البته کارآگاه‌های این ژانر، همیشه پلیس‌هایی آرام و زیرک و نکته‌بین و مؤدب نیستند. تیپ دیگری هم هست که بیشتر در داستان‌های آمریکایی رایج است؛ کارآگاه‌های خصوصی کله‌شق و خشن و بددهنی که هیچ‌چیز جلودارشان نیست و از کتک‌کاری و زیر پا گذاشتن قانون هم ابایی ندارند. ژانر کلاسیک بر مبنای عقل و منطق نوشته می شود و آثاری ماندگار در ادبیات ملی یک کشور به حساب می آید. کتاب های ژانر تریلر، علاوه بر ترس و وحشت، حس شک و ابهام را نیز در خواننده بر می انگیزند. لحظات احساسی به همراه روند مهیج این کتاب ها، آن را برای خواننده جذاب می سازد. کتاب پسر ایرانی (ماری رنولت) و خداوند الموت (پل آمیر) از کتب ژانر تاریخی محسوب می شوند.

این داستان‌ها اغلب با عناصر فراطبیعی، تاریکی و ناشناخته‌ها درهم‌آمیخته‌اند و از هر ابزاری بهره می‌گیرند تا خواننده را به چالش بکشتد و او را از منطقه امنش خارج کنند. وحشت در این ژانر به شکل‌های مختلفی ظاهر می‌شود؛ از ترس‌های جسمانی و ارواج و اجنه و هیولاها گرفته تا کابوس‌های روان‌شناختی و ناشناخته‌هایی که در مرز میان واقعیت و خیال یا مرگ و زندگی قرار دارند. رمان «دراکولا» اثر برام استوکر به‌عنوان یکی از نمونه‌های کلاسیک ژانر وحشت و «درخشش» اثر استیون کینگ به‌عنوان مثالی مدرن، نشان‌دهنده گستردگی این ژانر از داستان‌های گوتیک تا وحشت روان‌شناختی هستند. کتاب‌های سفرنامه به توصیف مکان‌ها، فرهنگ‌ها، و تجربیات نویسنده در سفرهای مختلف می‌پردازند.

کتاب‌هایی مانند “قدرت حال” نوشته اکهارت توله و “بیداری روح” نوشته مایکل سینگر از آثار برجسته این زیرژانر هستند. در این زیرژانر، بیشتر از اینکه بر روی حل معما تمرکز شود، به بررسی ذهن و روان شخصیت‌ها پرداخته می‌شود. این داستان‌ها معمولاً شامل پیچش‌های روان‌شناختی و چالش‌های ذهنی هستند و تمرکز اصلی آن‌ها بر روی ترس‌ها، انگیزه‌ها و بیماری‌های روانی مجرمان یا قربانیان است. رمان‌های پاتریشیا های‌اسمیت مانند آقای ریپلی با استعداد از نمونه‌های معروف این زیرژانر هستند. این ژانر به‌ویژه در دوران معاصر که سرعت پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیکی به طرز چشمگیری افزایش یافته، تأثیرات قابل توجهی بر اندیشه‌های عمومی، فلسفی و حتی تصمیمات علمی داشته است. بسیاری از ایده‌های علمی-تخیلی که زمانی به‌عنوان داستان‌های تخیلی مطرح می‌شدند، امروزه در حال تبدیل به واقعیت هستند.

درواقع می‌توان گفت خطر عنصر محوری این داستان‌هاست و قهرمان رمان خواسته و ناخواسته وارد ماجرایی خطرناک می‌شود. خیلی وقت‌ها این قهرمانان شخصیت‌هایی عادی هستند که در مهلکه‌ گیر می‌افتند و به هر نحوی باید خود یا دیگری را نجات دهند. تریلرها می‌توانند جاسوسی، جنگی، تاریخی، اکشن، پلیسی، سیاسی، روان‌شناختی یا حتی عاشقانه باشند.

این داستان‌ها اغلب بر توانایی استنتاج و هوش شخصیت اصلی تمرکز دارند. ژانر فانتزی به دلیل توجه به ارزش‌های انسانی و اخلاقی همواره پیام‌های مثبتی برای خوانندگان دارد. بسیاری از داستان‌های فانتزی بر موضوعاتی چون دوستی، شجاعت، فداکاری، و نبرد با ظلم و بی‌عدالتی تمرکز دارند. این پیام‌ها می‌توانند الهام‌بخش خوانندگان باشند و به آن‌ها یادآوری کنند که حتی در دنیای واقعی، همیشه می‌توان از امید و اراده برای غلبه بر مشکلات استفاده کرد.

بعضی دیگر به دنیای کتاب‌های تخیلی پناه می‌برند.در این مقاله از انتشارات متخصصان انواع کتاب و ژانرهای مختلف آن را بررسی کرده و شرح می‌دهیم به عنوان نویسنده یا مولف چرا باید انواع کتاب را بشناسید. در ژانر معمایی معمولاً اتفاقات مرموزی، مثل قتل یا گم‌شدن یک فرد، رخ می‌دهد و همه‌چیز در هاله‌ای از ابهام و تردید قرار دارد. شخصیت‌های داستان تا پایان قصه در مرز شک و قطعیت قدم برمی‌دارند و همه در مظان اتهام قرار دارند تا اینکه در پایان حقیقت ماجرا کشف می‌شود.