کتاب جمهور از وضع کردن طبقات اجتماعی و ترتیب دادن به جایگاه‌های گوناگون مردم نیز غافل نمانده است. افلاطون مردم را به سه گروه حاکمان، سربازان و تولیدکنندگان تقسیم کرده و به مفاسد حاکمان و بی‌کفایتی‌هایشان نیز توجه نموده است. افلاطون در کتاب جمهور یک برنامه‌ی کامل زندگی را وصف کرده و به ما هشدار می‌دهد که مراقب باشیم مفاهیم و جامعه به ابتذال و انحطاط کشیده نشوند. اگر می‌خواهید جایگاه عدالت را در فلسفه، از دیدگاه شهیرترین عالم جهان فلسفه بشنوید و با برنامه‌ی افلاطون برای ساخت یک جامعه‌ی آرمانی آشنا شوید، این کتاب صوتی را از دست ندهید. افلاطون در خانواده‌ای مِهان‌سالار، در آتن، در سال ۴۲۷ پ.م.

اما هنگامی که انسانی موفق می شود کل بدنه ی شهروندان جامعه ای را بدزدد و آنها را به بردگی وادارد ، آنها این نام های زشت را فراموش می کنند و فرد مستبد را خوشبخت و خوش شانس می خوانند ، مانند همه افراد دیگری که از عمل ناشایست وی شنیده اند. کتاب صوتی جمهور کاری از نشر صوتی آوانامه و انتشارات نگاه است. این کتاب را با ترجمه‌ی فواد روحانی و گویندگی فریاد موسویان و مهدی صفری در اختیار دارید. بخش طلایی روح‌، غالب در فرمانروایان شهر‌، که قوانین عادلانه ایجاد می‌کنند و با عقل و منطق بر شهر خود حکومت می‌کنند‌، بر همه چیز نظارت می‌کنند و نظم را حفظ می‌کنند. این به عنوان استعاره ای برای این ایده بیان شده است که خوبی در جهان ایده آل قابلیت درک ایده‌های انتزاعی وجود دارد، چیزی که در جهان اشیاء مادی وجود ندارد.

در اثر گسترش شهر و ناکافى بودن منابع، رقابت و تجاوز به سرزمین هاى دیگر آغاز خواهد شد. پس گروهى به نام «نگهبانان» هم براى شهر نیاز است. براى این که نگهبانان با حمیّت و شور از شهر دفاع کنند، باید آنان را تربیت کرد. پس زمامداران باید به تربیت روحى و بدنى آنان بپردازند. شکل گیرى شهرافلاطون انسان ها را زاده زمین مى داند و معتقد است هر آنچه لازم بوده به انسان داده شود، توسط زمین اعطا شده است.

در بعضی از نسخه ها این کتاب به ۱۰ کتاب تقسیم بندی شده است اما این مسئله در ماهیت مفاهیم تفاوتی ایجاد نمی‌کند. «زنان پاسدار باید متعلق به همهٔ مردان پاسدار باشند و هیچ یک از آنان نباید با مردی تنها زندگی کند. تمام حرفه‌هایی که بر روی مردان گشوده‌است، حتی جنگ، بر روی زنان نیز گشوده‌است. خویشتن‌داری نوعی نظم و هماهنگی، و پیروزی بر شهوات و حکومت بر خویشتن است.

در پرتو کدام دانش می‌توانیم چنین انسانی تربیت کنیم. و روح او را از عالم کون وفساد به عالم هستی راستین رهبری کنیم؟ قبلا گفتیم که زمامداران باید از میان سپاهیان باشند. در کودکی باید به آنان ورزش و ادبیات و بعد دانش حساب و ریاضیات را بیاموزیم. «ریاضیات، روح آدمی را مجبور می‌سازد که به عالم بالا توجه کند و در پژوهش، با خود اعداد سروکار داشته باشد و اجازه نمی‌دهد که آدمی اعداد را نمایندهٔ اجسام و اشیا ی مرئی بداند.» دانش بعدی که باید سپاهیان بیاموزند، هندسه‌است.

فیلسوفان همواره عاشق شناختن آن هستی یگانهٔ ابدی هستند که دستخوش کون و فساد نیست. چون طالب دانایی هستند لذت روحی را بزرگترین لذت‌ها می‌دانند و به لذت جسمانی بی‌اعتنایند. فیلسوف معتدل و خویشتن‌دار است و از فرومایگی و دل‌بستن به چیزهای کوچک، به کلی بری است. عالیه، بنده شخصا به عنوان یک مترجم و یونان پژوه، این کتاب بی نظیر را به علاقمندان فلسفه پیشنهاد میدهم. این کتاب به علاقه‌مندان به فلسفه سیاست پیشنهاد می‌شود. ذخیره نام، ایمیل و سایت توسط مرورگر برای ارسال دیدگاه در زمانی دیگر.