اخیراً کتاب برنده تنهاست این نویسنده در ایران چاپ شدهاست و دیگر ممنوع نیست. باید بگویم که “کیمیاگر” یک کتاب نمادین است، و متفاوت با خاطرات یک مغ” که اثری غیرتخیلی است. تصمیم داشت در این دیدار، برای دخترک توضیح دهد که چگونه و چرا یک چوپان ساده و با سواد اشت و میتواند بخواند. اگر دنبال حقیقت زندگی، حقیقت زندگیت هستی، این کتاب رو بخون… نمیدونم نسخه چاپیش هم مثل صوتی اینقدر جذابه یا نه…
او از نوجوانی عاشق نویسندگی بود و این فکر را با خانوادهاش در میان بگذارد اما آنها چندان نظر مثبتی به این کار نداشتند درنهایت پائولو در مقابل خواست آنها تسلیم شد و به مدرسهی حقوق رفت. او در مدرسهی حقوق چندان دوام نیاورد و درنهایت به مسافرت مانند یک هیپی مشغول شد. او در طی سالهای مختلف شغلهای متفاوتی را امتحان کرد و درنهایت فهمید که باید به رؤیای دوران نوجوانیاش یعنی نویسندگی برگردد.
از میان آثار این نویسنده که در ایران منتشرشدهاند میتوان به کتابهای «بریدا»، «ورونیکا تصمیم میگیرد بمیرد»، «شیطان و دوشیزه پریم» و «کنار رود پیدرا نشستم و گریستم» اشاره کرد. کتاب کیمیاگر از رمان های بسیار پرفروش دنیا، اثر پائولو کوئیلو نویسنده معاصر برزیلی است. این کتاب به بیش از ۵۲ زبان ترجمه شده و در بیش از ۱۵۰ کشور دنیا به فروش رفته است. حسین نعیمی کتاب کیمیاگر را به فارسی باز گردانده است.
به گفته تاریخ اولین نیروی بالایی که انسان به آن اعتماد کرد و سعی کرد تمام جواب ها را روی دوش او بگذارد، آتش بوده است. تمام خدایان یا همان نیروهای برتر در تاریخ از چند ویژگی مشترک بهره برده اند. چرا که اگر کمی وضوح داشتند مورد پرسش واقع می شدند و پرسش باید با دلیل همراه می شد و این بار باید خدا خود دلیل می آورد و این دلایل مسلما نمی تواند همه را راضی کند. از این رو مبهم بودن خدا که نتوان از او سوال کرد بهترین گزینه است.
کتاب کیمیاگر از زبان سوم شخص نوشته شده و داستان چوپان جوانی است که پائولو کوئلیو از روی شخصیت اول داستان پیرمرد و دریای همینگوی او را سانتیاگو نامیده است. سانتیاگوی داستان کوئلیو که به گفته ی نویسنده تجسمی از خود اوست جوان درس خوانده ای است که خانواده اش آرزوی کشیش شدنش را داشتند؛ اما او با رؤیای گشتن دنیا چوپانی را برای خودش انتخاب کرد. داستان اما جایی آغاز می شود که سانتیاگو رؤیای عجیبی می بیند، رؤیایی که در آن کودکی او را به سمت اهرام مصر می برد و از گنجی مدفون با او سخن می گوید، این رؤیا تکرار می شود و پیرزنی کولی هم آن را تأیید می کند.
در ضمن در این رمان میبینیم که رسیدن همهچیز نیست، در واقع زندگی مسیر است و در همین مسیر چیزهای بسیاری یاد میگیریم و کولهبار تجربههایمان را سنگینتر میکنیم. هر کسی در این دنیا رسالتی دارد و کافی است جایگاه خودش را در عالم هستی پیدا کند. کیمیاگر در نهایتش دعوتی است به زندگی کردن و تن ندادن به کلیشههای رایج. همین موضوع در اولین کتاب او درباره خود به نام ” خاطرات یک مغ (زیارت) ” به خوبی بیان شده است. او در جایی از این کتاب نوشته است برای شروع این کتاب با خود گفتم اگر من امروز پر سفیدی ببنیم شروع به نوشتن می کنم و من آن پر سفید را در کافه ای نزدیک خانه خود دیدم. میدانست می خواهد نویسنده شود و این را از 16 سالگی با خود همراه داشت اما نمی دانست چرا؟ چگونه و چطور …
این سوالات منطقی شاید دیدی بود که از پدر مهندس خود به ارث برده بود و همین دید بود که نمی گذاشت او راحت و بدون نیاز به داشتن دلیل خاصی دست به نویسندگی شود. جنس تمام سرگشتگی های پائولو کوئلیو نیز دقیقا همین است که او به دنبال دلیلی برای هدف خود می گشته است؛ یعنی هدف را می شناسد اما دلیل حرکت به سوی آن را پیدا نمی کند. بنابراین در تحلیل کتاب کیمیاگر با دو موضوع بسیار اساسی در طرف هستیم.
در این مسیر اتفاقاتی می افتد و سپس داستان تمام می شود. البته سعی ما این است که این نقد لطمه ای به داستان اصلی نزد و لذت خواندن را از خواننده نگیرد. کتاب کیمیاگر از آثار معروف و پرفروش نویسندهی برزیلی، پائولو کوئیلو، داستانیست جذاب از روح بیقراری که در جستوجوی سلوک و رسیدن است. از این رو سانتیاگو به راه می افتد و در طول سفر اتفاق های بسیار جذابی نیز برایش پیش می آید که توصیه می کنیم برای لذت بردن از آموزه های این رمان حتماً آن را تهیه و مطالعه کنید.
او همیشه دوست داشته دنیا را ببیند و رازهای هستی را کشف کند. همهچیز از خواب تکرارشوندهی سانتیاگو شروع میشود؛ او بهطور مکرر خواب میبیند که بچهای در خواب به او میگوید که در اهرام مصر گنجی مدفون شده و اگر به آنجا برود، گنج را مییابد. سانتیاگو ابتدا خواب را نادیده میگیرد ولی روزی پیرمردی به او میگوید نباید تسلیم سرنوشت شود، باید راه بیفتد و به جستوجوی رویاهایش سفر کند. سانتیاگو بار سفر میبندد و راهی میشود؛ سفر، سفر آسانی نیست و ماجراهای بسیار در دل دارد.
ثبت ديدگاه