این كتاب شریف به همت انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(رحمه الله)، چاپ و منتشر شده است. مصباح یزدی، محمد تقی، خودشناسی برای خودسازی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1390، 128 صفحه. آن گاه در نتیجهگیرى از بحث، كمال حقیقى انسان را قرب به خدا مى دانند و راه رسیدن به این كمال را با استفاده از بیانات دل نشین آیات و روایات، معرفى مى كنند.
کتاب با مقدمه مؤلف آغاز میگردد و سپس طی چند عنوان به بحث کمال، جهتیابیِ امیال فطری، نقطه اوج امیال، قرب خدا، حقیقت عبادت و چند موضوع دیگر پرداخته میشود. سایت پی سی دانلود تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این صفحه به ما اطلاع دهید. همچنین ترجمة ترکی آذربایجانی این کتاب نیز به کوشش انتشارات طهارت در سال 2005 میلادی در 64 صفحه و با شمارگان 3000 نسخه و نیز ترجمة بوسنیایی آن در سال 2004 میلادی در 117 صفحه به زیور طبع آراسته شده است. همچنین مقرر گردیده است که این کتاب توسط آقای دکتر عباس بستانی به زبان فرانسوی ترجمه شود. در پایان کتاب، به نتیجهگیری از مباحثی که مطرح نموده، میپردازد و با استناد به آیات و روایات، به بحث خود خاتمه میدهد. هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.در عین حال امکان خرید هم دارید.
آیت الله مصباح یزدی مفسر، مجتهد فقه شیعه، بنیانگذار و مدیر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، عضو مجلس خبرگان رهبری، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رییس شورای عالی مجمع جهانی اهلبیت و یکی از اساتید حوزهٔ علمیهٔ قم است.در این مجموعه 19 عنوان از کتاب های استاد مصباح یزدی گردآوری شده است. نویسنده، پس از ذکر مقدمه و توضیح مفردات بحث، مراتب کمال و تقسیم آن به کمال حقیقى و نسبى را متذکر میشود. کمالى که براى موجود، کمال نهایى بشمار آید، «حقیقى» و آن که آلت و وسیلهاى براى رسیدن به کمال بالاترى باشد، کمال نسبى براى آن موجود خواهد بود. ایشان در ادامه، عوامل و شرایط سیر استکمالى بهسوى کمال حقیقى را متذکر میشود؛ آنگاه به این نکته مىرسد که براى یافتن کمال، ابتدا مىباید آن را شناخت؛ اما این شناخت درباره کمال حقیقى انسان، با ابزار تجربه امکانپذیر نیست. این نقطه اوج امیال و غایت آمال است که در آن امیال فطرى انسان بهطور کامل ارضا میشوند و این در سایه ارتباط کامل و آگاهانه با مبدأ هستى امکانپذیر است. ازاینرو، در بحثى دیگر، امکان عقلى این ارتباط آگاهانه کامل را با آفریدگار اثبات مىکند۲.
سپس به مناسبت ذكر یكى از دلایل نارسایى ابزار تجربى در شناخت كمال حقیقى انسان، به این امر مى پردازند كه آراى فلاسفه نیز درباره چیستى این كمال مختلف است؛ لیكن بررسى آراى آنان و بیان نقض و ابرام هایى كه در این زمینه صورت داده اند با شیوه بحث این كتاب ـ كه مبتنى است بر یافت هاى وجدانى و استدلال هاى ساده عقلانى ـ سازش ندارد. از این رو پایه بحث را بر جهت یابى امیال فطرى براى رسیدن به كمال حقیقى مى نهند، و با بررسى ادراك و مراتب آن، قدرت و مظاهر آن، عشق و پرستش و لذت و كمال، نتیجه مى گیرند لذت حقیقى در گرو رسیدن به كمال حقیقى است، كه در آن مقام، بالاترین لذت از كامل ترین موجود بهدست مى آید. این نقطه اوج امیال و غایت آمال است كه در آن امیال فطرى انسان به طور كامل ارضا مى شوند و این در سایه ارتباط كامل و آگاهانه با مبدأ هستى امكانپذیر است. این كتاب تلفیقى از كتاب خودشناسى براى خودسازى و درسهایى كه حضرت استاد براى دو سطح متفاوت از دانشپژوهان عرضه داشتهاند، میباشد. این مجموعه پس از هماهنگسازى موضوعات و مطالب، به قلم حجتالاسلام والمسلمین آقاى كریم سبحانى تدوین و نگارش یافته و توسط انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(رحمه الله) در سال 1380 برای نخستینبار به چاپ رسیده است. براى اثبات مطالب مى كوشیم به دریافت هاى وجدانى و براهین ساده عقلى اكتفا كنیم، و با استفاده از روشن ترین و قطعى ترین معلومات، به كشف مجهولات نایل آییم، و در موارد لزوم به دلیل هاى پیچیده عقلى و نقلى اشاره اى مى كنیم.
همچنین مقرر گردیده است که این کتاب توسط آقای دکتر عباس بستانی به زبان فرانسوی ترجمه شود۱۱. در ادامهی کتاب، پیرامون نقش علم در تکامل، تدبیر اراده، نقش میل و علاقه در ادراک، اراده و انتخاب، سخن گفته است.
وی از منظر علمی به دلیل نوشتارهایش در زمینه تفسیر موضوعی قرآن، و فلسفه اسلامی – به ویژه یکی از کتابهای درسی حوزه تحت عنوان «آموزش فلسفه» که به زبانهای عربی، انگلیسی و غیره نیز ترجمه شده است. مصباح که از دوره دوم مجلس خبرگان رهبری نماینده استان تهران در آن بودهاست در انتخابات سال ۱۳۹۴ از انتخاب مجدد برای ورود به این مجلس بازماند. او در انتخابات میاندوره ای خبرگان در اسفند ۱۳۹۸ از حوزه استان خراسان رضوی نامزد شده و توانست به عنوان نماینده مردم خراسان رضوی به مجلس خبرگان راه یابد. آیت الله مصباح یزدی مجتهد و بنیانگذار مدیر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی همچنین عضو مجلس خبرگان رهبری، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رییس شورای عالی مجمع جهانی اهلبیت و یکی از اساتید حوزهٔ علمیهٔ قم است.در این پست از وبسایت میهن دانلود مجموعه 19 عنوان از کتاب های رایگان استاد مصباح یزدی که در سایت ایشان منتشر شده برای کاربران گرامی گردآوری شده است.
از این رو، حقیقت عبادت و نقش علم را در تحصیل آن، و در نتیجه تكامل حقیقى انسان، و همچنین بحث از نقش اراده را ـ كه در این جهت مكمل علم است و علم بدون آن كفایت نمى كند ـ گوش زد كرده، در این باره توضیحات كافى و نابى ارائه مى دهند. قرآن برای خداشناسی حساب جداگانه ای باز کرده است؛ به این معنا که سراسر عالم خلقت را آیه و درس خداشناسی قرار داده است؛ همچنان که برای نفس انسان هم حساب جداگانه ای باز کرده؛ یعنی برای انسان آموزندگی هایی بالاتر و بیشتر از دیگر موجودات – مثلا درختان – در نظر گرفته است. خودشناسی غایت و نهایت شناخت هاست که به شناخت خداوند حکیم منتهی می شود.این کتاب با نگاهی قرانی و فلسفی به مقوله خودشناسی می پردازد. کمال، شناخت کمال، آرای فلاسفه درباره کمال، قرب به خدا، حقیقت عبادت و موضوعات دیگر، مطالب این کتاب را تشکیل میدهند.
گفتنی است، این کتاب از سال 1387 همراه با کتاب «خودشناسي براي خودسازي» در یک مجلد از مجموعه آثار حضرت استاد با عنوان «مشکات»، انتشار یافته و تاکنون 7 نوبت چاپ و منتشر شده است. این كتاب در سه فصل ـ با توضیحاتى بیشتر از آنچه در كتاب خودشناسى براى خودسازى آمده ـ به این بحث پرداخته است و فصل هفتم و هشتم نیز به همین موضوع اختصاص یافته است. گفتنی است، این کتاب از سال 1387 همراه با کتاب «بهسوی خودسازی» در یک مجلد از مجموعه آثار حضرت استاد با عنوان «مشکات»، انتشار یافته و تاکنون 7 نوبت چاپ و منتشر شده است. همچنین ممکن است لذت دو نفر محصل، از فراگرفتن دانش خاصى متفاوت باشد؛ در اثر اختلافهایى که در اعتقاد ایشان در مورد اهمیت مطلوب بودن و کمال و خیر بودن آن وجود دارد۶.
استاد پس از ذكر مقدمه و توضیح مفردات بحث، مراتب كمال و تقسیم آن به كمال حقیقى و نسبى را متذكر مى شوند. كمالى كه براى موجود، كمال نهایى به شمار آید، «حقیقى»، و آن كه آلت و وسیله اى براى رسیدن به كمال بالاترى باشد، كمال نسبى براى آن موجود خواهد بود. آن گاه به این نكته مى رسند كه براى یافتن كمال، ابتدا مى باید آن را شناخت؛ اما این شناخت درباره كمال حقیقى انسان، با ابزار تجربه امكان پذیر نیست.
ثبت ديدگاه