شهاب‌الدین سهروردی در میان یونانیان برای فیثاغورث، امپدکلس و به ویژه افلاطون، ارزش و احترام خاصی قائل بوده و افلاطون را «امام الحکمة» و پیشوای حکمای اشراق می‌داند. مقام علمی ارسطو را می‌ستاید، اما افلاطون را بسی برتر از وی می‌داند. خیلی جالب بود و اطلاعات خوبی در اختیار خواننده قرار میدهد.زندگی نامه و شرح حال حکیم اشراق یا سهروردی که از نوابغ زمان خود بوده است.

در تمام مباحثات نیز پیروز می‌گردید و از همین روی دشمنان بسیاری در مصر برای خود تراشید. خیلی دوست داشتم کتاب را بخرم چون متن عربی را هم داشت. لطفا رسیدگی کنید و این دفعه را گران کنید تا بتوانیم بخریم. او حقایق را نخست از طریق کشف و شهود و ذوق عرفانی، وجدان و یافت می‌نمود، سپس آنها را در قالب استدلال وزین و برهان قویم می‌ریخت و در اختیار دیگران می‌گذاشت.

حکمت اشراقی شیخ شهاب‌الدین سهروردی (۵۴۹ـ۵۸۷) یکی از مکتب‌های سه‌گانه برآمده در میان فیلسوفان مسلمان است. امروزه اگرچه به همت انجمن حکمت و فلسفه ایران (که اکنون با نام مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه به فعالیت خود ادامه می‌دهد) مجموعه مصنّفات شیخ اشراق، یکجا چاپ شده است. اما هنوز هم احیا و بازخوانی و رواج این مکتب فلسفی ضرورت دارد، زیرا پژوهش در حکمت اشراق همچنان در آغاز راه خود قرار دارد.

برای تهیه نسخه چاپی کتاب، به کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور مراجعه کنید. سرانجام نیز همین دشمنی‌ها باعث گردید تا او را به الحاد و کفرگویی متهم کرده و حکم قتلش را صادر نمایند.

او عقیده داشت که این حکمت از ایران باستان به یونان رسیده و توسط اساتید ایرانی به افلاطون رسیده و گسترش یافته است. کتاب حمت اشراق اثری است که بن مایه و بنای حکمت اسلامی قرار گرفت. او در این کتاب حکمت ایران باستان و فلسفه افلاطونی را با مفاهیم اسلامی مختلط کرده و فلسفه‌ای نو را پایه‌گذاری کرد. یحیی‌بن حَبَش، حکیمِ اشراقیِ جوان، علاوه بر عنوان «شیخ اشراق» به لقب «سهروردی» نیز شهرت جهانی دارد. وی فیلسوفی سترگ و عارفی وارسته و راوی متبحر و آشنا به منطق و اصول و ادبیات و شعر و داستان‌نویسی، ماهر در عرفان و تصوف، آن هم به طرز و طور رمز و معما، بوده است که سرانجام او را به کفر و زندقه، مخصوصاً تشیع متهم نموده، در سن سی و هشت سالگی او را شهید نمودند.

نویسنده در شرح و تفسیر این اثر، از تمام آثار دیگر سهروردی استفاده نموده و تقریباً تمام نظریات وی را در خصوص علوم عقلی- ذوقی- کلامی در اختیار دانش‌پژوهان قرار داده است. در مصر با پسر صلاح‌الدین ایوبی دمخور و همان‌جا ساکن گردید. او زبان تند و تیزی داشت و مدام مشغول مباحثه با فلاسفه و مشایخ عصر خود بود.

وی مدتی در اصفهان ساکن بود و سپس به ایران‌گردی پرداخت. در طول این سفرها با بزرگان اهل تصوف نیز آشنا و در تصوف نیز در شمار بزرگان و مشایخ درآمد. سایت وب یک برترین سایت فروش فایل ایرانی با بهترین کیفیت کتاب اکترونیکی و PDF خود را خرید و دانلود کنید.

با این‌همه هنوز ظرفیت‌های‌فراوانی در این حکمت وجود دارد که جای توجه و پی‌گیری دارد. کتاب حاضر کوشیده است متنی منقّح، یکدست،‌ روان و مختصر در جهت انتقال همه‌ دست‌‌آوردهای مهم حکمت اشراق عرضه کند. مطالعه کتاب حکمت اشراق را به همه دانشجوپان و دانش‌پژوهان و پژوهشگران فلسفه و فلسفه اسلامی، پیشنهاد می‌کنیم. اما از طریق لینک‌های زیر می‌توانید کتاب‌های مشابه را به رایگان دانلود نمایید. حکمت اشراق، ترجمه و شرح کامل و مقایسه‌ای هیاکل‌النور شیخ اشراق، شهاب الدین سهروردی به قلم دکتر رحمت‌الله شریعتی نجف‌آبادی است.

شهاب‌الدین سهروردی به حکمت پارسی و شخص زرتشت توجه خاصی داشته و پاره‌ای از مطالب و برخی از اصطلاحات حکمت اشراق را از اوستا و منابع پهلوی گرفته است. او در کتاب «حکمة الاشراق»، از زرتشت با عنوان حکیم فاضل نام برده و خود را زنده کننده حکمت ایران باستان معرفی کرده است. شیح شهاب‌الدین سهروردی ملقب به شیخ اشراق، بزرگ‌ترین فیلسوف ایرانی است. او در سال 549 هجری زاده شد و در سال 587 هجری در حالی که هنوز در عنفوان جوانی قرار داشت، درگذشت. فلسفه اشراق مبتنی بر روشن‌گرایی است و در مقابل فلسفه مشا که بر پایه استدلال و برداشت سنجشی است قرار دارد. خود سهروردی عنوان داشته است که منشا حکمت اشراق در ایران باستان است.