کتاب فیلسوف فطرت در دو دفتر ابتدا به زندگی و اندیشه های پربار آیت الله العظمی شاه آبادی(قدس سره) پرداخته، سپس مجموعه مصاحبه ها و گفت و گوهای ایشان را به تصویر کشیده است. الزاماً باید قبول کنیم که در دوره اشتراک اولیه دین حتماً وجود نداشته دین بعد از مالکیت و بعد از آنکه جامعه به دو گروه استثمارگر و استثمار شده غنی و فقیر تقسیم شد پیدا شده است. طبق نظریه اینها ما باید قبول کنیم که واضعین اولیه دین خودشان جزء طبقه حاکمه بودهاند. تمامی حقوق برای شرکت فناوری اطلاعات راه تجارت بازار (پنجره) محفوظ است. برای اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعات و مشاهده ویدیوهای آموزشی، ما را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید. آخرین مطالب حوزه کتاب را در ایتای فروشگاه اینترنتی فراکتاب دنبال کنید.
«فطرت» به تعبیر استاد شهید مطهری «امّ المسائل» معارف اسلامی است و بنابراین از اهمیت فوقالعادهای برخوردار میباشد. استاد مطهری در این کتاب ابتدا معناى «فطرت» و تفاوت آن را با «غریزه» و «طبیعت» روشن مىسازند. سپس نظریات گوناگون مطرح در خصوص چگونگى معلومات فطرى را طرح کرده، نظر قرآن را با ذکر آیاتى چند از کلام وحى ارائه مىنمایند. فصول بعدى کتاب به توجیه گرایشهاى مقدس و انسانى، تکامل اصالتهاى انسانى، مبنا و منشأ مذهب و نقد نظریات گوناگون در این باب اختصاص یافته است. کتاب ” فطرت ” یکی از آثار شهید مطهری میباشد که در سال 1369 منتشر شده است.
این، حرف مفت است که ما برای انسان فطریاتی قائل نشویم یعنی ریشه ای در نهاد انسان برای اینها قائل نشویم و دم از «اُمانیزم» و اصالت انسان بزنیم. مرتضی مطهری روحانی شیعه ایرانی، استاد فلسفه و کلام اسلامی و مفسر قرآن است. او تالیفاتی پرشمار در علوم مختلف اسلامی داشته و نظرات و آثارش از لحاظ محتوا و شکل ارائه، جنبههای نوتری نسبت به دیدگاهها و روشهای سنتی حوزوی دارد؛ میتوان از او به عنوان یکی از تاثیرگذارترین روحانیان معاصر در اندیشه و اثر نام برد. مطهری از مبارزین ضد حکومت پهلوی بود و پس از انقلاب اسلامی به عضویت شورای انقلاب درآمد. آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا محمدعلی شاهآبادی مملو از معارف ناب دینی، اشارات بلند عرفانی، نکات عمیق فلسفی و راهکارهای عملی اخلاقی و سیاسی و اجتماعی است که تاکنون آنچنان که شایسته است به طالبان دانش و معارف عرضه نشده و آنچه در دسترس قرار گرفته، به دلیل موجز و رمزی بودن، برای اوساط مردم قابل استفاده نبوده است.
کتاب «فطرت» در واقع سلسله سخنرانی ده جلسه استاد مطهری در جمع اساتید و معلمان مدرسه نیکان است. در ابتدا به توضیح معنای صحیح آن میپردازند و سپس با نقد و تحلیل نظریه ماتریالیسم و مارکسیسم به دنبال اثبات اصل فطرت هستند و در نهایت به تبیین این مساله میپردازند که دین موضوعی فطری است و در نهان تمام انسانها وجود دارد. فطرت از جمله مفاهیم پربسامد در نصوص دین مبین اسلام است که در معارف دینی از آن به عنوان پیامبر درونی یاد شده است. فطرت مسالهای است که در فلسفه و در حوزه تربیت از آن سخن گفته شده است و هر کدام از این موضوع برداشت منحصر به فرد خود را دارند.
یعنی انسان منظوری را ابتدا دارد ، بعد ، از یک سلسله مواد و اشیاء برای منظور خود استفاده میکند در حالی که به خود این ماده توجه ندارد که با این کاری که روی آن انجام میدهد آن را کامل میکند یا ناقص ، ماده میخواهد کامل شود یا ناقص برای او فرقی نمیکند ، منظور ” من ” باید حاصل شود . یک نجار و یا یک معمار و بنا که عملش یک نوع ساختن است هدفش باید تأمین شود ، او به این کاری ندارد که این مقدار چوب و آهن و سیمان و امثال اینها را در ذات و طبیعت خودشان پرورش میدهد و آنها را تکمیل میکند و یا آنها را ناقص میکند ، بلکه اساسا گاهی لازم میشود که آن ماده را ناقص کند برای اینکه برای منظور او به کار بیاید . برای خرید جدیدترین آثار استاد شهید مطهری می توانید سفارش خود را ثبت نمایید و در سریعترین زمان ممکن در سراسر کشور محصولات سفارش داده شده را دریافت نمایید. بدون شک تعلیمات اسلامی بر اساس قبول یک سلسله فطریات است؛ یعنی همه آن چیزهایی که امروز مسائل انسانی و ماوراء حیوانی نامیده می شوند و اسم آنها را «ارزشهای انسانی» می گذاریم، از نظر معارف اسلامی ریشه ای در نهاد و سرشت انسان دارد.
از جمله ادعاهای بسیار مشهوری که از جانب دین مطرح شده این است که باور به خداوند و اداره جهان به دست مدبری توانا مسالهای فطری است که در ذات تمام انسانها وجود دارد. انتشارات صدرا (مرکز نشر آثار استاد شهید مطهری) در سال ۱۳۵۷ شمسی توسط استاد شهید آیتالله مطهری به منظور ساماندهی به امر نشر آثار معظمله و جلوگیری از پراکندگی در چاپ این آثار به وسیله ناشران متفرقه –که موجب کاهش کیفیت و بینظمی در عرضه آن شده بود –تأسیس گردید. البته این مسأله ، شاخههای زیادی در جاهای مختلف پیدا میکند ، از جمله در بحث تعلیم و تربیت که بحث بسیار وسیعی است . تربیت با صنعت این تفاوت را دارد که در صنعت ، حساب حساب ساختن است .
ثبت ديدگاه