همچنین ویژگی عمده این آثار وجود روح ملیگرایی و نمود اساطیر ایرانی در آنها بود.۳۴ پس از آن و بهویژه با رواج گسترده آثار ادبی اروپایی در ایران سبک جدید و نوینی از داستاننویسی در ایران پدید آمد که در راس آنها صادق هدایت قرار داشت. به دنبال صادق هدایت نویسندگانی مانند هوشنگ گلشیری، جلال آل احمد، صادق چوبک، بهرام صادقی، سیمین دانشور، بزرگ علوی، محمود دولتآبادی، علی محمد افغانی و غلامحسین ساعدی این سبک را دنبال نمودند. رمان مدرن فارسی پس از انقلاب عمدتاً به نقد وضعیت فرهنگی و سیاسی موجود در جامعه میپردازد. رویکرد اصلی جریان مدرن، همچون رئالیستهای سنتی رویکردی انتقادی است با این تفاوت که موضوع انتقاد آنان نه نظام سلطنتی پیش از انقلاب، بلکه وضعیت سیاسی حاضر است.
ادبیات فارسی موضوعاتی مانند حماسه و روایات و اساطیر ایرانی و غیر ایرانی، مذهب و عرفان، روایتهای عاشقانه، فلسفه و اخلاق و نظایر آن را در برمیگیرد. برپایه موضوع مورد کاربرد در یک آفریده ادبی فارسی آن را در گستره ادبیات حماسی، غنایی، تعلیمی یا نمایشی قرار میدهند. یکی از جداب ترین امکانات رایگان تحصیلیکو برای مخاطبان خود خبرنامه پیامکی است که با عضویت در آن آخرین اخبار رویداد های تحصیلی برای شما پیامک می شود .
از میان آنها میتوان ابوسعید ابوالخیر را به عنوان یکی از پیشگامان نام برد؛ اما ورود عرفان به شعر به صورت رسمی با غزلیات عرفانی سنایی غزنوی آغاز شد. بعدها با پیشرفت سبک عراقی در شعر عرفان با آن آمیخته شد به نحوی که بسیاری از تعابیر و اصطلاحات عرفانی به شعر رایج آن دوره رخنه کرد. یکی از اصلیترین علل گرایش به شعر عرفانی ذوق ادبی صوفیها و پیروان تصوف بود. بسیاری از صوفیان نامدار ایران دارای دیوان و دفاتر شعر بودند و در زمرهٔ شاعران سرشناس دوره خود محسوب میشدند. از این جهت شعر صوفیانه که از مصادیق عرفان اسلامی نیز هست راه خود را به ادبیات رایج در ایران به ویژه پس از حمله مغول باز نمود.
مهمترین تفاوت مدرنیسم داخلی با مدرنیسم غربی در همین تفاوت نگرش به تحولات اجتماعی نهفته است. مدرنیسم غربی با کنارهگیری از واقعیت بیرونی، به ذهنیتگرایی افراطی پناه میبرد و هیچگونه مسئولیت اجتماعی یا نقش اصلاحطلبی برای خود قائل نیست. اما نویسندهٔ مدرنیست داخلی که نمیتواند خود را از دغدغههای سیاسی و اجتماعی روزانه رها سازد، رویکرد انتقادی اسلاف رئالیست خود را البته با تکنیکهای روایت ذهنی مدرن در عرصههای اجتماعی دنبال میکند؛ و بدین ترتیب احساس میکند به مسئولیت اجتماعی و ایدئولوژیک خود عمل کرده است. رمان مدرن فارسی علیرغم آنکه فرمی مشابه آثار مدرن غرب دارد، نگاه سنتی خود را به موضوعات حفظ میکند. با توجه به پیشینهٔ مذهبی ادبیات در ایران پیش از اسلام و آمیختگی اساطیر کهن ایرانی و مذهب زرتشتی و نیز تلفیق آن با حکومت دینی ساسانی تاریخنویسی و اسطورهنگاری در ادبیات ایران امری ریشهدار است.
با اینحال نویسندهٔ کتاب تاریخ سیستان آغاز ادبیات فارسی رسمی را به دورهٔ صفاریان و شاعرانی مانند محمد وصیف سگزی و بسام کرد میرساند. ادبیات فارسی یا ادبیات پارسی به ادبیاتی گفته میشود که به زبان فارسی نوشته یا بیان شده باشد. برخی کتابهای کُهن در موضوعات غیرادبی مانند تاریخ، مناجات و علوم گوناگون نیز دارای ارزش ادبی هستند و با گذشت زمان در دسته آثار کلاسیک ادبیات فارسی قرار گرفتهاند. توانایی یادگیری و مهارت های هر دانش آموز با دیگری متفاوت است و این موضوع از چشم طراحان کتاب های درسی دور نمی ماند. از همین رو همواره سعی شده است که در کتاب های درسی ، مفاهیم به نحوی بیان شوند که برای تمامی دانش آموزان مناسب باشند. از طرفی فعالیت های تحقیقاتی می توانند قوه درک دانش آموزان را تا حد زیادی پرورش دهند و موجب موفقیت آن ها در زمینه ها و مدارج بالاتر گردند.
حال متوجه شدید که یک کتاب درسی تا چه حد می تواند تاثیرگذار باشد؟ تنها کافی است زاویه دید خود را تغییر دهید. ✔️ شما می توانید با مراجعه به این مقاله، نسخه pdf کتاب های درسی دوم ابتدایی را دانلود نمایید. ✔️ روش های مختلفی برای خواندن و مطالعه کتاب درسی فارسی دوم ابتدایی وجود دارد که در این مقاله به آن ها اشاره شده است . ✔️ روش های مختلفی برای خواندن و مطالعه کتاب درسی فارسی دوم ابتدایی وجود دارد که در این مقاله به آن ها اشاره شده است. نسخه PDF این کتاب که از طریق دانلود کتاب فارسی دوم ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴ قابل دریافت است، تمرینهای متنوعی را برای این هدف ارائه میدهد.
این کتاب با طراحی درسهای ساده و دوستداشتنی، مهارتهای خواندن، نوشتن و درک مطلب را در دانشآموزان پایهگذاری میکند. آن چه که در آموزش مفاهیم فارسی به ویژه در پایه های ابتدایی حائز اهمیت است ، به کارگیری روش های خلاقانه و هم چنین استفاده از تصویرسازی برای انتقال مفاهیم می باشد. مولفان این کتاب ، تمام سعی خود را به کار گرفته اند تا بتوانند محتویات آن را متناسب با تفاوت های فردی دانش آموزان و سبک یادگیری آن ها طراحی کنند تا پیشرفت تحصیلی برای تمامی دانش آموزان به صورت یکسان حاصل گردد. لینک دانلود کتاب های درسی دوم ابتدایی به صورت رایگان در این مقاله قرار داده شده است.
نخستین کسانی که نقد ادبی به معنای مدرن آن را در ایران شناساندند روشنفکران دوران مشروطه نظیر فتحعلی آخوندزاده، میرزا ملکم خان، طالبوف و زینالعابدین مراغهای بودند. از جمله شاعران متعلق به این جنبش شعری میتوان به احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث، فروغ فرخزاد، سهراب سپهری، منوچهر آتشی، طاهره صفارزاده، و محمود مشرف آزاد تهرانی (م. آزاد) اشاره کرد. زمینههای فکری سرایش شعر نو، سالها پیش از نیما آغاز شده بود که برای پیگیری این نکته باید به شاعران و سرایندگان دوره مشروطه مراجعه کرد. ابوالقاسم لاهوتی، میرزا حبیب مترجم حاجی بابای اصفهانی و میرزاده عشقی از این زمرهاند.
ثبت ديدگاه