یحییبن حَبَش، حکیمِ اشراقیِ جوان، علاوه بر عنوان «شیخ اشراق» به لقب «سهروردی» نیز شهرت جهانی دارد. شهابالدین سهروردی در میان یونانیان برای فیثاغورث، امپدکلس و به ویژه افلاطون، ارزش و احترام خاصی قائل بوده و افلاطون را «امام الحکمة» و پیشوای حکمای اشراق میداند. مقام علمی ارسطو را میستاید، اما افلاطون را بسی برتر از وی میداند. یکی از شاخه معارفی که در فرهنگ شرقی- اسلامی، بهوجود آمده و رشد و گسترش چشمگیری یافته است، حکمت مشایی- اشراقیِ شیخ شِهابالدین سهروردی است که در سراسر جهان، مخصوصاً مغرب زمین نفوذ و سلطه جدی پیدا کرده است. سهروردی حکمة الاشرق را کتابی مشتمل بر حکمتهای شگفت انگیز و عبارات رمزگونه معرفی کرده و در میان آثاری که در علوم الهی نوشته، برای آن جایگاه ویژهای قائل شده و آن را بینظیر وصف کرده است.
کتاب حکمت شیخ اشراق سهروردی شما را با زندگینامه، تحصیلات، افکار و اندیشههای سهروردی آشنا میکند. «شهاب الدین یحیی ابن حبش ابن امیرک ابوالفتوح سهروردی» ملقب به شهابالدین، شیخ اشراق، شیخ مقتول و شیخ شهید (۵۴۹ – ۵۸۷ قمری) فیلسوف نامدار ایرانی و اهل شهر سهرورد در شهرستان خدابندهٔ استان زنجان است. سیدسلمان صفوی در کتاب حاضر ارکان حکمت شیخ اشراق را بر شمرده و از این حکمت، عوالم نور، حکمت خالده، عرفان، فرشتهشناسی و… این نویسنده از داستانهای رمزی سهروردی، داستان «عقل سرخ» و داستان «لغت موران» سخن گفته و مطالب خود را با بخشی به نام «رسالهٔ آواز پر جبرئیل» به پایان رسانده است. مکتب فلسفی اشراق توسط شهابالدین سهروردی یا شیخالاشراق در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم نمایش داده شده است.
این قصهها مراحل عروج و رهایی روح از زندان جسم را پس از تقلاهای آن به تصویر میکشند. شهابالدین سهروردی به حکمت پارسی و شخص زرتشت توجه خاصی داشته و پارهای از مطالب و برخی از اصطلاحات حکمت اشراق را از اوستا و منابع پهلوی گرفته است. او در کتاب «حکمة الاشراق»، از زرتشت با عنوان حکیم فاضل نام برده و خود را زنده کننده حکمت ایران باستان معرفی کرده است. حکمت اشراق، ترجمه و شرح کامل و مقایسهای هیاکلالنور شیخ اشراق، شهاب الدین سهروردی به قلم دکتر رحمتالله شریعتی نجفآبادی است.
کتاب نهج الهدایه، مجموعهای از سخنان قصار و جملات کوتاه و غرق در حکمت از پیامبر اسلام میباشد که توسط سهروردی، گردآوری شده است. نام کتاب نیز به تبعیت از نهجالبلاغه امیرالمومنین علی (ع) تالیف شیخ رضی، نهجالهدایه عنوان شده است. سهروردی در علومی نظیر حکمت و فلسفه و فقه اسلامی سرآمد دوران خود بود. در طول این سفرها با بزرگان اهل تصوف نیز آشنا و در تصوف نیز در شمار بزرگان و مشایخ درآمد. حکمةالاشراق شامل دو بخش عمده در ضوابط فکر و انوارالهیه است و در ابتدا مقدمه و در انتها وصیتِ مصنّف در آن ذکر شده است.
اما از طریق لینکهای زیر میتوانید کتابهای مشابه را به رایگان دانلود نمایید. سهروردی۵ حکمة الاشرق را کتابی مشتمل بر حکمتهای شگفت انگیز و عبارات رمزگونه معرفی کرده و در میان آثاری که در علوم الهی نوشته، برای آن جایگاه ویژهای قائل شده و آن را بینظیر وصف کرده است. وی در سایر آثار خود،۶ برای دریافت اعتقاد اصلیاش، به حکمة الاشراق ارجاع داده است. سید جعفر سجادی نیز متن حکمةالاشراق را همراه با ترجمه کامل آن به فارسی و شرح مختصر آن، در ۱۳۵۵ش در تهران به چاپ رساند. کتاب حمت اشراق اثری است که بن مایه و بنای حکمت اسلامی قرار گرفت. او در این کتاب حکمت ایران باستان و فلسفه افلاطونی را با مفاهیم اسلامی مختلط کرده و فلسفهای نو را پایهگذاری کرد.
کتاب نایاب “تاریخ رشف النصائح الایمانیه و کشف الفضائح الیونانیه” تالیف شیخ اشراق شهابالدین سهروردی فیلسوف بزرگ ایرانی قرن هفتم هجری است.شیخ اشراق در سال 539 هجری در روستای سهرورد زده شد. یعنی زمانی که هنوز نه از یروش مغولان خبری بود و نه از تاختوتازهای غزها و اویغورهای آسیایمیانه. او در سهرورد تعالیم پایه علمی را آموخت و در اوایل جوانی به بغداد و نزد عمویش هجرت کرد تا …
سرانجام نیز همین دشمنیها باعث گردید تا او را به الحاد و کفرگویی متهم کرده و حکم قتلش را صادر نمایند. برای تهیه نسخه چاپی کتاب، به کتابفروشیهای سراسر کشور مراجعه کنید. لطفا رسیدگی کنید و این دفعه را گران کنید تا بتوانیم بخریم.
پیشنهاد و نظر فلسفی سهروردی در این بوده است که جهان هستی به غیر از روشنایی چیز دیگری نخواهد بود و هرچه در دنیا وجود دارد و بعد از این به وجود خواهد آمد نور است. بی پایان برخی از نورهای وجود داشته رقیق و کم رنگ هستند و بعضی دیگر بسیار غلیظ و پر رنگ و برخی از نورها دارای ذرات پراکنده هستند. و از همان سو که نورهای بسیار قوی بر ضعیف تابیده و نورهای ضعیف هم به طرف نورهای قوی تابش خواهند داشت.
این کتاب توسط ابومنصور عبدالمومن اصفهانی در قرن هفتم ترجمه گشته و به اهتمام قاسم انصاری در عصر حاضر طبع گشته است. كتاب عوارف المعارف اثری است در باب تصوف و عرفان، آداب تصوف و جزئیاتی دیگر در آداب و رسوم و سنن صوفیگری. علاوه بر این، قبل از شروع به آموختن این کتاب، با کم خوری، ترک گوشت خواری، و تأمل در نور الهی، یک اربعین (چلّه) ریاضت بکشند.
حکمت اشراقی شیخ شهابالدین سهروردی (۵۴۹ـ۵۸۷) یکی از مکتبهای سهگانه برآمده در میان فیلسوفان مسلمان است. امروزه اگرچه به همت انجمن حکمت و فلسفه ایران (که اکنون با نام مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه به فعالیت خود ادامه میدهد) مجموعه مصنّفات شیخ اشراق، یکجا چاپ شده است. اما هنوز هم احیا و بازخوانی و رواج این مکتب فلسفی ضرورت دارد، زیرا پژوهش در حکمت اشراق همچنان در آغاز راه خود قرار دارد. اثر حاضر، کوششی است خالصانه برای بازخوانی و شرح و تحلیل دستگاه فلسفی اشراقی سهروردی که به جامعه فلسفی عرضه میشود. امید است چنین پژوهشهایی با آهنگی تندتر و پژوهشهایی عمیقتر به حرکت خویش ادامه دهد.
ثبت ديدگاه