کتاب در فصل سوم به موضوع اسلامگرایی و خاورمیانه وارد شده و موضوعاتی مانند اسلام‌گرایی و بهار عربی، سوریه، فلسطین، عربستان و… چهارمین فصل کتاب اما به موضوع رویکرد ایران و آمریکا در مقابل هم توجه نشان داده است. قبل از سال ۱۵۰۰ پس از میلاد، تمدن ها بر اساس جغرافیا از هم جدا می شدند. پس از ۱۵۰۰، ایده ها به سرعت گسترش یافت، با پیشرفت در ناوبری اقیانوس، که جهان را بسیار کوچکتر کرد. تز هانتینگ در «برخورد تمدن ها» مبنی بر اینکه شکافی اصیل و آشتی ناپذیر بین ملل جهان وجود دارد. و هر تمدنی با ارزش‌ها و باورها و نظام‌های سیاسی متفاوت مشخص می‌شود – هیچ فرهنگ جهانی وجود ندارد.

پس از پایان حکومت روم، تکثرگرایی (پلورالیسم) تبدیل به ویژگی غالب نظم اروپایی شد. سودای تشکیل اروپا به گونه‌ی‌ یک محدوده‌ی‌ جغرافیایی مشترک، یک ملت مسیحی یا جامعه‌ی قانونی، یا مرکزی برای روشنگری از سوی جمعی از فرهیختگان و نیز مدرنیته کم‌کم در حال شکل‌گیری بود. در دیگر مناطق جهان، یک دوره‌ای از رقابت حاکمان وجود دارد که بر سر جانشینی فرا می‌رسد و به عنوان «دوران هرج‌ومرج»، جنگ داخلی، یا «دوره‌ی جنگ‌سالاران» نامیده می‌شود که گسستگی و تفرقه‌ی تأسف‌بار تفوق پیدا کرده و گذشته است. اروپا رفته‌رفته با تقسیم شدن کنار آمد و وجود بخش‌های مختلف را درون خود پذیرفت. شاید کمتر کسی در جهان وجود داشته باشد که حداقل یک بار اسم هنری کیسینجر را نشنیده باشد. از او به عنوان یکی از تاثیرگذارترین متفکران سیاست‌های امور خارجه ایالات متحده امریکا نام برده می‌شود.

کیسینجر آمریکایی را به خواننده نشان می‌دهد که سازمان ملل را شکل می‌دهد و فلسفه کنونی نظم جهانی را از دوران رئیس‌جمهور ویلسون با شعار دموکراسی‌خواهی و انسان‌دوستی به دنیا صادر می‌کند و با حضور نظامی خود در آسیا، اروپا و خاورمیانه نقش‌اش به عنوان یک هژمون جهانی را تثبیت می‌کند. هنری کیسینجر مشهورترین دیپلمات آمریکایی در کتاب «دیپلماسی آمریکا در قرن ۲۱» اندیشمندانه و مهم و در عین حال بسیار خواندنی توضیح می‌دهد که چرا آمریکا به یک سیاست خارجی جدید و منسجم نیاز فوری دارد و اهداف سیاست خارجی این کشور در هزاره جدید چه باید باشد. نویسنده به دنبال آن است تا در این اثر تبیین کند چگونه برتری آمریکا در اواخر قرن بیستم باید به شکلی مؤثر با نیاز فزاینده به یک نظم جهانی جدید در قرن بیست و یکم سازگار شود. تود پیشبینی می‌کند با از بین رفتن سلطه جهانی آمریکا، اتحادیه اوراسیای ظهور کند که در آن اروپا، روسیه، ژاپن و جهان عربی-اسلامی گرد هم آمده‌اند. مرورمطالعه مهم در مورد تفاوت بین تمدن های جهان، و اینکه چگونه فرهنگ و مذهب، به دور از اینکه یک نیروی پیرامونی باشند، برای درک سیاست اساسی هستند.

این کتاب با ترجمه محمد تقی حسینی با نام «نظم جهانی، تأملی در ویژگی ملت‌ها و جریان تاریخ» از سوی انتشارات علمی و فرهنگی به زبان فارسی منتشر شده است. برای دانلود قانونی کتاب نظم جهانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید. دولت‌ها برای لحظه‌ای کوتاه قادر بودند، از طریق جزم‌های سیاسی، مردم خود را بسیج کنند، زندگی‌شان را پر از معنا کنند، و آنها را متحد کنند. اما پس از پایان جنگ سرد، جهان به وضعیت عادی خود بازگشته است، جایی که مذهب و فرهنگ بر سیاست و اقتصاد اولویت دارند. الگوهای جدیدی از انسجام در داخل دولت ها شکل گرفت و الگوهای جدید تضاد بین دولت ها نیز شکل گرفت. فصل دوم با عنوان “نظام موازنه قدرت در اروپا و پایان آن؛ معمای روسیه” به بررسی نقش روسیه در تعاملات جهانی و وضعیت نظم در اروپا می پردازد.

او معتقد است که معمای عصر ما ساختارهای داخلی متفاوت کشورها و معیارهای متضاد آنان است. اما یک نظم جهانی دولتی که شان انسانی و همچنین تنوع حکومت ها و همکاری بین المللی را بر اساس قواعد پذیرفته شده مورد تایید قرار دهد، باید امید و آرزوی بشر باشد. تهران – ایرنا – در شرایطی که غرب خود را مهد آزادی بیان معرفی می‌کند، دولت سوئیس یک روزنامه نگار فلسطینی و مدیر نشریه مستقل آنلاین انتفاضه الکترونیک(«ای آی» – EI) را 48 ساعت بازداشت و سپس اخراج کرد. درگیری بین اسلام و غرب به دلیل تضاد تاریخی بین اسلام و مسیحیت، تفاوت بین ارزش‌های دینی و جمعیت بیکار و جوان مسلمان است که به عنوان سربازگیری برای اهداف اسلامی هدف قرار می‌گیرند. تمدن اسلامی ارزش‌های اروپایی را رد کرده، اما مدرنیسم را پذیرفته است و هانتینگتون اهمیتی که به دین اسلام داده است به دلیل شکست دولت در دهه‌های گذشته، علاوه بر جمعیت زیاد جوانان، و رهبری مستبد است. نیویورک – ایرنا –  اعضای دموکرات کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان در نامه ای به مارکو روبیو وزیر خارجه جدید آمریکا نگرانی‌های خود را در مورد اقدامات وزارت امور خارجه از جمله قطع کمک های خارجی و نیز برنامه کمک به مهاجران ابراز کردند.

در اینجا دو فصل به آسیا، یک فصل به اسلام، یک فصل به ایران و یک فصل به اروپای مدرن اختصاص دارد. نویسنده برخورد تمدن‌ها و بازسازی نظم جهانی توضیح می‌دهد که از نظر وی چگونه انفجار جمعیت در کشورهای مسلمان و رشد اقتصادی شرق آسیا در حال تغییر دادن سیاست جهانی است. این تحولات سلطه غرب را به چالش می‌کشد، مخالفت با آرمان‌های ظاهراً «جهانی» غربی را ترویج می‌کند و تضاد بین تمدنی را بر سر موضوعاتی مانند گسترش سلاح‌های هسته‌ای، مهاجرت، حقوق بشر و دموکراسی را تشدید می‌کند. به ادعای نویسنده افزایش جمعیت مسلمانان به جنگ‌های کوچک بسیاری در سرتاسر اوراسیا منجر شده است و ظهور چین می‌تواند به جنگ تمدن‌های جهانی منجر شود. هانتینگتون راهبردی را برای غرب ارائه می‌کند تا فرهنگ منحصربه‌فرد خود را حفظ کند و بر نیاز مردم در همه‌جا به یادگیری همزیستی در یک جهان پیچیده و چندقطبی تأکید می‌کند.