همه کس خودخواهانه عمل می کنند و در صورتی که منافع شان ایجاب کند، دیگران را عقب می زنند. آشکار است که در این وضعیت، نسبت به اینکه همه با هم همکاری کنند، همه ضرر می کنند. برای گریز از این وضعیت، همه به یک قرارداد دیگری که قابلیت تطبیق را داشته باشد و پیروی از قوانین مشترک و قابل احترام زنده گی اجتماعی را الزامی بسازد؛ دست یابیم. چنانکه قبلاً گفتیم، همکاری، برآیند ایده آل را (ما خود محور باشیم و دیگران به منافع عامه عمل کنند) به دست نمی دهد، اما نسبت به اینکه همه مستقلانه برای تامین منافع شخصی خود عمل کنند نتیجه بهتری دارد. رمان فراسوی نیک و بد اثر فردریش نیچه، و ترجمه سعید فیروزآبادی، درآمدی بر فلسفهی آینده است. آن هم در زمستانی که به گفتهی خودش، یکی از مهمترین زمستانهای عمرش بوده و از آن بهرهی فراوانی برده است.
«اسکیموها هیچ چیز نادرستی در کشتن فرزندان خود نمیبینند، در حالی که امریکاییها عقیده دارند، فرزندکشی عملی است غیر اخلاقی. پس، فرزند کشی از لحاظ عینی نه درست است و نه هم نادرست، بلکه خیلی ساده مربوط میشود به عقیدهی افراد، که آنهم در فرهنگهای مختلف، متفاوت است». این داستان که در کتاب تاریخ هیرودت آمده است، پیشینهی دراز این مفهوم را که فرهنگهای مختلف، قوانین ویژهی خود را دارند، در ادبیات علوم اجتماعی نشان میدهد.
همانگونه که از عنوان فرعی کتاب پیداست، نگاه نیچه به آیندهی انسان است. هدف او تدوین مجموعهای از ایدههای نو برای تعالی اخلاقی و عبور انسان مدرن از گذرگاههای سخت زندگی مدرن است. نیچه درمان را در تفکر انتقادی و بازیابی فلسفی اخلاق میداند.
او در قلمرو علوم اجتماعی و فلسفهٔ مدرن به توسعهٔ زبان فارسی از نظر دامنهٔ واژگان و بهبود سبک نگارش یاری فراوان کرده است. از کتابهای تألیفی داریوش آشوری میتوان به «عرفان و رندی در شعر حافظ»، «بازاندیشی زبان فارسی» و «زبان باز» اشاره کرد. نظریه قرارداد اجتماعی در این باره چی می گوید؟ تصور کنید که قانون چنین باشد که “اگر شما بتوانید با قربان ساختن خود، کسان دیگری را از مرگ نجات بدهید، پس این قربانی را بپذیرید”. تصور کنید که قانون چنین باشد که “اگر شما بتوانید با قربان ساختن خود، کسان دیگری را از مرگ نجات بدهید، پس این قربانی را بپذیرید”. آیا این منطقی خواهد بود که شما این قانون را بپذیرید، در شرایطی که دیگران هم آن را قبول کرده اند؟ آیا این منطقی خواهد بود که شما این قانون را بپذیرید، در شرایطی که دیگران هم آن را قبول کرده اند؟ ظاهراً بلی.
بدون شک، کسانی اند که نسبت به دیگران هوشیار تر و قوی تر اند، اما چنین کسان نیز توسط دیگران، در صورتی که با هم متحد گردند شکست می خورند. وبسایت شهرکتاب منبعی از کتاب های الکترونیکی است که تیم مدیریتی سایت تلاش کرده است تا محتوایی باارزش و با کیفیت در اختیار علاقمندان قرار دهد. در این مجموعه از نویسندگان و مترجمانی که مایل به همکاری با ما هستند استقبال می شود. پس از دانلود هر کتابی، فایل (pdf یا صوتی) در گوشی یا کامپیوتر شما ذخیره می شود و همیشه می توانید به صورت آفلاین مطالعه کنید و لذت ببرید.
چنان بهنظر میرسید که اسکیموها، به زندگی انسانها نیز اهمیت چندانی قایل نیستند. نود راسموسین (Knud Rasmussen) یکی از مشهورترین جهانگردان گزارش کرده بود زنی را دیده است که بیست فرزند به دنیا آورد اما ده تنشان را پس از تولد به قتل رسانیده بود. بهویژه کودکان دختر در معرض نابودی قرار داشتند و کشتن آنها به بسیار سادهگی به صلاحدید پدر و مادر تعلق داشت، بدون اینکه مورد بازپرس اجتماع قرار بگیرند. پیران را نیز، هنگامی که از کار افتاده میشدند، روی برفها رها میکردند تا بمیرند. پس چنان بهنظر میرسد که در این اجتماع به صورت آشکاری احترام به زندگی وجود نداشت. شما می توانید همیشه و صرف منافع فردی خود را در هر حالت در نظر بگیرید و هر کاری را که به نفع شماست؛ بدون توجه به اینکه دیگران چگونه از آن متاثر می گردند، انجام بدهید.
تمامی كالاها و خدمات این سایت، حسب مورد، دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است. لینک های دانلود پس از پرداخت قابل استفاده می باشند ، لطفا ایمیلتان را به صورت صحیح وارد کنید تا بتوانیم پس از خرید با شما در ارتباط باشیم .
او استدلال می کند که این فلسفه ها، حقیقت را در خدمت ایده های انتزاعی و آرمان های غیر واقعی قرار داده اند و به جای کشف واقعیت های زندگی، به دستکاری آن ها پرداخته اند. کتاب فراسوی نیک و بد شامل یک پیشگفتار، نه فصل و یک شعر پایانی است. نیچه کتاب را با نقد فلاسفه و پیشفرضهای معمول و متداول آنان آغاز کرده است.
استدلالهایی مشابه نشان میدهد که سایر ارزشها نیز باید کم و بیش جهانشمول باشد. در چنین وضعیتی گفتوگو اگر ممکن هم باشد، خیلی دشوار است و از آنجایی که جوامع انسانی بدون روابط بین افرادش نمیتواند دوام بیاورد، در این وضعیت کیان جامعه در معرض نابودی قرار میگیرد. نتیجه اینکه در هر جامعهیی تعامل افراد بر اصل اعتماد به صداقت یکدیگر استوار است. فرهنگی را تصور کنید که مردم در آن معتقدند خوردن گوشت گاو نادرست است. مردم چنین جامعهیی حتی اگر فقیر هم باشند، از خوردن گوشت گاو خودداری میورزند. شاید ارزشهای چنین جامعهیی با ارزشهای جامعهی ما در وهلهی اول متفاوت جلوه کنند.
او ایدهی خیر و شر را برساختهای تحمیلی از جامعه بر فرد، برای تسلط بر او میداند. پس، برای گریز از حالت طبیعت مردم برای اداره روابط خود با یکدیگر باید روی یک سلسله قوانین و سازمانی – دولت – که بتواند این قوانین را به منصه اجراء بگذارد توافق کنند. به گفته هوبز، چنین توافقی در واقع وجود دارد و زنده گی اجتماعی را ممکن می سازد. این توافق که هر شهروند عضو آن است، “قرارداد اجتماعی” نامیده می شود.
ثبت ديدگاه