او از شاگردان شیخ صدوق، جعفر بن محمد قولویه و ابن جنید اسکافى بوده و عالمان بزرگی چون سید مرتضى، سید رضى و شیخ طوسى از شاگردان او هستند. شیخ مفید، محمد بن محمد بن نعمان، در سال ۳۳۶ق در حوالی بغداد زاده شد.او هم متکلم است و هم فقیه. ابن ندیم در فن دوم از مقاله پنجم «الفهرست» که درباره متکلمان شیعه بحث میکند، از او به عنوان «ابن المعلم» یاد کرده و او را ستایش مینماید.
اما خود شیخ در کتاب «الفهرست» این کتابش را با عنوان «کتاب الغیبه» شناسانده است. شیخ مفید در این کتاب با استناد به بسیاری از وقایع تاریخی مسلّم و مورد قبول فرقههای مختلف و بیان استدلالهای عقلی، با روشی برهانی، عقاید شیعه درباره امام زمان(عج) را بیان کرده است. شیخ مفید این کتاب را در سال ۴۱۱ق به نگارش درآورده است.۴ او در ده فصل، ده شبهه را مطرح کرده و سپس با بیانی زیبا و استدلالی محکم و استوار به پاسخگویی انتقادات مخالفان میپردازد. در این کتاب، ده شبهه کلامی همچون ولادت امام زمان(ع)، عمر طولانی حضرت، علت غیبت و کیفیت آن در ده فصل مطرح و با دلایل متعدد عقلی و نقلی پاسخ داده شده است.
مؤلف در این کتاب ابتدا با ادله و براهین متعدد، وجود امام دوازدهم یعنی حضرت مهدی علیه السلام فرزند امام حسن عسکری علیهالسلام را اثبات می کند. سپس به شبهات اسماعیلیه، زیدیه، کیسانیه، ناووسیه، واقفیه، فطحیه و دیگران پاسخ می دهد و عقائد آنها را باطل می سازد. این کتاب اولین بار در نجف اشرف به سال ۱۳۷۰ق توسط المطبعة الحیدریة به چاپ رسید. این کتاب بعدها با تحقیق فارس حسون در کنگره هزاره شیخ مفید چاپ و منتشر شد. وی، در سال ۳۸۵ هـ در شهر طوس دیده به جهان گشود و در همان جا، علوم مقدماتی، فقه، اصول و حدیث را از، استادان عصر خویش فرا گرفت.
تألیفات وی در حوزه های مختلف دینی، به ویژه در آغاز غیبت کبرا و در دوره ای که مرجعیت شیعه نوپاست و تنها دو فقیه معروف «شیخ مفید» و «سید مرتضی» را( که هر دو از مشایخ وی می باشند)، تجربه کرده است؛ بر اهمیت و جایگاه او در میان علمای شیعه می افزاید. شیخ، عالمی جامع و مسلط بر علوم متداول زمان خود بوده و در زوایای گوناگون فرهنگ اسلامی، قلم زده و آثار گرانبها و ارزشمندی از خود، به جا گذاشته است. درباب عقاید، بویژه مسأله مهدویت و غیبت امام عصر(ع)، افزون بر کتاب؟ تخلیص الشافی سید مرتضی، که در جلد اول و چهارم آن درباره امام زمان، به شرح بحث کرده، کتاب جدا گانه ای در خصوص غیبت امام زمان به نام الغیبه، نگاشته است.
سراج بوک متشکل از تیمی جوان، با استعداد و علاقهمند به کتاب از سال ۱۳۹۶ فعالیت اینترنتی خود را شروع کرد. فروشگاه اینترنتی کتابستان، جایی است برای گشت و گذار مجازی دربین هزاران عنوان کتابِ پرفروش، به روز و جذاب از ناشران مطرح کشور و خرید آسان کتاب از هر نقطه ایران عزیز بیشتر بخوانید.. در منابع مختلف آمده است که شاگردان شیخ مختص فرزانگان تشیع نبوده اند بلکه بسیاری از اندیشمندان اهل تسنن نیز از محضر ایشان به مقام عالی علمی دست یافتند .
از این روی متن آن را، با نسخه آستان قدس رضوی، کتابخانه مدرسه فیضیه، کتابخانه آیت اللّه مرعشی نجفی که اصل نسخه نجف است، مقابله می کنند و به گونه ای مطلوب و در خور، به بازار دانش عرضه می دارند. این کتاب از ابتکار و جامعیت کم نظیر شیخ حکایت دارد ، وی در این اثر به همه جوانب مسئله غیبت به گونه دقیق و استوار رسیده و پاسخ اشکالات مخالفان را با استدلال به کتاب ، سنت و عقل داده است و دیدگاه شیعه را با استدلال دقیق ، روشن کرده است . از محضر شیخ مفید ۵ سال استفاده کرد و تهذیب الاحکام را شرحی روایی بر المقنعه شیخ مفید نوشت و پس از فوت این استاد بزرگ در سال ۴۱۳ ه ق به مدت ۲۳ سال از محضر سید مرتضی بهره مند شد . این کتاب، از کهن ترین و برترین کتاب های حدیثی در موضوع مهدویت است که مولف، آن را حدود سال447ق، یعنی حدود سیزده سال قبل از وفاتش به نگارش درآورده است. ایشان به لحاظ دارا بودن منابع دست اول و مصادر متعدد و احاطه بر احادیث، توانسته است مجموعه گران سنگی از ژرف ترین مسایل درباره امامت حضرت حجت(عج) تدوین کند و در گسستن التقاطها و شبهه ها، بنایی استوار و متین سامان دهد.
شیخ را در خانه مسکونی اش که در سمت شمالی حرم مطهر امام العارفین (علیه السلام ) قرار داشت دفن کردند و خانه هم طبق وصیت شیخ تبدیل به مسجد شد و اکنون که درب صحن حضرت به سمت مقبره شیخ باز می شود به باب الطوسی معروف است . مرکز حقـایـق اسـلامی عهدهدار پشتیـبانی از سایـت رسمی حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی میباشد. این مـؤسسه وظیـفه حفـظ و نشـر تمـام آثـار معظـم لـه، اعم از نوشتاری، شنیداری و دیداری را برعهده دارد. همچنین در سال ۱۴۰۹ق، توسط مکتبة بصیرتی در ۳۰۸ صفحه در سال ۱۴۱۱ق با مقدمه عبادالله سرشار طهرانی و علی احمد ناصح در ۵۷۰ صفحه توسط مؤسسة المعارف الاسلامیه قم به چاپ رسیده است. در پایان کتاب نیز به برخی از مسائل مربوط به غیبت پرداخته شده است؛ مباحثی چون مقدار عمر حضرت18، علائم و نشانههای ظهور 19و برخی از صفات، ویژگیها و سیره امام زمان20(عج) . کتاب حاضر قوی ترین برهانهای عقلی و نقلی بر وجود امام زمان(ع) و غیبت و ظهور آن حضرت را در آخر الزمان، در بر دارد.
(الغیبه)، شیخ طوسی، مقدمه، مؤسسه معارف اسلامی، قم; (ریحانه الادب)، ج۳، ص ۳۲۵؛ روضات الجنات، ج۶، ص ۲۱۶. این کتاب، از ابتکار و جامعیت کم نظیر شیخ، حکایت دارد، وی در این اثر، به همه جوانب مسأله غیبت، به گونه دقیق و استوار رسیده و پاسخ اشکالات مخالفان را با استدلال به کتاب، سنت و عقل داده است و دیدگاه شیعه را با استدلالهای دقیق، روشن کرده است. مؤلف، تمامی روایات مربوط به امام عصر علیه السلام -به جز موارد اندکی- حتی روایات مخالفان را با سند کامل ذکر کرده است.
«کتاب الغیبه»، توسط شیخ محمد رازی با عنوان «تحفه قدسی» و نیز توسط مجبتی عزیزی، به فارسی ترجمه شده است. ترجمه کتاب الغيبة، ترجمه و تحقیق کتاب «الغيبة (للطوسی)» شیخ طوسی است که به قلم مجتبی عزیزی، به فارسی ترجمه شده است. (کتاب حاضر) قوی ترین برهان های عقلی و نقلی بر وجود امام زمان (عج) و غیبت و ظهور آن حضرت را در آخرالزمان ، در بردارد .
به عراق مهاجرت کرد و در بغداد، حدود پنج سال از پیشوای بزرگ شیعیان، شیخ مفید و برخی اساتید دیگر بهره برد. کتاب حاضر در یك جلد به زبان عربی توسط مؤسسه معارف اسلامی قم در سال 1411 هـ.ق به چاپ رسیده است. همچنین این کتاب به همت شیخ محمد رازی به نام «تحفه قدسی» به فارسی ترجمه شده است. الفُصولُ العَشَرة فی الغَیبَة یا اَلْمَسائلُ الْعَشْر فِی الْغَیْبَة کتابی کلامی درباره غیبت امام زمان(عج) که توسط شیخ مفید (متوفای ۴۱۳ق) در سال ۴۱۱ق نوشته شده است. (شیخ بزرگوار ما، به من دستور داد، کتابی درباره غیبت صاحب الزمان و سبب دوام غیبت و پاسخ شبهات مخالفان بنویسم. شیخ طوسی در مقدمه کتاب «الغیبه» نامی بر آن ننهاده، حتی نجاشی در رجال خود آن را ذکر نکرده است.
ثبت ديدگاه