همچنین، وی به بررسی اختلالات رشد و توسعه کودکان و نوجوانان، شامل مشکلات شناختی، اختلالات هیجانی و اختلالات رفتاری، می‌پردازد. بعد از اتمام دوره حسی حرکتی کودک وارد دومین دوره رشد شناختی یعنی دوره تفکر پیش عملیاتی می‌شود. توانایی تقلید پنهان در حدود 9 ماهگی و تقلید غیابی پس از پدیدآیی بازنمایی‌های ذهنی در مرحله فرعی ششم دوره حسی حرکتی (ترکیب‌های ذهنی، 18 تا 24) شکل می‌گیرد. پیاژه تصمیم گرفت این دوره را دوره حسی حرکتی بنامد زیرا از طریق حواس و توانایی‌های حرکتی است که نوزادان به درک اساسی از دنیای اطراف خود دست می‌یابند. روان‌شناسان دیگری مانند اریک اریکسون، فروید و ویگوتسکی نیز از دیدگاه‌های متفاوت مراحل رشد کودکان را بررسی کرده‌اند. بااین‌حال، این نظریه از تأثیرگذارترین و دقیق‌ترین نظریات این حوزه محسوب می‌شود.

مثلا می‌تواند خود را جای شخصیت‌های خیالی یک بازی تصور کند و درباره چیزهایی حرف بزند که در گذشته رخ داده‌اند. پیاژه برای تبیین این دوره نظریات روانکاوان مشهوری مانند فروید، سیلبرر، آدلر و یونگ را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهد نظریه‌‌ای در خصوص نمادآفرینی «خودآگاه و ناخودآگاه» ارائه می‌دهد. انتقاد دیگر را فتسکو و مککلور بر اساس پژوهشهای خود به مرحله عملیات صوری پیاژه وارد دانسته‌اند. آنها در این‌باره و بر اساس تحقیقات خود مدعی شده‌اند که بین 40 تا 60 درصد بزرگسالان قادر به تفکر بر حسب عملیات صوری نیستند. آلبرت بندورا به موضوع مراحل رشد پیاژه این انتقاد را وارد نمود که اشتباه کودکان در مفاهیمی مانند نگهداری ذهنی ناشی از نرسیدن به رشد کافی نیست بلکه شناخت‌های معیوب منجر به این اشتباهات می‌شوند.

به عقیده پیاژه، رشد پایداری شیء یکی از مهمترین دستاوردها در مرحله حسی حرکتی رشد است. پیاژه خطای الف نه ب را نشانه درک ناقص مفهوم شیء همراه با دیدگاه خودمحورانه (خودمیان بینانه) نوزادان نسبت به روابط فضایی می‌دانست. خودمحوری در اصطلاح پیاژه به ناتوانی نوزاد در مدنظر گرفتن دیدگاه دیگری به جز دیدگاه خودش اطلاق می‌شود که یکی از ویژگی‌های تفکر کودکان خردسال است. طی پنج مرحله فرعی اول کودکان می‌آموزند که دروندادهای حسی را هماهنگ نموده و فعالیت‌های خود را در ارتباط با محیط پیرامون سازمان‌دهی کنند. آنها این کار را از طریق فرآیندهای سازمان‌دهی (اصطلاح پیاژه برای توصیف فرآیند یکپارچه ساختن اطلاعات در قالب نظام‌هاست). همان‌طور که خواندید، ژان پیاژه برای تشریح نظریه خود از واژگان مشخصی مانند «طرحواره» استفاده کرده است.

این مرحله در نظریه پیاژه، عملیات انتزاعی نیز نامیده می‌شود و حدود سنی 12 تا 18 سال را شامل می‌شود. توانایی ویژه کودک در این مرحله که البته در دوران نوجوانی به سر می‌برد، توانایی فرضیه‌پردازی است. پیاژه روش آماری را مورد استفاده قرار نداد و شیوه مشاهده مستقیم و مصاحبه آزاد را در پیش گرفت، او معتقد بود نظرات خودآیند کودکان سرنخ‌های خوبی درباره طرز تفکر آنها در اختیار قرار می‌دهد. پیاژه به پاسخ سوالات توجه چندانی نداشت بلکه بر شیوه و فرآیند پاسخگویی کودک تمرکز داشت. ژان پیاژه در سال 1921 به سوئیس بازگشت و به عنوان رئیس انستیتو روسو ژنو از سوی ادوارد کلاپارد انتخاب گردید. پیاژه با کارهای او مخصوصاً مفهوم “آزمون و خطا” که از سوی کلاپارد در مورد الگوهای ذهنی انسان ارائه گردیده بود آشنا بود.

او دو زیرفرآیند جذب و انطباق را برای سازگاری مطرح نمود و آنها را این‌گونه تعریف کرد که جذب به هنگام دریافت دانش جدید اتفاق می‌افتد و انطباق زمانی به کمک کودک می‌آید که رفتارهای مقابله‌ای او برای مواجهه با محیط کفایت نمی‌کنند. او حین کار در این مدرسه متوجه شد کودکان اشتباهات مشابهی در پاسخ به سوالات مشابه انجام می‌دهند. او در 15 سالگی نامه‌ای به والدینش نوشت تا بابت دروغی که در مورد درگیری‌اش با یک دزد گفته بود عذرخواهی کند. پیاژه در مورد چگونگی شکل گرفتن این دروغ شگفت‌زده بوده، حادثه‌ای که خود می‌دانست دروغ بود اما به اتفاق افتادنش اصرار داشت. او پدرش را مردی دقیق، منظم و اندیشمند می‌دانست اما از مادرش به عنوان زنی عاطفی یاد می‌کرد که رفتارهایش منجر به تنش در منزل می‌شد. پایداری اشیاء درک کودک از این است که اشیاء به وجود خود ادامه می‌دهند حتی اگر آنها را نتوان دید یا شنید.

روان درمانگری پویشی فشرده و کوتاه مدت ، درمان معنوی یا روان درمانی مبتنی بر رویکرد دینی و معنوی ، رفتار درمانی شناختی ، طرحواره درمانی ، …. در صورت استفاده از محتوای وب‌سایت بدون دادن لینک مستقیم، محتوای شما هم به صورت خودکار و هم به صورت دستی به فرم DMCA گزارش خواهد شد. مسئله هوش و وراثت از مسائلی هست که هم برای محققین و هم برای خانواده‌ها خیلی مهم هست. در سال 1979 به پیاژه “جایزه بالزان” برای علوم اجتماعی و سیاسی اعطا شد. علاوه بر این می‌توانید در اینستاگرام و تلگرام ما را دنبال کنید. آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

یکی از مهمترین چیزهایی که برای رشد فردی باید داشته باشیم، پذیرش واقعیت است. پذیرش واقعیت به معنای قبول کردن آنچه در دنیای بیرون اتفاق می‌افتد، تلاش برای درک عواقب دست‌یافته‌ها و شکست‌ها، و قبول کردن حقایق ناخوشایند است. در مرحله فرعی چهارم یعنی حدود 8 تا 12 ماهگی اگر شیء را از دید آنها پنهان کنند در محلی که برای نخستین بار آن را دیده‌اند به دنبالش می‌گردند، حتی اگر دیده باشند که آن شیء بعدا به جای دیگری منتقل شده است. بخش اعظم این تحول شناختی از طریق واکنش‌های چرخه‌ای صورت می‌گیرد که در ضمن آن نوزاد می‌آموزد رویدادهای لذت‌بخش و جذابی را که اولین بار به صورت اتفاقی روی داده‌اند مجدداً تکرار نماید. پیاژه زمانی که 11 سال داشت مقاله‌ای در مورد گنجشک آلبینو که در پارک شهر دیده بود، به رشته تحریر درآورد. پیاژه در دوران نوجوانی به حیطه جانورشناسی علاقه پیدا کرد و در رابطه با نرمتنان چند مقاله نوشت.

ژان پیاژه، روان‌شناس سوئیسی، در سال ۱۸۹۶ میلادی (۱۲۷۵ خورشیدی) به دنیا آمد. او ابتدا در حوزه زیست‌شناسی و فلسفه تحصیل کرد، اما به‌تدریج به روان‌شناسی روی آورد. کتاب روان‌شناسی هوش شامل نظریات ژان پیاژه، درباره‌ی هوش و رشد شناختی انسان از لحظه تولد تا بلوغ است. این کتاب برای والدین، معلمان، مربیان و همه علاقمندان به عملکرد ذهن کودک مناسب است. مجموعه کتاب های ژان پیاژه به زبان اصلی، منبعی ارزشمند برای روانشناسان، روان‌درمانگران، مربیان، والدین و همه علاقه‌مندان به حوزه روانشناسی و رشد کودک است.