مفہوم تمثیلی این امر طبعاً این است که در وادی گناهکاری آدمی هرچه بیشتر رود آلوده تر و فاسدتر میشود. و در راه توبه و پشیمانی بالعكس هر قدر جلوتر رود بپاکی و رستگاری بیشتری میرسد . سفر – برزخ ، دانته در سپیده دم روز یکشنبه عید پاک که مقارن با دهم آوریل سال ۱۳۰۰ است شروع میشود . در درجه ‌ی سوم، و مهم ‌تر از این هر دو ،کمدی الهی یک اثر عالی فکری و فلسفی است.

در طول این سفر نیز همانند سفر برزخ هر چه پیش تر می رود فضای زیباتر و شایسته تری را به چشم می بیند تا این که به طبقه ی برتر و پایانی یعنی ملاقات خداوند می رسد که طبقه ای سرشار از نور و جذابیت های دل انگیز است. مولف بسیار زیبا و خلاقانه به توصیف فضای حاکم و افراد موجود در هر یک از بخش ها و نیز رویدادهای پر هیجان داستان پرداخته و به شدت ذهن مخاطب را به محتوای داستان جلب می نماید به طوری که خواننده تمامی مطالب گفته شده را به راحتی در ذهن خود تصویر سازی کرده و خود را در آن مکان ها حاضر می بیند. کتاب کمدی الهی (سه جلدی) اثر دانته آلیگیری و ترجمه ی شجاع الدین شفا توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است. مولف بسیار زیبا و خلاقانه به توصیف فضای حاکم و افراد موجود در هر یک از طبقات و نیز رویدادهای پر هیجان داستان پرداخته و به شدت ذهن مخاطب را به محتوای داستان جلب می نماید به طوری که خواننده تمامی مطالب گفته شده را به راحتی در ذهن خود تصویر سازی کرده و خود را در آن مکان ها حاضر می بیند. کمدی الهی سه جلدی دانته آلیگیری، شاعر و نویسنده ایتالیایی نوشتن آن را در سال 1308 میلادی آغاز کرد و تا زمان مرگش در سال 1321 میلادی کامل کرد.این مجموعه سه جلدی … کمدی الهی از اولین کتاب‌های ادبیات ایتالیا و از بزرگ‌ترین آثار ادبیات جهان به شمار می‌آید.

اون محصولی که می‌فرستن تصویرش با عکسی که اینجا هست فرق داره . ثبت پاسخ به معنی موافقت باقوانین انتشار بانک کتاب ماندگار-قیمت-خرید-کتاب-کمک-درسی-کنکور-دانشگاهی است. برای دریافت پشتیبانی در ساعات کاری به پشتیبان تلگرام کتاب ماندگار پیام ارسال کنید.

وی در طول محتوای هر سه جلد مذکور، با گفتاری گیرا و روان از ماجراها و وقایع پیش آمده در سفرهای خیالی خود روایت می کند. شخصیت اصلی در هر سه جلد کتاب، خود “دانته” است که در سفرهایش به دنیای پس از مرگ، دو راهنما او را همراهی می کنند. “کمدی الهی” کتابی بسیار ارزشمند، جذاب و خواندنی می باشد که “دانته آلیگیری” آن را در مجموعه ای سه جلدی و با زمینه های موضوعی دوزخ، برزخ و بهشت تدوین کرده است. شخصیت اصلی در هر سه جلد کتاب، خود “دانته” است که در سفرهایش به دنیای پس از مرگ، دو راهنما به نام های “ویرژیل” و “بئاتریس” می کنند.

این جزیره در وسط اقیانوس عظیمی واقع است که نیمی از کره زمین را که درست مقابل نیمکره مسکون ماست فرا گرفته است . ازین پس سفر این دو مسافر در فضای آزاد و در نور خورشید و ماه و ستارگان ر انجام میگیرد ، بدین جهت سراسر برزخ پر است از ادارات نجومی ، که با ریزه کاریها و تعبيرات شاعرانه از ساعات معین روز و شب خبر میدهد . هنگام غروب دانته در خود احساس ضعف و تردید می کند، زیرا جرئت کافی برای عبور از دوزخ، آن هم در تاریکی شب در خود نمی یابد به خصوص آن که راهنمای خویش ویرژیل را هم نگران می بیند. در نتیجه از ادامه ی سفر منصرف می شود، اما ویرژیل تردید او را دریافته، به وی توضیح می دهد که این دو نفر بر حسب تصادف در جنگل با هم برخورد نکرده اند، بلکه ویرژیل از جانب سه بانوی آسمانی برای کمک به او که راه را گم کرده بوده فرستاده شده است. دانته و ویرژیل هنوز در روی زمینند، ولی اکنون غروب روز جمعه ی مقدس (هشتم آوریل سال 1300) فر رسیده، در صورتی که این دو در نخستین ساعات بامداد یک دیگر را ملاقات کرده بودند. ولی کجا؟ و در این مدت چه گفته و چه کرده اند؟ این نکته ای است که در کمدی الهی مجهول مانده است.

در شعله وری مقدسی که روی به جانب آن داشتم، شوق او را برای فزون سخن گفتن با خویش دریافتم. این آیینه ی نیک بخت، به تنهایی مستغرق در فکرت خویش بود، و من با اندیشه ی باطنی خود سرگرم بودم که در آن شیرین و شور را با هم در آمیخته بودم. به همان سان از جانب صد تن از حاکمان و سروشان زندگانی جاوید که در روی گردونه ی ملکوتی جای داشتند صدای «ad vocem tanti senis» برخاست. و من یکه و تنها خود را آماده ی آن می کردم که هم با درازی راه بستیزم و هم با حس ترحم؛ و اینک خاطره ی خطا ناپذیر زبان به وصف آن چه در این راه دیدم خواهد گشود.