رنج میکشیم و، با اینکه بهزبان اخلاقمندی را ستایش میکنیم، دیگران را رنج میدهیم؛ و نمیفهمیم چرا. نشر اختران این کتاب را در سال 1397 و با ترجمه مریم آقازاده و اکبر سلطانی روانه بازار کرده است. افرا مطالعه این کتاب را به همه افرادی که دغدغه اجتماعی دارند توصیه می کند. اگر علاقمند به مطالعه این کتاب هستید، می توانید از طریق عضویت در اپلیکیشن فیدیبو و از طریق کد afra1400 آن را با 40درصد تخفیف خریداری کنید. شاید برای بعضیهامان مشغله چندان خوشایندی هم نباشد و گاهی آرزو میکنیم که کاش میشد این مغز مشغول را خاموش کرد و دمی از رنج فکر کردن و تصمیمگیری آسود.
فرض بنیادین کتاب «تفکر انتقادی» این است، ما چیزی جز تفکر خود نیستیم. احساسات ما (خشم، ترس، اندوه، محبت) آرمانهایمان، تصمیمها و اعمالمان، همه حاصل فرآیندی است که نامش را فکر کردن گذاشتهایم. اگر تفکر ما نامتفکرانه و ناآگاهانه باشد، اگر ساز و کارش را نفهمیم، نمی توانیم تشخیص بدهیم کجایش معیوب است تا اصلاحش کنیم. در این کتاب تدابیری برای آگاهانه زیستن و خوب آموختن میآموزیم. میآموزیم که متفکر منصف چه ویژگیهایی دارد و مؤلفههای تفکر چه چیزهایی هستند. پیش فرض این کتاب این است که انسانها میتوانند طی فرآیندی طرز فکر خود را بشناسند و بر آن مسلط شوند.
به دلیل اینکه به تفکر نقادانه علاقهمند بود، پس از اتمام تحصیلات خود، مطالعه در این زمینه را آغاز کرد و به طور خاص بر روی کمک به دانشآموزان برای رسیدن به سطح عمیقتری در درس خواندن مشغول به فعالیت شد. ریچارد پل (Richard Paul) پروفسور فلسفه و شخصیتی شناخته شده در سطح بینالمللی است. او در زمینهی تفکر نقادانه در دانشگاههای داخل و خارج از امریکا سخنرانیهای متعددی داشت و از او در این حوزه بیش از ۲۰۰ مقاله منتشر شده است. از قضا آن تفکری که منظور ما است، تفکر نقاد، چیزی است آموختنی. یکی از موارد مهم در نگاه ریچارد پل به آموزش تفکر نقادانه این است که باید همواره مولفههای تفکر مورد توجه قرار گیرد. ایمالز اولین وبسایت مقایسه قیمت در ایران است.ایمالز جستجوگر کالا در بین فروشگاههای اینترنتی است، و به خریدار کمک میکند تمام انتخابهای خود را در یک جا مشاهده کرده و کالاها را با قیمت ارزانتری تهیه کند.
سپس در ادامه به توضیح هر یک از این مراحل و شیوهی گذر از مراحل ابتدایی و رسیدن به متفکر حرفهای را توضیح میدهد. شما می توانید با ثبت نظر و امتیاز خود ما را در بهبود محصولات یاری رسانید . ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
همهی ما انسانها برای انجام کارهای خود نیازمند تفکر و اندیشه هستیم اما ذهن ما مصون از خطا و اشتباه نیست. و گاهی اوقات میتواند به خاطر محدودیتهایی که دارد ما را گمراه کند. پس لازم است که با در نظر گرفتن تدابیری، ضعفهای ذهن خود را بشناسیم. به همین دلیل ریچارد پل در دو فصل جداگانه ابتدا به بررسی دو نوع تفکر خودمحورانه که به سلطهپذیری و سلطهجویی تقسیم میشود پرداخته و سپس ماهیت و تفکر جامعهمحوری را مورد بررسی قرار میدهد. آخرین مطالب حوزه کتاب را در ایتای فروشگاه اینترنتی فراکتاب دنبال کنید. در این کتاب به صورت جامع به مقوله ی تفکر انتقادی پرداخته شده است.
«احساسات» ما (خشم، ترس، اندوه، محبت)، آرمانهایمان، تصمیمها و اعمالمان، همه محصول فرایندی است که نامش را فکر کردن گذاشتهایم. اگر تفکر ما نامتفکرانه و ناآگاهانه باشد، اگر سازوکارش را نفهمیم، نمیتوانیم تشخیص بدهیم کجایش معیوب است تا اصلاحش کنیم. تفکر نقاد اندیشیدن دربارهٔ خود تفکر را به ما میآموزد. ویژگی تقریبا تمام نهادهای دیرسال اجتماعی، ایستایی و مقاومت در برابر تغییر است. قدرتهای مستقر از ما میخواهند منفعلانه بپذیریم وضع موجود فکری را. القا کردن به جای آموزش، حفظ کردن به جای درونی ساختن، به خاطر سپردن دانش بیش ترکیب شده به جای درگیر شدن با روند علمی و پذیرفتن منفعلانه به جای پرسشگری.
و یاد میگیرید که چگونه از تلههای مشکل گشایی رهایی بیابید. الدر معتقد است که همراه شدن ویژگیهای متفکر نقاد با بهکارگیری مفاهیم و اصول تفکر نقادانه باعث میشود تا افراد بتوانند به تجزیه و تحلیل و ارزیابی بپردازند و از این طریق کیفیت تفکر خود را بهبود دهند. او همچنین بر اهمیت پرسشگری تاکید کرده و میگوید آزمودن دلایل و نتایج و راهحلها میتواند راهگشا باشد. لیندا الدر بر روی موانع توسعهی تفکر نقادانه نیز کار کرده است و در آموزشهای خود بر رابطهی مفهومیِ تأثیر متقابل فکر و احساس و انگیزه تمرکز دارد. نام معمول دیگر در اطلاق به متفکر انتقادی ضعیف «سوفسطایی» است. سفسطه در حقیقت هنر پیروزی در مشاجرات بدون در نظر گرفتن اشتباهات مشهود در تفکر است؛ مجموعهای از مهارتهای سطح پایین بلاغی یا استدلالی که فرد با استفاده از آنها میتواند تفکر ضعیف را خوب و تفکر خوب را ضعیف جلوه دهد.
فقط کافیست عدهای وجود داشته باشند که بتوانند بدون هیچگونه بررسی و ارزیابی خاصی، نظر یا عقیدهای را بپذیرند و به تکرار آن بپردازند. به طور مثال میگوید یک دانشجوی تاریخ باید بتواند تفکر تاریخی بیاموزد. از اختلاف نظرهای این رشته آگاه باشد و محدودیتهای رشتهی خود را نیز بشناسد. لزوم یادگیری نحوهی تفکر در هر رشته باعث میشود تا متوجه باشیم که هر مسئلهای را میتوان با توجه به شکل خاصی از تفکر نگاه کرد و مورد بررسی قرار داد. هر شکلی از تفکر شرایط خاص خود را دارد و تحت تاثیر مورد ویژهای قرار میگیرد.
اینجا مکانی است که دانشآموزان و دانشجویان میتوانند اقلام موردنیازشان از جمله لوازم التحریر را تهیه کنند. ریچارد پل این ویژگیها را فضلیتهای فکری مینامد و معتقد است که همراه شدن فضلیتهای فکری و مهارتهای فکری میتواند ما را به کمال واقعی تفکر برساند. ما این گونه متفکرها را «متفکران انتقادی ضعیف» مینامیم. این تفکر در برخی جنبهها برای متفکر مفید واقع میشود، اما فاقد مهارتهای سطح بالای مهم و ارزشهای تفکر انتقادی است. مهمتر از همه آنکه عقاید مخالف را در نظر نمیگیرد؛ بنابراین منصفانه نیست.
ثبت ديدگاه