شاندل به معنی شمع است و شمع سرواژه‌ای است که از نام خانوادگی و نام کوچک او ساخته شده است (شریعتی مزینانی، علی). کتاب چه باید کرد مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها و دست‌نوشته‌های دکتر شریعتی از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۴ است که با مضامین فرهنگی، جامعه‌شناسی، خودآگاهی و استحمار جمع‌آوری شده است. دفتر اول «ابوذر غفاری» است که در سال ۱۳۳۴ انتشار یافته و دفتر دوم، مرکب از دو قسمت است، «یک بار دیگر ابوذر» که در مرداد ۱۳۵۱ در حسینیه ارشاد به صحنه آورده شد و قسمت دوم سخنرانی که قبل از شروع نمایش ایراد شد. پس از آن، شریعتی به همان دبستان برگشت و تحصیل را ادامه داد.

دوران تحصیل علی شریعتی با نهضت ملی نفت در ایران که سردمدار آن دکتر مصدق است همزمان شده بود. اعضای انجمن برای آماده ساختن خود برای مبارزه فکری با هواداران و اعضای جوان حزب توده از شریعتی خواستند که آن‌ها را در فلسفه و شیوه سخنوری آموزش دهد. کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و…کتاب برای دانلود قرار داده شده است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.

رمزگرایی و استفاده از نمادها (مانند خروس نیمه‌شب) بر جذابیت آثار او افزوده است. حدود شصت سال پیش نامه‌ای از پاریس برای همسرش نوشت که شاهکاری شگفت‌انگیز است. از ابتدا تا انتهای نامه صفت‌ها و تشبیهاتی را برای امیدش، پوران جانِ‌ عزیز، آورده که فقط با کسره به هم مربوط می‌شوند! تصویر دستخط دکتر شریعتی و متن حروف‌چینی‌شده‌ی آن اکنون در دسترس دوستداران او قرار دارد. این نامه در برخی کارگاه‌های زیبانویسی مورد بحث و واکاوی مشتاقان زبان فارسی قرار می‌گیرد که تتابع اضافات را به‌عنوان «پیش‌فرض» مخل زیبایی نوشته می‌دانند. در کنار مرور زندگی تحصیلی شریعتی نباید از فعالیت های سیاسی او غافل شویم.

شصت سال پیش، این نامه را علی شریعتی از پاریس برای همسرش نوشت. یکی از آن دست عاشقانه‌های که پیچیدگی عشق را نشان می‌دهد. بخش نخست که «تشیع سرخ و تشیع سیاه» نام دارد، جزوه مختصری است که دکتر شریعتی آن را به عنوان توضیح و مقدّمه‌ای بر نمایش‌نامه «سربداران» نوشته است. این رویکرد ایدئولوژی‌اندیشی شریعتی در دین البته مورد انتقاد شدید روشنفکر دینی عبدالکریم سروش هم هست. سروش از منظر معرفت‌شناسی دین‌ به آن می‌‌نگرد و در فربه‌تر از ایدئولوژی آن را ایدئولوژیک کردن دین می‌نامد. وی با مردود دانستن چنین معرفتی آن را «شبه معرفت غفلت‌آمیز»، «خادم منافع»، «مشروعیت‌بخش به قدرت حاکم»، «معطوف به قدرت و سیاست و انقلاب»، «تعارض‌زدا از عین و ذهن» و «باعلت و بی‌دلیل» می‌خواند.

کتابانه کلیه‌ی آثار جذاب و تأثیرگذار این روشنفکر توانمند ایرانی را به‌تمامی علاقه‌مندان عرضه می‌کند. کتاب‌های موردعلاقه‌ی خود را در کتابانه سفارش دهید و با بهترین قیمت و در سریع‌ترین زمان ممکن در هر مکان دلخواه تحویل بگیرید. علی شریعتی مزینانی (Ali Shariati)، آذر ماه 1312 در سبزوار (مزینان)، در خانواده ای اهل دین و سنت چشم به جهان گشود. چنان شیفته ی علم آموزی بود که علاوه بر دوران مدرسه اش، در محضر پدرش نیز که مردی پارسا، زاهد، عالم به علوم نقلی وعقلی و از اساتید بزرگ دانشگاه فردوسی مشهد بود نیز کسب علم و فضیلت می کرد.

هر چند به او گفته شده بود که خانواده‌اش نیز به او می‌پیوندند، چنین نشد و از خروج همسر و فرزند کوچک علی شریعتی خودداری کردند. او وصیت کرده بود که در حسینیه‌ی ارشاد دفن شود، اما پیکر او به حرم زینب (س) منتقل و در آنجا به خاک سپرده شد. در همین زمان یعنی ۱۳۳۱ علی شریعتی که در سال آخر دانشسرا بود به پیشنهاد پدرش شروع به ترجمه کتاب ابوذر (نوشته عبدالحمید جوده السحار) می کند. در اواسط سال ۱۳۳۱ تحصیلات علی شریعتی در دانشسرا تمام شد و پس از مدتی شروع به تدریس در مدرسه کاتب پور احمدآباد کرد.

شریعتی بعد از خروج از ایران، عازم انگلستان شد و در خرداد سال 1356 به نحو مشکوکی درگذشت. با اتکا به قدرت تکلم قوی و تفکر ریشه دارش از او به عنوان مسئول امور فرهنگی در حسینیه ی ارشاد دعوت به عمل آمد. او با سخنرانی های عمیق و مستحکم خود در این مدت به معرفی و تحلیل شخصیت های بزرگ اسلام پرداخت.