چون باريك اندام و سختزا بود و به خاطر همين سر زايمان خسرو نذر كرد كه براي ديوانهها نان خانگي و خرما ببرد و براي دوقلوها نذر كرد كه براي زندانيها هم همان كار را بكند. عمهخانم چاي ريخت و جلوي زري گذاشت و پرسيد كه چه خبرها بود و زري كدورت بين برادران را گفت. اما عمه خانم هم يوسف را ميشناخت و هم ابوالقاسم را و ميدانست كه حق با كيست، و ميدانست كه ابوالقاسمخان ميخواهد وكيل شود و براي اين كار بايد با آنها همكاري كند. در اين بين خسرو هم آمد و صبحانه خورد تا آماده شود به مدرسه برود.
در لایهٔ زیرین، به برخی از شخصیتها و اشیا کارکرد رمزی داده شدهاست. البته سرنخهایی نیز برای کشف این تمثیلها وجود دارد و مخاطب میتواند ارتباط آن را قهرمانهای مذهبی یا ملی مانند حسین بن علی، سیاوش و یحیا پیدا کنند. دانشور در تمام داستان بر نقش فرهنگ و اختلاف فرهنگی انگلیسیها و ایرانیها اشاره میکند و بهصورت غیرمستقیم میگوید که هر کس سرانجام به اصل و ریشهٔ خود بازمیگردد. سووشون پایداری در برابر اشغالگر و شهادت در این راه را در درجهای والاتر از مذهب، عشق، علایق شخصی و خانواده میستاید. اگرچه این راه با کشتهشدن شخصیت محوری داستان ناکام میماند، اما نویسنده در پی انتقال این مفهوم است که نسل یا نسلهای آینده موفق به ادامهٔ راه ظلمستیزان و روشنفکران خواهند شد.
ستیز پرتلاش خانواده او با ریزهکاریهای روانی و عاطفی، بر زمینهای از زندگی مردم یک منطقه در یک دوره خاص تاریخی، گسترده میشود. علت نامگذاری این کتاب، نیز تشابه سرانجامِ یکی از شخصیت های داستان با سرنوشت سیاوش، قهرمان اسطوره ای ایران باستان است. این کتاب یکی از پرمخاطب ترین رمان های فارسی در ایران است و برآورد می شود تا سال ۱۳۹۵ بیش از پانصد هزار نسخه از آن به فروش رسیده باشد. داستان در شیراز و در سال های پایانی جنگ جهانی دوم رخ می دهد و فضای اجتماعی سال های ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۵ را ترسیم می کند. به عقیدهٔ بعضی از منتقدان، برخی از وقایع تاریخی دههٔ ۱۳۳۰ مانند کودتای ۲۸ مرداد نیز در روند رمان انعکاس داشته است؛ چنانکه یکی از شخصیت های محوری داستان در روز ۲۹ مرداد کشته می شود. لایهٔ روایی آن، داستانی جذاب در محیط اجتماعی ایران است که در آن از مظاهر فرهنگ و تمدن ایرانی و بیانی شاعرانه استفاده شده است.
سیمین دانشور به عنوان یک نویسنده زن ایرانی، با حساسیت و دقت ویژه ای به احساسات و افکار زنانه پرداخته است. شخصیت زری، قهرمان اصلی داستان، یک زن پیچیده و مستقل است که در طول داستان تحولی عمیق پیدا می کند. این توجه به دنیای درونی و احساسات زنانه، نگاه تازه ای به ادبیات ایران بخشید و با سنت های غالب زمان خود که نقش زن را کمرنگ می دیدند، متفاوت بود. سووشون نه تنها داستانی از مبارزه و مقاومت است، بلکه از نظر نماد گرایی و پرداختن به مسائل عمیق انسانی و اجتماعی نیز قابل توجه است. دانشور به خوبی موفق شده تصویری از جامعه ایرانی آن دوره را نشان دهد که در حال تجربه تغییرات سیاسی و اجتماعی شدیدی است.
ما در وبسایت معرفی کتاب کافهبوک اعتقاد داریم که باید کتاب خوب خواند و به همین خاطر در انتخاب آن به شما کمک میکنیم. خوب که فکرش را میکنم میبینم همه ما در تمام عمرمان بچههایی هستیم که به اسباب بازیهایمان دل خوش کردهایم و وای به روزی که دلخوشیهایمان را از ما میگیرند یا نمیگذارند به دلخوشیهایمان برسیم. این کتاب سانسور و حذفیات داره؟ چاپ قدیمش رو گیر بیارم یا چاپ جدید هم خوبه و سانسوری نداره؟ممنون میشم پاسخ بدید. سوالات و نظرات خود را در مورد این مطلب، از طریق فرم نظرات در پایین همین صفحه مطرح کنید.
در امتحان نهایی دیپلم شاگرد اول کل کشور شد.در سال ۱۳۱۷، به همراه هما و منوچهر به تهران آمد. هما در رشته پزشکی، منوچهر در رشته باستانشناسی مشغول تحصیل شدند. سیمین مدتی در شبانهروزی آمریکایی تهران ساکن شد و آموزش زبان انگلیسی را پی گرفت. بعد در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد.
در نقد کتاب سووشون باید گفت این رمان دو وجه دارد، یکی واقعگرایانه در لایهی اول و دیگری تمثیلی و نمادین. با دقت در وجه نمادین ردپای شخصیتهای مهم تاریخی میهنی و مذهبی دیده میشود. در حین گذر جسمی- روحی زری از جامعه به خانه و به عکس، تکگوییهای شخصیتهای دیگر رمان گنجانده شده است.
آنگاه که با برادرشوهرِ خودفروختهى خود رو در رو مىشود و حاضر نیست حتى یک قطره از خونِ این قربانىِ مقدس پایمال شود. روایت یوسفها که براى استقلال این مرز و بوم جنگیدند، روایت سیاوشهایى که خونشان به ناحق زمین را سرخ کرد و روایت زرىهایى که تا ابد داغى بر سینه خواهند داشت، به رنگ خون، به لطافت عشق و از جنس فداکارى. سووشون مراسمی است که در برخی نقاط ایران در سوگ سیاوش برگزار میشود. سیاوش شخصیتی افسانهای و فرزند کیکاووس یکی از شاهان ایرانی است. سیاوش فردی نیک، پهلوان و خوشسیما است که به ناحق کشته میشود. وقایع فرعی کتاب سووشون با مهارت چشمگیری به طرح اصلی میپیوندند، جزئی از آن میشوند و درخدمت پیشبرد آن قرار میگیرند تا تصویری کامل و انباشته از سایه روشنهایی به دست دهند که جلو ساده شدن واقعیت را میگیرند.
این کتاب، که تنها همکاری آل احمد و دانشور به حساب میآید، در سال ۱۳۵۱، با عنوان چهل طوطی اصل از سوی انتشارات موج به چاپ رسید. سووشون، داستان زیبا و بینظیر سیمین دانشور، داستان مبارزه، امید و مقاومت است. یوسف با دلخورى و زرى با نگاهى نقادانه مجلس را از نظر مىگذرانند. مدعوین که نیمى بیگانهاند با لهجهى غریب خود مضحکهاى به پا کردهاند.
ثبت ديدگاه