بدون شک تعلیمات اسلامی بر اساس قبول یک سلسله فطریات است؛ یعنی همه آن چیزهایی که امروز مسائل انسانی و ماوراء حیوانی نامیده می شوند و اسم آنها را «ارزشهای انسانی» می گذاریم، از نظر معارف اسلامی ریشه ای در نهاد و سرشت انسان دارد. این، حرف مفت است که ما برای انسان فطریاتی قائل نشویم یعنی ریشه ای در نهاد انسان برای اینها قائل نشویم و دم از «اُمانیزم» و اصالت انسان بزنیم. البته این مسأله ، شاخه‌های زیادی در جاهای مختلف پیدا می‌کند ، از جمله‌ در بحث تعلیم و تربیت که بحث بسیار وسیعی است .

دانلود کتاب فطرت استاد مطهری (PDF) با بهترین کیفیت توسط سایت جزوه یک گردآوری شده است. کتاب “ فطرت “ یکی از آثار شهید مطهری میباشد که در سال ۱۳۶۹ منتشر شده است. فطرت عنوان بحثهایی است از متفکر شهید استاد مرتضی مطهری که به سبب برخورد با نهضت اسلامی و افزایش مشاغل سالهای ۱۳۵۵ و ۱۳۵۶ در تهران، در جمع معلمان و دبیران مدرسه نیکان، در ده جلسه دایر شده است.

ظاهرًا اجتماعی استاد شهید متوقف شد؛ اما در سال ۱۳۶۹به چاپ رسید.مسئله فطرت که به تعبیر استاد ام المسائل معارف اسلامی است در چهار نوبت و از دیدگاههای مختلف توسط استاد مورد بحث قرار گرفته است. مساله فطرت که به تعبیر استاد ام المسائل معارف اسلامی است؛در چهار نوبت و از دیدگاه های مختلف توسط استاد شهید مورد بحث قرار گرفته است؛یکی در انجمن اسلامی پزشکان،دیگر در حوزه ی علمیه ی قم،سوم در مدرسه ی نیکان و چهارم در جلساتی در تهران موسوم به جلسه ی یزدیها. کتاب «فطرت» در واقع سلسله سخنرانی ده جلسه استاد مطهری در جمع اساتید و معلمان مدرسه نیکان است. در ابتدا به توضیح معنای صحیح آن می‌پردازند و سپس با نقد و تحلیل نظریه ماتریالیسم و مارکسیسم به دنبال اثبات اصل فطرت هستند و در نهایت به تبیین این مساله می‌پردازند که دین موضوعی فطری است و در نهان تمام انسان‌ها وجود دارد. فطرت از جمله مفاهیم پربسامد در نصوص دین مبین اسلام است که در معارف دینی از آن به عنوان پیامبر درونی یاد شده است. شهید مطهری از این بحث به عنوان ام المسائل معارف دین یاد کرده‌اند.

بحث فطرت از اساسی‌ترین مباحث در معارف اسلامی است و مسئله فطرت در حقیقت «امّ‌المسائل» است. از یک طرف به چیزی مربوط می‌شود که امروز به آن «فلسفه علوم» می‌گویند، و از طرف دیگر تا اندازه‌ای به علم الهی و ارزش فلسفه الهی مربوط می‌شود. همچنین با مسئله «جاودانگی حقیقت» تماس پیدا می‌کند؛ یعنی اگر قائل به فطرت بشویم، حقیقت جاودان خواهیم داشت و اگر نه، نه. مسئله دیگری که باید با فطرت توجیه شود، مسئله «جاودانگی احکام» است. اگر انسان فطرت ثابتی داشته باشد، قوانین و احکام ثابتی هم می‌تواند داشته باشد و الا وجود قوانین ثابت قابل توجیه نیست. همچنین فلسفه اخلاق بدون فطرت بی‌معناست، و نیز فلسفه تاریخ و تکامل تاریخ بنا بر فطرت یک جریان هدفداری است و بنا بر انکار فطرت یک جریان بی‌هدف و قهری است.

گذری بر اهداف ماما در این مجموعه سعی داریم تا دوستانی که به سایت ما شرف یاب می شوند با دستی پر و رضایت کامل از سایت خارج شوند.

تربیت با صنعت این تفاوت را دارد که در صنعت ، حساب حساب ساختن‌ است . یعنی انسان منظوری را ابتدا دارد ، بعد ، از یک سلسله مواد و اشیاء برای منظور خود استفاده می‌کند در حالی که به خود این ماده توجه‌ ندارد که با این کاری که روی آن انجام می‌دهد آن را کامل می‌کند یا ناقص ، ماده می‌خواهد کامل شود یا ناقص برای او فرقی نمی‌کند ، منظور ” من‌ ” باید حاصل شود . هرچند فلسفه مارکسیسم تکیه‌ای بر این مسئله ندارد ولی به هر حال خود مارکسیستها در عمل، و نیز دیگران، یک سلسله چیزهایی را به نام حقوق بشر می‌شناسند و «انسان بما هو انسان» را دارای این حقوق می‌دانند. البته روشن است که بدون قائل شدن به فطرت، اثبات شرافت ذاتی برای انسان و اختصاص دادن یک سلسله حقوق از قبیل حق آزادی به او ممکن نیست.

کتاب ” فطرت ” یکی از آثار شهید مطهری میباشد که در سال 1369 منتشر شده است. «فطرت» به تعبیر استاد شهید مطهری «امّ المسائل» معارف اسلامی است و بنابراین از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار می‌باشد. استاد مطهری در این کتاب ابتدا معناى «فطرت» و تفاوت آن را با «غریزه» و «طبیعت» روشن مى‌سازند. سپس نظریات گوناگون مطرح در خصوص چگونگى معلومات فطرى را طرح کرده، نظر قرآن را با ذکر آیاتى چند از کلام وحى ارائه مى‌نمایند. فصول بعدى کتاب به توجیه گرایش‌هاى مقدس و انسانى، تکامل اصالت‌هاى انسانى، مبنا و منشأ مذهب و نقد نظریات گوناگون در این باب اختصاص یافته است.

فطرت مساله‌ای است که در فلسفه و در حوزه تربیت از آن سخن گفته شده است و هر کدام از این موضوع برداشت منحصر به فرد خود را دارند. از جمله ادعاهای بسیار مشهوری که از جانب دین مطرح شده این است که باور به خداوند و اداره جهان به دست مدبری توانا مساله‌ای فطری است که در ذات تمام انسان‌ها وجود دارد. شما سفارش میدین و ما اگر کتاب رو داشتیم یا تونستیم پیدا کنیم، شرایط خرید کتاب رو براتون فراهم می‌کنیم.

عنوان یکی از این دروس «معارف قرآن» بود که بنا بود در آن، موضوعاتی مانند خدا در قرآن، قرآن در قرآن، معاد در قرآن و… به سبب آغاز دوره جدید نهضت اسلامی در سال ۱۳۵۶ و اشتغالات استاد شهید در ماههای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، ایشان تنها موفق به طرح چند موضوع از این موضوعات شدند که می‌توان از «شناخت از نظر قرآن»، «جامعه و تاریخ در قرآن» و «فطرت در قرآن» نام برد. البته دو موضوع اول در درس عمومی و سومی در درس خصوصی برای طلاب فاضل تدریس شده است. انتشارات صدرا (مرکز نشر آثار استاد شهید مطهری) در سال ۱۳۵۷ شمسی توسط استاد شهید آیت‌الله مطهری به منظور ساماندهی به امر نشر آثار معظم‌له و جلوگیری از پراکندگی در چاپ این آثار به وسیله ناشران متفرقه –که موجب کاهش کیفیت و بی‌نظمی در عرضه آن شده بود –تأسیس گردید. استاد مطهری مسئله فطرت را امّ‌المسائل معارف اسلامی می‌دانستند و به همین جهت در چند مقام به آن پرداخته‌اند، یکی درس‌هایی برای معلمان و مربیان مدرسه نیکان تهران که به صورت کتاب فطرت منتشر شده است. سوم در انجمن اسلامی پزشکان و چهارم در جلسه‌ای موسوم به جلسه یزدی‌ها در تهران که سومی و چهارمی در دست انتشار است.