البته این فکر هم درست نیست که چون قبلاً عدهای مشغول به کار شدهاند، باید دسترویدست گذاشت و هیچ قدمی برنداشت. ست گودین سخنرانی حرفهای، نویسنده و متخصص تغییرات است. او نویسنده چهار کتاب پرفروش در سطح جهانی است که همه آنها را میتوانید در سایت بیابید. دیگر عناوین کتابهای او عبارتاند از بازاریابی با اجازه، پخش ایدههای ویروسی، کلاه منگولهای بزرگ قرمز و نجاتیافتن کافی نیست.
مثلا فرض کنید که شرکتتون قرص مسکن جدیدی تولید کرده و حالا شما میخواهید اون رو تبلیغ کنید. تیزر اپیزود اشکهای یک میلیارد دلاری خلاصه کتاب اشک های یک میلیارددلاری اطلاعات اپیزود این کتاب قرار است پرده… به همین خاطر در این بخش نظرات برخی از خوانندگان کتاب را ارائه میکنیم. ما در دوره و زمانهای زندگی میکنیم که همه چیز به سرعت برق و باد تغییر میکند. از علم، پزشکی، مهندسی گرفته تا فرهنگ، رفتار و زندگی مردم.
اکنون گزینههای بیشماری وجود دارد که افراد بهسادگی نمیتوانند از طریق رسانههای عمومی به آنها دست یابند. مشتریان پرمشغله پیامهای غیرضروری را نادیده میگیرند، در حالی که شما رقابت میکنید تا این بازار مشترک را با هزینهی زیاد حفظ کنید (که حتی همین حالا هم برای حفظ این بازار مشترک به حمایت نیاز دارید). از آن جایی که همه چیز روز به روز پیشرفت میکند، ما دیگر با روشهای قدیمی نمیتوانیم در کارمان رشد کنیم. علاوه بر این، در این روزها راه انداختن یک کسب و کار جدید خیلی ساده نیست، چون هم رقیبهای قدیمی زیادی وجود دارد و هم مشتریان با هزاران محصول حوصله سر بر سر و کار دارند.
مثلاً شما تبلیغات یک ماشین را نمیبینید؛ مگر اینکه بخواهید ماشین بخرید. همهی این صحبتها یعنی جلب توجه مصرفکننده تقریباً غیرممکن شده؛ زیرا مردم امروز بیش از حد درگیر هستند و دیگر نمیتوانند به تبلیغات اطراف خود توجه کنند. قدیمترها، اگر تلویزیون را روشن میکردید یا روزنامه میخواندید، فقط چند تبلیغ میدیدید. این کم بودن تبلیغات باعث میشد که تبلیغات قابلاعتماد به نظر برسند. ممکن است متوجه شده باشید که در بازاریابی تغییرات بزرگی اتفاق افتاده است. کتابها در اپلیکیشن کتابراه با فرمتهای epub یا pdf و یا mp3 عرضه میشوند.
از جمله مقایسه دقیق محصولتون و رقبا در زمینه ی قیمت گذاری و ارایه . این افرا تمایلی به استفاده و امتحاناز امورجدید رو ندارند و فقط وقتی تغییر میکنند که واقعا مجبور باشند . اما وقتی که فروشگاه های انلاین موسیقی راه افتادند،شرکت های سنتی کم کم حذف شدند. چون شکل جالب و رنگبندی این خودرو باعث میشد از خودروهای دیگه خیابون متمایز باشد.
کتاب صوتی گاو بنفش نوشتهٔ ست گودین و ترجمهٔ بهار صادقیان است. گویندگی این کتاب صوتی را نازیما حسینی انجام داده و آوانامه آن را منتشر کرده است. یه مثال خوب از گاو بنفش ،مدل جدید وولکس واگن بیتل هستش. مدل اصلی بیتل به مدت 15 سال محبوب وسود اور بود چونکه توی دوره تبلیغات با انجام تبلیغات زیاد تونسته بود به فروش خوبی دست پیدا کنه. ست گودین نویسندهٔ کتابهای پرفروش بازاریابی اجازه و رهاسازی زهر ایدهها و سپس جانبهدربردن کافی نیست و سخنرانی بلندآوازه است که چندین شرکت موفق تأسیس کرده و همچنین مدیرمسئول مجله فست کمپانی است. بین افرادی که ممکن است محصول شما را بخرند، بسیاری هستند که احتمالاً هرگز دربارهی محصولتان چیزی نخواهند شنید.
ست گودین، رهبر بازاریابی، در کتاب گاو بنفش همه دست اندرکاران ایجاد، طراحی یا فروش را ملزم میکند که از شیوههای جدید برای تبلیغات کالاهای خود استفاده کنند. با مطابقت روشهای جایگزین در تجارتتان، شما و شرکتتان نجات خواهید یافت و یک روز دیگر فرصت نوآوری خواهید داشت. ست گادین نویسندهٔ گاو بنفش، همهٔ دستاندرکاران ایجاد، طراحی یا فروش را تشویق میکند که از شیوههای جدید برای تبلیغات کالاهای خود استفاده کنند. با مطابقت روشهای جایگزین در تجارتتان، شما و شرکتتان نجات خواهید یافت و یک روز دیگر فرصت نوآوری خواهید داشت. او همچنین معتقد است که باتوجهبه اهمیت و روشهای متمایزسازی برند، برای دستیابی موفقیت در یک کسبوکار، تبلیغات کافی نیست؛ بلکه شما باید یک تفاوت جدی با بقیه رقیبانتان داشته باشید. ست گودین در کتاب گاو بنفش سعی دارد به شما آموزش دهد که با طراحی و فروش محصولات جدید بازار خود را گسترش دهید و رویکردهای متغیر را با تجارتتان منطبق کنید.
حالا این روشها را با نحوهی تبلیغات این روزها مقایسه کنید. هنوز هم از تراکت و آگهیهای کاغذی استفاده میشود ولی خیلی خیلی کمتر از چندین سال پیش. ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم. چون این معنی و میده که شما توی یک راه امن و کسالت بار قدم گذاشتید و عاقبت این مسیر شکست هستش.
اما با این حال اکثر شرکت ها از ایده های عجیب و بکر برای دست یابی به موارد خاص و خارق العاده دوری میکنند، چون از امتحان کردن کارهای جدید ترس دارند. ست گودین با استفاده از یه مثال این مساله رو نشون میده . ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم. اما امروزه محصولات متعدد به روشهای متنوع تبلیغ میشوند که خود این عامل باعث شده مصرفکنندهها در تبلیغات غرق شوند. تصور کنید که به یک گله گاو نگاه میکنید، چه میبینید؟ احتمالاً گاوهایی مشکی و سفید.
در این کتاب گروه بازاریانِ ست گودین اصرار دارند که با طراحی، آفرینش و فروش محصولات جدید به فکر رونق بازار خود باشید و رویکردهای متغیر را با تجارتتان انطباق دهید. این کار باعث تضمین بقای شرکت و البته نوآوری در آینده میشود. نویسنده در کتاب صوتی «گاو بنفش»، تاجران را به شجاعت و رهاکردن تبلیغات چندمیلیوندلاری فرامیخواند. او در بخش اول کتاب، دلیل نامگذاری این اثر را توضیح داده است. منظور از گاو بنفش، تولید محصول جدیدی است که با تمام آنچه در بازار هست متفاوت باشد.
ثبت ديدگاه