماعی و ضد اجتماعی میپردازد. برای مطالعۀ کامل این بخش پیشنهاد میکنیم فصل سوم کتاب محتوم را با دقت بیشتری مطالعه کنید. پیچیدگی ظاهرشونده به این معنی است که ویژگیها و رفتارهای پیچیدهای که در سیستمهای بزرگتر ظاهر میشود، بیشتر از مجموع اجزای ساده آن سیستم است. به عنوان مثال، کلونی زنبورها یا مغز انسان قادر به انجام کارهایی هستند که هر زنبور یا نورون به تنهایی نمیتواند انجام دهد. این مفهوم میتواند به توضیح وجود ارادۀ آزاد کمک کند؛ یعنی اینکه نگاه کردن فقط به اجزای فردی ممکن است نتواند پدیدههای پیچیدهای مانند اراده آزاد را توضیح دهد.
این موضوع پیامدهای گستردهٔ پذیرش این واقعیت را برای جامعه به ارمغان خواهد آورد. هر چقدر بهلحاظ تاریخی دشوار باشد، پاداش آن میتواند دنیایی بسیار عادلانهتر و انسانیتر باشد. این اثر به تشریح و توجیه این مسئله پرداخته است که ارادهٔ آزاد معنا ندارد و تمام اعمال و رفتارهای انسان با شرایط و عواملی که از اختیار او خارج است، تعیین میشود. ساپولسکی در این کتابِ پرفروش نیویورک تایمز، نحوهٔ عملکرد آگاهی و اختیار بشر را بررسی و رابطهٔ عقل و احساس را تحلیل کرده است. او تکتک استدلالها و شواهد ارادهٔ آزاد را برشمرده و دلیل مخالفت خود با آنها را در ۱۵ فصل بیان کرده است.
اما ساپولسکی استدلال میکند که حتی اگر یک سیستم غیرقابل پیشبینی باشد، این عدم پیشبینی به معنای عدم وجود جبر نیست. ساپولسکی اعتقاد دارد که ما تقریبا چیزی نیستیم بهجز برآیند تصادفهای زیستشناختی و محیطی که هیچ کنترلی روی آن نداشتهایم و آنها بودهاند که ما را تا به این لحظه رساندهاند. بنابراین، معتقد است اینکه افراد را به خاطر اعمالشان از نظر اخلاقی مسئول بدانیم ناعادلانه است. همچنین پیامد دیگر نبود آزادی اراده این است که به خاطر کارهای خوبمان سزاوار تحسین نیستیم. ساپولسکی با اشاره به این یافتهها، استدلال میکند که آنچه ما به عنوان “اراده آزاد” میشناسیم، در واقع چیزی بیش از یک توهم نیست. مغز ما، تحت تأثیر عواملی چون ژنها، هورمونها، تجربیات گذشته و محیط اطراف، تصمیمگیری میکند و این فرآیندها به قدری پیچیده و سریع هستند که ما آنها را بهعنوان تصمیمات آگاهانه خود درک میکنیم.
احتمالاً شما نیز مثل بیشتر مردم معتقدید که در نهایت مسئول اعمال خود هستید، به عبارت دیگر، ارادهی آزاد دارید. اما اگر اینطور نباشد چه؟ این کتاب، برخی از استدلالهای کلیدی را بیان میکند که مدعی است همهی رفتارها و تصمیمگیریهای انسان تحتتأثیر عوامل پیچیدهی زیستشناختی و محیطی خارج از کنترل او هستند. در این بخش از کتاب محتوم، ساپولسکی به سه انقلاب فکری که بسیاری از اندیشمندان از آنها برای اثبات وجود ارادۀ آزاد استفاده میکنند، اشاره میکند. اولین انقلاب فکری نظریه آشوب است که میگوید سیستمهای پیچیدهای که از تعاملات غیرخطی بین اجزا تشکیل شدهاند را نمیتوان از طریق تحلیل تکتک اجزا به طور کامل درک کرد. در واقع برای درک کامل رفتار این سیستمها، تحلیل اجزای منفرد کافی نیست.
اگر ارادۀ ما در انجام کارهایمان به این شکل محتوم باشد، پیامدهای اخلاقی کارهایمان گیجکننده است. ممکن است دیگر نتوانیم افراد را برای کارهایی که کردهاند سرزنش کنیم. برای مثال اگر ما با ژنهایی مثل ژنهای یک قاتل زنجیرهای به دنیا میآمدیم و در همان شرایطی که او تربیت شده رشد میکردیم، احتمالا ما هم مثل او عمل میکردیم. همه چیز به شانس بستگی دارد؛ حتی اینکه ویژگیهای شخصیتی مناسب برای مواجهه با بدشانسی را دارید یا نه.
ساپولسکی در کتاب «محتوم» با استناد به پژوهشهای عصبشناسی، زیستشناسی، و روانشناسی، این ایده را به چالش میکشد که انسانها دارای اراده آزاد هستند. او معتقد است که تمام تصمیمات و رفتارهای ما نتیجه تعاملات پیچیدهای از ژنتیک، زیستشناسی، تجربههای گذشته، و شرایط محیطی است که بهطور کامل از کنترل ما خارج است. رفتارهای انسانی را عوامل بیولوژیکی و فرهنگی کنترل میکنند، نه خودشان. این کتاب از طریق تحقیقات علمی و مطالعات موردی، جبرگرایی را تأیید میکند و هدف آن اثبات این موضوع است که چرا نقض مفهوم ارادهی آزادْ اتفاقی مثبت است. ساپولسکی از این نظریه برای نشان دادن این نکته استفاده میکند که حتی اگر اراده آزاد وجود داشت، تأثیرات پیچیده و غیرقابل پیشبینی محیط و زیستشناسی، آن را به شدت محدود میکردند.
ثبت ديدگاه