در کتابراه برای همه سلیقه‌ها از داستان، رمان و شعر تا روانشناسی، تاریخی، علمی، موفقیت و… اپلیکیشن کتابخوان کتابراه برای اندروید، IOS و ویندوز در دسترس است. برپایه‌ی این نکته، داعیه‌ی تئوری نسبیت فرهنگی علی‌رغم تمام کاستی‌هایش، فهم‌پذیر و قابل درک جلوه‌ می‌نماید. این تئوری در واقع یک تئوری پرجاذبه است؛ زیرا بر این بینش ناب استوار است که «بسیاری از آداب و رسوم و رفتارهایی را که طبیعی می‌انگاریم، در حقیقت زاییده‌ی وضعیت فرهنگی ماست». افزون براین، تمسک به این تئوری برای اجتناب از «خودبرتربینی» و برخوردارشدن از «ذهنی باز» بسیار مهم است.

برای دسترسی بهتر , راحت تر و سریع تر به سایت ما می توانید وب سایت ما را بوکمارک کنید . دوستان این کتاب با ترجمه ی “ورای خیر و شر” از محمد غلامی نیز در بازار موجوده، نشر علم اخیرا چاپ کرده. نیچه در این فصل به تحلیل پدیده‌ای به نام «مردم» و منشأ ارزش‌ها و ایدئال‌های آنان پرداخته است.

تا اینجا همه چیز خوب به نظر می رسد، اما یک باریکی وجود دارد. به یاد داشته باشید که عین پیشنهاد به سمیت نیز ارایه گردیده است. اگر تصور کنیم او آدم احمقی نیست، او عین محاسبه یی را خواهد کرد که شما انجام داده اید.

از آن پس، گردش‌گران داستان‌­های عجیبی از اسکیموها را با خود آوردند. این داستان که در کتاب تاریخ هیرودت آمده است، پیشینه­‌ی دراز این مفهوم را که فرهنگ­‌های مختلف، قوانین ویژه­‌ی خود را دارند، در ادبیات علوم اجتماعی نشان می­دهد. چیزی که در نزد یک گروه کاملاً شنیع به حساب می­‌آید، نزد اعضای گروه دیگر کاملاً بر عکس است. آیا ما باید اجساد مرده­‌های خود را بخوریم و یا آن­‌ها را دفن کنیم؟ اگر شما یونانی باشید، بدون شک پاسخ شما با پاسخ کالات­‌ها کاملاً متفاوت خواهد بود. داریوش، شاه ایرانِ باستان در جریان لشکرکشی­‌های خود، شیفته‌­ی تفاوت‌های فرهنگی گردیده بود. مثلاً او دریافته بود که کالا‌‌ت‌­ها (قبیله‌­یی در هندوستان) پس از مرگ پدر، جسد او را می‌­خورند.

تنها قراردادی که اجرای آن تضمین شده باشد، می تواند راهی برای بیرون رفت از دوراهی به دست بدهد. مجموعه یی از نظریات دیگر نیز وجود دارد که توجه فیلسوفان را به خود جلب کرده است. این نظریات برخاسته از مسئله یی است که به نام “دو راهی زندانیان” یاد می شود.

«راه درست راهی است که پیشینیان استفاده کرده و به ما به میراث رسیده است. سنت، خود تضمین‌کننده­‌ی خود است و توسط تجربه قابل تایید نیست. در خرد جمعی هر چه که هست، درست است؛ و این به خاطر این است که خرد جمعی تبدیل به سنت شده و به همین دلیل قدرتی هم‌سان با ارواح پیشینیان را در خود دارند. هنگامی که به افکار همه‌گانی می‌­رسیم، در حقیقت به ختم تحلیل­‌های خود روبرو می‌­شویم». با داشتن 2500عضو، اسکیموها در گروه­‌های کوچک و جدا از دیگران در امتداد حواشی شمال امریکای شمالی و گرینلند زندگی می‌­کنند. تا شروع سده‌ی بیست، جهان بیرونی اطلاع اندکی از اسکیموها داشتند.

سپس داریوش تعدادی از کالات‌­ها را فرا خواند در حالی که یونانی­‌ها ناظر بودند، از آن­ها پرسید در ازای سوزاندن اجساد پدران‌­شان چه مقدار پول درخواست خواهند کرد. کالات‌­ها با شنیدن این پیشنهاد وحشت­‌زده شدند و از داریوش خواستند حتی از به زبان‌آوردن چنین پیشنهاد وحشتناکی خودداری ورزد. و ننگ‌آوری را به خاک و خون کشید که مسیحیت به بهترین شیوه از دورترین زمان‌ها به مردم آموزانده است، یعنی همان اتم‌باوری روان. این کار بزرگ‌ترین پیروزی بر حواس بود که تاکنون در زمین به آن دست یافته‌اند. آنکه ندیده است آن دستی را که نوازش کنان می کُشد، زندگی را خوب ننگریسته است.

چطور ممکن است چنین نباشد؟ گروهی که از نوباوگان و خردسالان محافظت نکنند، چطور می‌توانند بقای‌شان را تضمین کنند؟ واقعاً پی‌­بردن به اینکه همه­‌ی گروه‌­های فرهنگی باید از کودکان خود حفاظت كنند، خیلی ساده است. یونانی­‌ها معتقد بودند خوردن جسد نادرست است و اما کالات‌­ها به درستی آن عقیده داشتند. آیا از این فاکت ساده که آن­ها با هم توافق نداشتند، می‌­توان چنین نتیجه گرفت که حقیقت عینی­‌یی در این موضوع وجود ندارد؟ نه، نمی‌­توان. بلکه می­‌توان چنین گفت که آن رسم درست (یا نادرست) است و این گروه یا آن یکی به بسیار ساده گی دچار اشتباه‌­اند.