نه تنها در خدمت ادبیات ایران و اشنایی بیشتر ایرانیان با ادبیات جهانی، بلکه در توسعه نزدیکی معنوی ملت ایران با سایر ملت های جهان بر اساس درک بین المللی، که به یک ضرورت حیاتی در جهان امروز تبدیل شده است. نمایی از برزخ که از هفت شیب پلکانی تشکیل شده که در راس‌شان بهشت زمینی قرار دارد. حتی در بهشت نیز روح انسان‌های درست‌کار بر پایه‌ی گنجایش‌شان برای تجربه‌ی فضیلت خدا رتبه‌بندی شده است و بنابراین حتی بصیرت یک بنده‌ی نیکوصفت در بهشت ممکن است محدود یا ناکافی باشد. مثلاً روح‌هایی که در قلمروهای پایین‌تر بهشت ساکن هستند، بصیرتی محدودتر دارند.

جایی که سبکسران و هرزگان تا ابد، پیوسته به دنبال پرچم در حال پرواز هستند. نوشته‌های دانته بر ادبیات ایتالیا و سراسر اروپا برای همیشه تاثیر گذاشت. با خواندن این کتاب درباره فیلسوفان، هنرمندان و شاعران کلاسیک و همچنین رهبران سیاسی و مذهبی دوران زندگی دانته بیاموزید. همچنین با عقاید و دیدگاه‌های جالب او درباره‌ شخصیت‌های مختلف آشنا شوید. نویسندگانی مانند چاسر، جان میلتون و تی اس الیوت نیز مانند هنرمندانی چون سالوادور دالی و آگوست رودن که مجسمه معروفشان (متفکر) در اصل جزئی از اثری به نام دروازه‌های جهنم بود، از آثار دانته الهام گرفته‌اند.

دانته به طور فعال در امور سیاسی مشارکت داشت اما پس از پیروزی طرف مقابل تا زمانی که درگذشت، در تبعید زندگی کرد . او سیاستمدار‌، فیلسوف‌، خالق زبان ادبی ایتالیایی و بیش از همه شاعر بود. او آثار زیادی را به جای گذاشته است که در آنها نظرات خود را در مورد زبان ادبی ایتالیایی بیان کرده است. جهنم نه حلقه دارد‌، برزخ به نه قسمت و بهشت به نه آسمان تقسیم شده است. در ادامه مراحل سفر دانته را در هریک از این مراحل به صورت خلاصه شرح خواهیم داد.

این تنها نمونه ای از این موضوع است که چگونه خاطرات و تجربیات دیداری دانته، وقتی او در حال سفر در دنیای تخیلات خود و نوشتن آن ها بر روی کاغذ بود، به ذهنش هجوم می آورد. جای تعجب نیست که دانته پس از سپری کردن دوران کودکی و نوجوانی خود در شهر عجایب هنری، فلورانس، به چنین تخیل بی کران و شگفت انگیزی دست یافته باشد. در ادامه، او اشتیاقی بسیار انسانی در راستای دیدن بیاتریس دلبندش پس از ۱۰ سال نشان می‌دهد و وقتی بیاتریس هنگام نخستین دیدارشان در سروده‌ی ۳۰ «برزخ» او را شماتت می‌کند، نوعی حس حقارت انسانی از خود بروز می‌دهد.

مثلا در‌ این کتاب پاپ‌ها در جهنم و قاتلان د‌ر بهشت قرار دارند و مقصود نهایی همه‌چیز درباره رستگاری و رحمت است. عنوان اصلی شعر صرفاً کمدیا بود که نشان می‌داد به زبان درباری سروده‌ نشده‌ و پایان خوشی دارد (معنای کلاسیک “کمدی”). یک شاعر ایتالیایی به نام بوکاچیو این شعر حماسی را “الهی” نامیده است؛ زیرا مضمون آن را درخشان از مضامین مذهبی به تصویر می‌کشد. از آن زمان به بعد، به طور مداوم از این کتاب به عنوان کمدی الهی یاد می‌شود. از نظر تمثیلی، این شعر نشان‌دهنده سفر روح به سوی خدا است که با شناخت و پذیرش گناه در دوزخ آغاز می‌شود.

در طی سال‌ها، بیشتر خوانندگان ویرجیل را به‌عنوان نمادی از عقل انسان تفسیر کرده‌اند. بنابراین او می‌تواند در «دوزخ» به دانته‌ی زائر (نماد بنی‌آدم) گناه را بشناساند و حتی در «برزخ» اهمیت توبه برای گناهان را به او نشان دهد، ولی چون او از مکاشفات مسیحی بی‌بهره مانده بود، نمی‌تواند روح بنی‌آدم را به رستگاری هدایت کند. در این اثر، دانته به بررسی موضوعاتی مانند عدالت، گناه، رستگاری و امید می‌پردازد. بسیاری از شخصیت‌های کتاب، برگرفته از تجربیات سیاسی و شخصی او هستند. مشکلات زندگی دانته باعث شد که او در آثارش به جستجوی معنی زندگی و جایگاه انسان در کیهان بپردازد و «کمدی الهی» نه تنها بازتابی از دنیای فیزیکی بلکه از دنیای درونی او نیز است.