در بزرگسالی، موسی یک مصری که مشغول آزار یک عبرانی بود را کشت و به همین جهت به مدین گریخت. مدتی بعد خدایی به نام یهوه از درون بوته‌ای سوزان با او ارتباط برقرار کرد و از موسی خواست برای نجات اسرائیل، ملتِ یهوه، به مصر برود. موسی ابتدا تمایل نداشت و بهانه‌هایی آورد اما یهوه نظر او را تغییر داد. در مصر، موسی و برادرش هارون نتوانستند فرعون را مجاب کنند که به بنی‌اسرائیل اجازه خروج دهد و به همین جهت یهوه ۱۰ بلا بر مصریان نازل کرد که باعث شد فرعون بپذیرد اسرائیلیان برای تقدیم قربانی به یهوه به بیابان بروند و سپس بازگردند اما اندکی بعد از خروج آنان، تصمیمش را تغییر داد و بنی‌اسرائیل را تعقیب کرد.

این شبهه با این تصور القا شده که قران کریم تورات و انجیل را همان تورات و انجیل نازل شده بر دو پیامبر اولوالعزم می داند. در حالی قران چنین چیزی را نمی گوید؛ زیرا دلایل غیر قابل انکار بر تحریف این دو کتاب وجود دارد و نیازی به بیان آنها نیست. به‌طور سنتی، کلمه تورات توسط کاتبی به عبری بر روی طومار نوشته می‌شود. بخشی از تورات حداقل هر سه روز یک بار در حضور جماعت به صورت عمومی خوانده می‌شود. خواندن تورات به صورت عمومی یکی از پایه‌های زندگی مشترک یهودیان است.

موسی به پایین کوه که بازگشت، ۳٬۰۰۰ نفر را به عنوان مجازات قتل‌عام کرد. سرگردانی بنی‌اسرائیل در بیابان ۴۰ سال طول کشید و سرانجام، موسی در موأب مطلع شد که مرگش نزدیک است و به دلیل «خیانت به خدا و تقدیس نکردن او» از ورود به ارض موعود منع شده‌است؛ موسی از یهوه خواست نظرش را تغییر دهد اما پذیرفته نشد. مطابق روایت کتب دوم تا پنجم تورات، زمانی‌که عبرانیان در مصر زیاد و زورمند شدند، فرعون دستور داد نوزادان پسر آن‌ها را بکشند، اما یوکابد پسرش را در سبدی قرار داد و در رودخانه رها کرد. دختر فرعون که آنجا مشغول حمام‌کردن بود، نوزاد را از آب گرفت و او را موسی نام نهاد و نزد خود در قصر فرعون بزرگ کرد.

بعد از خروج از مصر، موسی بنی‌اسرائیل را به بیابان رهنمون کرد تا در کوه سینا با یهوه ملاقات کنند. آنان سه ماه در راه بودند و در طول مسیر مشکلاتی برایشان پیش آمد، اما نهایتاً به یهوه رسیدند. یهوه به آنان قول داد اگر از عهد من پیروی کنید، اسرائیل ملت مقدس من خواهد بود. بنی‌اسرائیل پذیرفتند و یهوه ده قانون برایشان وضع کرد، اما با طولانی‌شدن غیبت موسی که بالای کوه رفته بود تا لوح‌های سنگی فرمان‌ها را بگیرد، هارون گوساله‌ای طلایی ساخت تا جایگزین یهوه باشد. یهوه که مطلع شد، تصمیم گرفت آنان را نابود کند و با استفاده از موسی ملت عظیم‌تری برای خودش بسازد، اما موسی او را آرام کرد.

قرآن همچنین حضرت عیسی(ع) و حضرت محمد(ص) را تأیید‌کننده این کتاب معرفی نموده است. موسی در ادیان ابراهیمی، ادبیات، هنر و سیاست شخصیت مورد توجهی بوده و هست. روایت قرآن از سرگذشت موسی تفاوت‌هایی با تورات دارد و بخش‌هایی از روایت قرآن از متون متاخر مثل آگادا وام گرفته شده‌است.

بشارت‌هایی که بر هیچ فردی انطباق پیدا نمی‌کند جز پیامبر گرامی اسلام(ص). دکتر ابوالفضل روحی، مدیر گروه ادیان و کلام دایره‌المعارف قرآن کریم و محقق مؤسسه امام خمینی که تحقیقات بسیاری در ادیان و مذاهب دیگر در مورد ظهور منجی دارد، از نشانه‌های وعده آمدن پیامبر(ص) در کتاب‌های آسمانی می‌گوید. تورات شامل ۶۱۳ فرمان از جانب خداوند است که این فرمان‌ها به «میتس وات» معروفند و از زمان بردگی در سرزمین مصر تا زمان آزادی در سرزمین کنعان به صورت وحی بر پیامبران نازل شده‌اند.

نمازخانه یا معابد یهودیان مکانهای مقدسی بودند که برای عبادت و تمرکز مذهبی به کار می‌رفتند. تجهیزات نمازخانه شامل اشیاء مختلفی می‌شدند که برای انجام مراسمات دینی و عبادی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در تورات، جزئیات دقیقی از تجهیزات نمازخانه و معابد یهودیان آمده است. این شامل وصیت‌نامه برای ساختمان معابد و نمازخانه، نوع و مدل قربانی‌ها و تحولاتی است که باید در مکان‌های مقدس انجام می‌شد. به عنوان مثال، تجهیزات نمازخانه شامل منابع نورپردازی، ظروف مختلف برای عملیات طبخ، و آثار هنری برای تزیین معابد می‌شد. علاوه بر این، تورات به طور مفصل توصیف می‌کند که چگونه باید این تجهیزات نمازخانه را تهیه کرد و از آن‌ها برای جشن‌ها، احتفالات، و عبادات مختلف استفاده کرد.

به ۱۰ تا از بهترین این فرمان‌ها، ده فرمان گفته می‌شود.۱۱۱تورات از ۵۴ بخش تشکیل شده که به ترتیب در آیین عبادت یهودیان قرائت می‌شود و از ابتدای کتاب پیدایش تا انتهای کتاب تثنیه را در بر می‌گیرد. این قرائت در پایان بخش سکوت مجدداً آغاز می‌گردد که این بخش را «تورات سیمکات» می‌نامند. همچنین یهودیان ترجمه‌های آزادی را به زبان آرامی تهیه کردند که آن‌ها را ترجم می‌نامیدند.