مطالعه کتاب هرمنوتیک، کتاب و سنت را دانشجویان و پژوهشگران رشته فلسفه پیشنهاد میکنیم. همین حالا اپ بازار کتاب را نصب کنید و کتابخانه خود را با دانلود کتاب های برتر پربار کنید. تمامی محتوای چند رسانه ای(کتاب ،کتاب صوتی، کتاب تصویری،مجلات،روزنامه ها،مقالات،پایان نامه ها) موجود در بازار کتاب دیجیتالی قائمیه با هماهنگی و رعایت کامل حقوق ناشران ، نویسندگان و دریافت مجوز کتبی از آنان به صورت کاملا رایگان عرضه میشوند.
جبرئیل به محمد خبر داد که در خانه اش نخوابد و علی جای محمد خوابید و کافران نزدیک صبح متوجه شدند علی جای محمد در بستر او خوابیدهاست. وی سه روز در مکه ماند و امانتهای مردم نزد محمد را به آنها برگرداند و سپس رهسپار مدینه شد و در قباء به محمد پیوست. کتاب نایاب “هرمنوتیک، کتاب و سنت” اثری از محمد مجتهدشبستری میباشد.
طبق نظریه قرآنیون، سنت حتی اگر موافق قرآن باشد، حجیت ندارد. (مفاد روایات عرضه این نیست که روایات در صورت موافقت با قرآن، حجت باشد، بلکه روایات در صورتی معتبرند که مخالف قرآن نباشند؛ مخالفت مانع اعتبار میشود نه شرط آن. شرط، احراز میخواهد اما مخالفت، نه). ۱- شاطبی و علامه روی آیاتی مثل «نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ ءٍ …» تکیه کردند ولی روایاتی که شاطبی با علامه میآوردند، با هم فرق دارد.
وی همچنین در بسیاری از احادیث محمد از جمله حدیث مشهور «من شهر دانش هستم و علی درِ آن است»۲ مورد احترام میباشد. ۲- علامه معتقد است اصل رسالت را با معجزه قرآن اثبات میکنیم و این نوع استدلال را شاطبی ندارد. ۴- نقش سنت در برابر قرآن به دو مسئله متوقف میشود، تقریر و تبیین؛ بلکه نقش نوگستری ندارد.
برای مشاهده متن مقاله و یا دانلود آن لازم است وارد پایگاه شوید. با نرم افزار بازار کتاب قائمیه کل کتابخانه دیجیتالی قائمیه را در تلفن همراه، تبلت،کامپیوتر و گجت های مختلف داشته باشید. صرفاً مقالاتی برای ارزیابی ارسال خواهند شد که نویسنده / نویسندگان محترم به همراه فایل اصلی مقاله، فایل گواهی اصالت مقاله (همانندجویی یا مشابهتیابی) را ضمیمه کرده باشند. بدین منظور، لازم است نویسندگان محترم، مقالۀ خود را در سایت سمیم نور () مشابهیابی کنند و نتیجۀ آن را به هنگام ارسال مقاله، با نام فایل «کپیرایت» بارگذاری نمایند؛ در غیر این صورت، مقاله برای ارزیابی ارسال نخواهد شد. بر اساس نظر ما، قرآن قلمرویی دارد و آن هدایت و تربیت است و فراتر از این قلمرو آن نیست و به آن وعده عمل کرده و جامعیت دارد.
بخش دوم حاوی موضوعاتی پیرامون نقد و اصلاح و بازسازی اندیشه دینی است. موضوعات هر دو بخش مسائل عمده فرآیند تفسیر وحی را تشکیل می دهد. دو پیوست نیز که به موضوعات کتاب مربوط است در پایان آورده شده است. اهل سنت معتقد است که علی یکی از اولین کسانی بود که به اسلام گروید و از نزدیکترین یاران محمد در آن زمان به همراه ابوبکر بود.
شما در حوزه آیات الاحکام، در سنت حرف تازهای پیدا نخواهید کرد! اینجا علامه طباطبایی عکس شاطبی حرف میزند و میگوید چون قرآن در حوزه آیات الاحکام هدفش نیست بهاختصار و اجمال بازگو کرده است، اینجا سنت در طول نیست بلکه در عرض است، یعنی میپذیرم در این حوزه هر چه بخواهیم نمیتوانیم در قرآن پیدا کنیم و باید به روایات مراجعه کرد. جامعیت همیشه برآیند قلمرو است، مثلاً اگر بگویم سنت در عرض قرآن است، این اشکال خواهد بود که قرآن جامع نیست! میگوییم نه، قرآن جامع است منتهی جامعیت در حوزه قلمرو خود اوست. کسانی که سنت را در طول قرآن قرار میدهند مانند شاطبی و علامه طباطبایی، ناگزیر این را میگویند که جامعیت اسلام را باید در قرآن جست؛ یعنی سنت نقشی بازی نمیکند و هر چه هست در قرآن است. خواندن یک متن یا شنيدن یک گفتار غیر از فهمیدن آن است و ممکن است شخصی سخنی را بشنود یا متنی را بخواند، ولی آن را نفهمد.
ثبت ديدگاه