با پاسخ به این 7 سوال می توان گفت کدام یک از شرکت های فعال در بازار، پیروز این رقابت خواهد بود و کدام شکست خواهد خورد. مدیری که به پاسخ درست به این موارد پایبند است، پیروز خواهد بود و کسی که از آنها تخطی کند شکست سختی خواهد خورد. پس در زمان تعیین استراتژی و برنامه های خود، به این موارد بسیار توجه کنید. من در این کتاب از لفظ مدیر و فرمانده (بازار و کسب و کار) استفاده می کنم اما این بدان معنا نیست که محتوای آن صرفا مربوط به مدیران ارشد شرکت هاست. اگر برای یک سازمان، شرکت، خانواده و یا حتی فقط خودتان تصمیم گیری می کنید باز هم شما یک مدیر هستید و فقط گستره مدیرتتان متفاوت است. می توانید با رفتار مناسب و برنامه ریزی درست این گستره را افزایش دهید.
با وجود عنوان کتاب، در آن آموزشهای کمی درباره نحوهی دقیق جنگیدن وجود دارد. سان تزو میخواست ذهن مردانش مانند یک تیغ تیز شود تا تصمیمگیری برای پیروزی به یک واکنش خودکار تبدیل شود. این کتاب به یک پرفروش در حوزهی تجارت تبدیل شده و نسخههایی با عناوین مختلف مانند “هنر جنگ در فروش” یا “هنر جنگیدن برای یافتن شریک زندگی” ارائه شده است. این امر نشاندهنده انعطافپذیری و قدرت تسلط بر ذهنیت استراتژیک است که در این کتاب یافت میشود. کتاب «هنر جنگ» (The Art of War) نوشتهی سان تزو (Sun Tzu) یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین آثار کلاسیک در تاریخ چین و جهان است. این کتاب که بهعنوان یک اثر استراتژیک در زمینه نظامی شناخته میشود، از زمان نگارش آن در قرن ششم پیش از میلاد تا به امروز، تأثیر عمیقی بر زمینههای مختلفی از جمله مدیریت و کارآفرینی داشته است.
جنگ همان قدر که به مبارزه واقعی نیروهای دو جناح متکی است، به تغییر تفکر افراد درباره دلیل جنگ همبستگی دارد. مثلا، وقتی دشمن نزدیک است و انتظار برخورد دارید؛ ولی هیچ اتفاقی نمیافتد، بدانید که دشمن برای پیروزی روی پیشروی بیشتر حساب کرده است. اگر ارتش دشمن در دوردستها مبارزه میکند، سعی میکند شما را به جلو بکشد و به دام اندازد، زیرا با این روش بیشتر آسیبپذیر میشوید. اطراف خود را خوب کنترل کنید و دنبال یافتن نشانههایی از فعالیتهای دشمن باشید. نکته بسیار مهم، رقابت در بازارهای فعلی، برای پیروزی و برتری در جنگ فروش و برندسازی است.
آیا سربازان شما آمادگی دارند که در هر دمایی و تحت هر شرایطی مبارزه کنند؟ اگر فرمانده هستید، به سربازان خود نشان دهید که برای تسهیل شرایط آنها برنامهریزی کردهاید. همین که بدانند تدارکاتی برایشان در نظر گرفتهاید، روحیهشان بهتر میشود. وقتی چارهای ندارند جز این که یا بجنگند یا بمیرند، با یکدیگر متحد میشوند. اگر سربازانتان از دو قومیت مختلف کشور هستند که از قدیم با هم مخالفند، کاری کنید شانهبهشانه هم با دشمن بجنگند. در نتیجه یاد میگیرند هنگام نیاز به یکدیگر اعتماد کنند.
این اصل بر اهمیت اجتناب از برنامههای سختگیرانه و در عوض پرورش توانایی تنظیم تاکتیکها بر اساس اطلاعات و شرایط واقعی تأکید دارد. سانتزو در این قسمت از هنر جنگ به اهمیت کسب مزیت از زمینهای اطراف در هنگام کمپ زدن می پردازد. تشخیص توانایی های نیروهایمان از مهم ترین عواملی است که در برنامه ریزی و تعیین استراتژی اهمیت فراوانی دارد. یکی از سختی های استراتژی، عبارت است از قرار دادن همه چیز و همه کس در جای صحیح خود و تبدیل گرفتاری ها به نتایج مفید. اگر همه افراد را همیشه آماده باش و مشغول به کار نگه دارید، به مرور زمان انرژی و انگیزه آنها تحلیل رفته و بازدهی کاری آنها کاهش می یابد. بنابراین باید راهی برای استراحت دادن و تشویق نیروهای کار هم پیدا کنید.
دوم اینکه روابط شما با همسایگانتان چگونه است؟ اگر از شما حمایت میکنند یا بیطرف هستند، میتوانید خطر کنید و وارد جنگ شوید، اما اگر جنگ باعث میشود که علیه شما با هم متحد شوند، در جنگ شرکت نکنید. سوم اینکه آیا ملت شما ذاتا صلحطلب هستند؟ اگر از قبل درگیر جنگ داخلی و جداییطلبی بودهاید، با دشمن خارجی وارد جنگ نشوید. او استدلال میکند که یک استراتژیست ماهر میتواند بدون توسل به نبرد پیروز شود، که نمونهای از این تصور است که تسلط واقعی در تسلیم کردن اراده و اهداف دشمن از طریق استراتژی برتر و مانورهای روانی است. اصول اخلاقی سبب می شوند که مخاطبان به شما اعتماد داشته باشند و به برندتان وفادار بمانند. شرایط اقتصادی به معنای قوانین یاری رسان یا بازدارنده دولت است (حتی دولت های دیگر با تحریم می توانند در آن اثر گذار باشند.) .
کسی که این 5 عامل را بداند و بکار ببندد پیروز خواهد شد و در غیر این صورت تنها شکست در انتظارش خواهد بود. پس زمانی که در حال تجزیه و تحلیل شرایط جنگی هستید و استراتژی های خود را برای برتری بر رقبا تعیین می کنید اجازه دهید این عوامل، تاثیرگذاران اصلی بر ذهن شما باشند. «هنر» ؟ «جنگ»؟ این کتاب علارغم نامش توانست قشر وسیعی از خوانندگان را به خود اختصاص دهد.اگر از معرفی در سریال های تلوزیونی بگذریم این کتاب یکی از کتاب های کارآفرینان و تاجران بزرگ دنیا است. این کتاب حاوی استراتژی هایی برای پیروزی است؛ پیروزی در هر جایی. با استفاده مؤثر از محیط، یک نیروی نظامی میتواند قدرت خود را چند برابر کند، برای کمبود عددی جبران کند و شرایطی ایجاد کند که به پیروزی کمک کند در حالی که خطرات و تلفات را به حداقل میرساند.
کتاب هنر جنگ یک رساله نظامی باستانی چینی است که به سون تزو، یک استراتژیست نظامی و فیلسوف نسبت داده می شود که گمان می رود در دوره ژو شرقی چین باستان، در حدود قرن پنجم قبل از میلاد می زیسته است. شناخت محیط و شرایط میدان جنگ یکی دیگر از اصول اساسی در هنر جنگ است. سان تسو بر این باور است که شناخت جغرافیا، وضعیت آبوهوایی، و حتی روانشناسی مردم میتواند تأثیر زیادی بر نتیجه جنگ بگذارد. این موضوع در دنیای تجارت به این معناست که شرکتها باید شرایط بازار، نیازهای مشتریان، و وضعیت اقتصادی را بهدقت بررسی کرده و استراتژیهای خود را بر اساس آن تنظیم کنند. با این حال بسیاری از رهبران تاریخ، موفقیت شان را مدیون استراتژی های سون تزو هستند.
با پذیرش تائو، یک رهبر میتواند نیروهای خود را به موفقیت هدایت کند بدون اینکه به نظر برسد کنترل مستقیم اعمال میکند، مانند آبی که بهطور طبیعی مسیر خود را در سرازیری پیدا میکند. از نظر سانتزو یک رهبر نباید بیش از حد نیاز برای افرادش دلسوزی کند. رهبری باید اطمینان حاصل کند که اجزا فرعی از طریق نظارت و ارزیابی مداوم در کنار هم بدون نقص کار کنند. شما به اندازه ضعیف ترین حلقه خود قوی هستید و اگر اتفاقا ضعیفترین حلقه رییس سلسله مراتب باشد، ناکامی قریب الوقوع خواهد بود. زمین و آوردگاه فیزیکی مهم است، اما به هیچ عنوان آوردگاه روانی را نباید دست کم گرفت. اگر فکر میکنید کشورتان خیلی ضعیف است، وارد جنگ نشوید.
ثبت ديدگاه