در صورتی که ثبت نام کتب درسی توسط مدیران و یا کادر اجرایی مدارس به صورت گروهی انجام شود، باید از طریق سامانه سیدا اقدام نمایند. در این سامانه همانند سایت سناد، باید بر روی گزینه “فروش و توزیع مواد آموزشی” کلیک نمایید تا به سامانه فروش هدایت شوید. تا این بخش از مقاله به بررسی زمان و نحوه سفارش کتب درسی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴ پرداخته شد تا دانش آموزان مشکلی برای ثبت سفارش نداشته و در اسرع وقت ثبت نام خود را انجام دهند.

ثبت نام در سامانه irtextbook.com توسط دانش آموزان یا والدین آن ها به اطلاعاتی شامل کد ملی و شماره سریال شناسنامه نیاز دارد. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در راستای بهبود عملکرد و افزایش نظارت خود بر روند توزیع کتاب های درسی، نسبت به راه اندازی سایت ثبت نام کتاب درسی با عنوان سامانه توزیع و فروش مواد آموزشی اقدام نموده است. نام نویسی دانش آموزان برای دریافت کتب درسی سال تحصیلی 1403 – 1404 تنها در صورتی امکان پذیر است که ثبت نام آن ها در سامانه سیدا به نشانی Sida.medu.ir نهایی شده باشد.

پس از ورود به درگاه پرداخت اینترنتی، اطلاعات کارت بانکی عضو شبکه شتاب خود را در بخش های مربوطه وارد نموده و کلید “پرداخت” را انتخاب کنید. اطلاعاتی که در بخش قبل وارد کرده اید به همراه قیمت کل سفارش در این مرحله نشان داده می شود. به منظور پرداخت مبلغ مورد درخواست می بایست ابتدا درگاه بانکی مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس روی گزینه “ثبت و ادامه پرداخت” کلیک نمایید. برای ثبت سفارش گروهی که عمدتا توسط مدارس انجام می شود می توانید پس از ورود به سامانه به روش زیر اقدام کنید. برای ثبت سفارش فردی در سایت irtextbook.ir باید مراحل زیر را دنبال کنید.

برای رفع مشکل ثبت نام کتاب درسی ، اطلاعات دانش آموزان رو مجددا در سامانه سیدا ویرایش و ثبت کنین . ۱_ وارد سایت ثبت نام کتب درسی به نشانی irtextbook.ir یا irtextbook.com شده و بر روی گزینه “ورود دانش آموزان” کلیک کنید. همون طور که در مراحل ثبت نام دیدین برای نهایی کردن ثبت نام کتاب های درسی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۳ باید پرداخت هزینه انجام بشه. البته این هزینه که معمولا افزایش زیادی هم هر سال نداره در همون سایت irtextbook به صورت اینترنتی و با استفاده از کارت بانکی عضو شبکه شتاب باید پرداخت بشه. آموزش و پرورش به منظور تسهیل روند تهیه کتب درسی توسط دانش‌آموزان با نرخ دولتی، اقدام به راه‌اندازی وب‌سایت ثبت نام کتب درسی به نشانی irtextbook.ir و irtextbook.com کرده است.

داوطلبان دریافت مواد آموزشی در تمامی مقاطع می بایست با درج اطلاعات خواسته شده مانند کد ملی وارد پنل کاربری خود شده و سفارش خود را ثبت نمایند. همچنین امکان پیگیری سفارشات از طریق کد دهگیری ارائه شده هنگام نام نویسی از طریق همین سامانه وجود دارد. افرادی که به دلایل زیر قصد ویرایش اطلاعات ثبت نامی خود را داشته باشند نیز باید با ورود به پنل کاربری خود در سامانه مورد بحث می توانند اصلاحات لازم را به انجام رسانند.

همه دانش‌آموزان و كسايی كه متقاضی كتاب درسی هستن، بايد از طريق سايت ثبت‌نام كتاب درسی سفارش كتاب‌ های خودشون رو انجام بدن و هزينه خريد كتاب درسی رو هم در همين سامانه بپردازن. اما ممکنه این سایت به هر دلیل دچار مشکل بشه و شما نتونین ثبت سفارش کتاب های درسی خودتون رو انجام بدین و این موضوع باعث نگرانی شما بشه. لازم به ذکر است که اگر شماره سریال شناسنامه شما صحیح نباشد و به اشتباه در سامانه سناد ثبت شده باشد، باید برای حل مشکل به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه کنید. در کادر تک جلدی نیز با انتخاب گزینه “ورود به بخش سفارش تک جلدی” فقط کتاب های تکی ثبت سفارش می شوند.

در این مرحله می توانید به راحتی کد ملی و شماره سریال شناسنامه خود را وارد کرده و سپس با کلیک بر روی گزینه «ورود» وارد سایت شوید. دانش آموزان کلیه پایه های تحصیلی می توانند کتاب های درسی خود را از طریق سامانه irtextbook.com و irtextbook.ir تهیه نمایند. در بدو ورود به سامانه و کلیک روی عبارت “ورود دانش آموزان”، به منظور آغاز فرآیند ثبت سفارش خود به اطلاعات زیر نیاز خواهید داشت. ابتدا از طریق مدرسه پیگیری کنین که اطلاعات شما به درستی در سامانه سیدا ثبت شده باشه ، بعد می تونین برای ثبت نام کتاب درسی در سایت اقدام کنین .

به گزارش تابناک، اگر موفق به عبور از مراحل نه چندان ساده ثبت نام در مدارس شده باشید و خیالتان بابت سامان یافتن دانش آموز یا دانش آموزهایتان در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ راحت شده باشد، مرحله بعدی مهمی که پیش رویتان قرار دارد، ثبت نام کتاب درسی است که آن هم نکاتی دارد. خدماتی که در حال حاضر در سایت مذکور ارائه می شود، شامل ثبت سفارش دوره ای و همچنین مشاهده و پیگیری سفارشات دانش آموزان با کلیک بر روی گزینه “ورود دانش آموزان” و درج اطلاعات دانش آموزی میسر می گردد. بدین منظور می بایست کد ملی و شماره سریال شناسنامه دانش آموز در سامانه ثبت شود. دانش اموزا برای رفع مشکل ثبت نام کتاب درسی باید با مدیر مدرسه خودشون تماس گرفته تا در صورت ثبت نشدن اطلاعات در سامانه سناد، ثبت اطلاعات انجام بشه. در غیر این صورت دانش اموز باید برای خرید کتاب درسی به صورت آزاد اقدام کنه.