او به واسطه تلاشهای گستردهاش در حوزه ترجمه و تفسیر کتاب اوستا و سایر متون باستانی ایرانی شهرت یافته است. بعدها طی دوران اشکانی کوششهایی جهت بازیابی این کتاب انجام گرفت و در دوران ساسانی نیز اوستا و هرآنچه که از کتب قدیم ایرانی باقیمانده بود گردآوری و در ۲۱ نسک به عنوان کتاب مقدس زرتشتیان مورد بهرهبرداری قرار گرفت. کتاب اوستا را باید به حق دانشنامه دینی و ملی ایرانیان باستان دانست. این کتاب نه فقط یک اثر دینی زرتشتی، که یک کتاب ملی و به نوعی شناسنامه و هویت ایران و ایرانی است. در کتاب اوستا ما با یک مججموعه عظیمی و شگفتانگیزی از اساطیر و افسانههای ایران باستان مواجه هستیم.
۲۶ به نقل دکتر جوان، موسی، تاریخ اجتماعی ایران باستان، تهران، ۱۳۴۰، صص. اوستا، چاپ چهارم ۱۳۶۲، صفحات۲۵و۱۰۷ و۱۳۱و۳۱۳ و۳۲۳ و۳۳۱، نگارش جلیل دوستخواه، از گزارش ابراهیم پورداود. مرد گناهکار موظف است که دختر باکره، جوان و سالم خود را با جهیزیه و نقدینه ای از زیورآلات زینتی و طلاجات برای مردان اشو(موبد) به ازدواج دهد. البته این دختر باید خواهر ۱۵ ساله خود را نیز همراه گوشواره(جهیزیه) برای مردان اشو بیاورد.
کتاب اوستا تأثیرات زیادی در تشکیل اصول ادیان زرتشتی، به ویژه اصول اخلاقی و دینی آنها داشته است. این متن نه تنها برای زرتشتیان ایرانی بلکه برای تاریخ و فرهنگ این منطقه نیز اهمیت فراوانی دارد. این کتاب که همچنین به نام آوستا نیز شناخته میشود، اساسنامه اصلی ادیان زرتشتی را تشکیل میدهد. اوستا به عنوان مجموعهای از نوشتهها و سخنان زرتشت، پیشوای این دین، آورده شده است و در آن اصول اخلاقی، مراسم، و مفاهیم دینی زرتشتی به دقت شرح داده شدهاند. کتاب اوستا یکی از متون مقدس و اساسی دین زرتشتیگری است که به عنوان جواهری گرانبها در فرهنگ و اندیشه این دین شناخته میشود.
بعدها طی دوران اشکانی کوششهایی جهت بازیابی این کتاب انجام گرفت و در دوران ساسانی نیز اوستا و هرآنچه که از کتب قدیم ایرانی باقیمانده بود گردآوری و در 21 نسک به عنوان کتاب مقدس زرتشتیان مورد بهرهبرداری قرار گرفت. مراد از اوستای گاهانی، اوستای کهن است که گاتاها (گاهان) را دربردارد. اوستای غیر گاهانی، اوستای متأخّر و مطالب متفاوتی است که افراد مختلف در زمانهای مختلف به متن قدیمی افزودهاند.
همانگونه که گفته شد، اوستا کتابی است که در آن مباحث قدیمی بسیاری از اساطیر و افسانههای ایرانی قید شده است. این کتاب اثری است که به حفظ اسطورهها و باورهای آریایی که قدمتی چندهزار ساله دارند، بسیار کمک کرده است. از همین روی مطالعه این کتاب نه فقط برای زرتشتیان، که برای هر کسی که به تاریخ و فرهنگ ایرانی علاقمند است، بسیار میتواند مثمر ثمر باشد.
در روزگار ساسانیان هفت بخش ۱-۲-۳-۱۱-۱۳-۲۰-۲۱ را «گاسانیک» یا ادبیات مینوی (آنجهانی)، هفت بخش ۴-۵-۶-۷-۸-۹-۱۰ را «هاتَکمانْسَریک» یا ادبیاتی میان نوع ادبیات مینوی و اینجهانی (آنجهانی و اینجهانی) و هفت بخش ۱۲-۱۴-۱۵-۱۶-۱۷-۱۸-۱۹ را «داتیک» یا ادبیاتِ اینجهانی نامیده میشد. وندیداد، ترجمه دکتر موسی جوان، ص ۱۲۸ برای اطلاع بیشتر به جلد دوم وندیداد، با پژوهش آقای هاشم رضی، ص ۶۵۲ نیز بنگرید. از نصف ، از سه یک ، از چهار یک یا از پنج یک خانه ؛ وندیداد، ترجمه دکتر موسی جوان، ص ۲۴۰.
تا قبل از اینکه بتوانند بر روی اوستا کار کنند و ابعاد آن را از حیث ترجمه و شرح بیان نمایند توحید تنها خلاصه در دین اسلام میشد چرا که ادیان دیگر در مورد توحید یا دچار تناقض بودند یا اصلا از توحید رشعه ای نداشتند .. از آنجایی که کتاب “اوستا” بسیار گسترده و بنیادی است، این فهرست فقط چند مورد از مزایای آن را شامل میشود. این کتاب به عنوان یک راهنمای کامل برای زندگی و رسیدن به خوابها و آرمانها در آیین زرتشتی، ارزش بسیاری دارد.
یَسنَه یا یسنا مهمترین نسک (کتاب) اوستای کنونی است که 72 هات (فصل) و واژه دارد و گاهان پنجگانه زرتشت (گاتاها) نیز جزو همین 72 فصل بهشمار میآید. میگویند که اوستای اصیل زرتشت بر روی دوازده خهزار پوست گاو نر با خط زرین (طلایی) نوشته شده بود و در آتشکده اصطخر نزدیک فارس نگهداری میشد. اگر بهدینی در نخستین گهنبار شرکت نکرد و میزد ( نذری غیر مایع خوردنی ، نان و گوشت و میوه ) را نداد در میان مزدیسنان در خور بندگی نباشد و اگر در دومین گهنبار شرکت نکرد و میزد را نداد در میان مزدیسنان پیمان شناس نباشد و با او داد و ستد نباید کرد. اگر در سومین گهنبار شرکت نکرد و میزد را نداد در محاکم قضایی ادعای او پذیرفته نیست. اگر در چهارمین گهنبار شرکت نکرد و میزد را نداد به اتلاف ستور برگزیده محکوم است یعنی گاو و استر و شتر او باید کشته شود و اگر در پنجمین گهنبار شرکت نکرد و میزد را نداد ، به اتلاف بهره ی جهانی محکوم است یعنی همه ی اموال او هدر است .
از آنجایی که اوستا در فواصل زمانی و به وسیله نویسندگان متعدد نوشته شده است پراکندگی مطالب و همچنین تناقضات در آن بیشمار است. تمام محصولاتی که لینک دانلود آنها در پرشین جزوه در دسترس می باشد، مشمول قانون حق نشر و کپی رایت نمی باشند. اما چنانچه شما در مورد وجود حق کپی رایت (copyright) برای هر یک از محصولات موجود در پرشین جزوه اطلاعاتی در دست دارید لطفا آن را از طریق آیدی @persianjozve در تلگرام با ما در میان بگذارید تا نسبت به حذف لینک موردنظر از پرشین جزوه اقدام شود. تمام محصولاتی که لینک دانلود آنها در پارس جزوه در دسترس می باشد، مشمول قانون حق نشر و کپی رایت نمی باشند. اما چنانچه شما در مورد وجود حق کپی رایت (copyright) برای هر یک از محصولات موجود در پارس جزوه اطلاعاتی در دست دارید لطفا آن را از طریق آیدی parsjozveir@ در تلگرام با ما در میان بگذارید تا نسبت به حذف لینک موردنظر از پارس جزوه اقدام شود. گویند پس از آنکه اسکندر مقدونی قصر سلطنتی ایران را آتش زد اوستای حکومتی نیز بسوخت.
واژهٔ اَوِستا که در خود کتاب نیامده به چمِ دانش و شناخت است و با واژه «ودا»، نام کهنترین کتابِ دینی هندوان همریشه است. رویهمرفته اوستا را میتوان به چمِ «آگاهینامه» یا «دانشنامه» دانست که آن را مرجع نامه نیز مینامند. موضوعات مطرح در کتاب اوستا شامل گسترهای از موضوعات دینی، فلسفی، اخلاقی و معنوی است. این کتاب به صورت کلی به تعالیم و آیین زرتشتیان میپردازد و مفاهیمی از جمله خداشناسی، اعتقادات دینی، اخلاق، مبارزه با شر، روابط انسانی، رابطه با طبیعت، عدالت، رفتار اخلاقی و راهنمایی برای زندگی را مورد بحث و بررسی قرار میدهد.
ثبت ديدگاه