بنابراین با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که میزان توجه به تفکر انتقادی در پایه چهارم بیشتر و در پایه پنجم کمتر بوده است. کتاب درسی یکی از مهمترین مراجع و منابع یادگیری دانشآموزان در نظام آموزشی محسوب میشود. در ایران بیشترین فعالیتهای آموزشی در چارچوب کتاب درسی صورت میگیرد و بیشترین فعالیت و تجربههای آموزشی دانشآموز و معلم نیز حول محور آن سازماندهی میشود. این واقعیت باعث شده است که صاحبنظران و پژوهشگران بررسی محتوای آموزشی دورهی تحصیلی را با توجه به نیازهای فراگیران مورد بررسی و تحلیل قرار دهند.

نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که در کتاب مطالعات اجتماعی پایه چهارم ابتدایی به طور قابل قبولی از مفاهیم مهارتهای زندگی برای آموزش به دانشآموزان استفاده شده است. همچنین نتایج گویای آن است که در کتاب مطالعات اجتماعی پایه چهارم ابتدایی به ترتیب فصول اول تا ششم با 39/7 درصد، بیشترین توجه را به مؤلفه توانایی حل مسئله و کمترین توجه را به مؤلفه توانایی رویارویی با هیجان ها – غم، خشم، شادی – داشتهاند. اخلاق دارای گرایش‌های زیادی است و هر بخش از حیات آدمی بایدها و نبایدهایی را مطالبه می‌کند. اخلاق زیست‌محیطی، یکی از شاخه‌های فلسفه کاربردی است که با ارزش‌ها، باورها و گرایش‌ها سروکار دارد و مسائل نوپدید یا حل‌نشده اخلاقی درزمینۀ محیط‌زیست را بررسی می‌کند. هدف پژوهش حاضر، بررســی کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه چهارم ابتدایی ازنظر میزان توجه به مؤلفه‌های اخلاق زیست‌محیطی اسلامی و به‌منظور بهبود محتوای کتاب موردنظر بوده است.

بنابراین کتاب درسی باید بر اساس اهداف آموزش و پرورش و متناسب با شیوههای نوین، به منظور ارتقاء کیفیت رشد دانش آموزان در تمام ابعاد و زمینهها به ویژه ارزشهای مطلوب جامعه، تدوین و تألیف گردد. در دهههای اخیر تغییرات مهمی در برنامههای درسی و به تبع آن تغییراتی در تهیه و تنظیم کتابها و مواد آموزشی در ایران صورت گرفته که در راستای فعال کردن دانش آموزان در فعالیتهای آموزشی بوده است. در همین سالها اصلاحات و تغییراتی را نیز در کتب دوران ابتدائی از جمله کتاب مطالعات اجتماعی شاهد بودهایم، این کتاب درسی یکی از عوامل انتقال و آموزش مهارتهای زندگی میتواند باشد. بنابراین با توجه به مطالب ارائه شده در فوق، پژوهش حاضر درصدد است، به تحلیل محتوی کتاب مطالعات احتماعی پایه چهارم ابتدائی بر اساس میزان ارتباط آن با آموزش مؤلفههای مهارتهای زندگی بپردازد.

نوعی از تحلیلها که برای برنامه ریزان درسی، مؤلفین و تصمیم گیرندگان برنامه درسی بسیار مفید و ضروری است، تحلیل محتوایی است . همچنین بیشترین فراوانی در کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی مربوط به مؤلفه استدلال کردن با 28 درصد و کمترین فراوانی مربوط به مؤلفه شک گرایی معقول با 0/85 درصد میباشد. بیشترین فراوانی در کتاب مطالعات اجتماعی پایه پنجم ابتدایی مربوط به مؤلفه استدلال کردن با 41/9 درصد و کمترین فراوانی مربوط به مؤلفه شک گرایی معقول با 0 درصد میباشد.

برای بررسی محتوای آشکار پیامهای موجود در یک متن، میتوان از روش تحلیل محتوا استفاده کرد. نقد و بررسی محتوای کتابهای درسی از جمله موضوعاتی است که در چند دهه اخیر مورد توجه پژوهشگران و متخصصان تعلیم و تربیت قرار گرفته است؛ توجه به این موضوع میتواند کمّیها و کاستیهای کتابهای درسی را آشکار نماید و به طراحان برنامه درسی در تدوین بهتر کتابهای درسی کمک کند. کتاب درسی یا محتوای مطالب آموزشی، به ویژه در نظامهای آموزشی متمرکز که محور مکتوب و مدون تعلیم و تربیت محسوب شده و فعالیتها و تجربههای تربیتی دانشآموزان توسط معلم و حول محور آن سازماندهی میشود، نیاز به تحلیل و بررسی علمی دارد.

در این مهارت افراد فرا میگیرند که به شیوهای متفاوت بیاندیشند و از تجربههای متفاوت و معمولی خویش فراتر روند و تبیینها یا راهحلهایی را خلق نمایند که خاص و ویژه خودشان است. این مهارت عبارتست از توانایی تحلیل عینی اطلاعات موجود با توجه به تجارب شخصی و شناسایی آثار نفوذی ارزشهای اجتماعی، همسالان و رسانههای گروهی بر رفتار فردی. مقالات فوق بر اساس داده کاوی مقالات مطالعه شده توسط پژوهشگران محاسبه شده است. ما رایگان واست سرچ میکنیم .فقط کافیه موضوع و شماره موبایلت را در کادر ثبت موضوع ، وارد کنی و تمام . ما لیستی از بهترین عناوین که مرتبط با موضوع شماست را در (روبیکا ، ایگپ ، ایتا یا واتساپ) تقدیمتون میکنیم.

در تمام کشور برای هر موضوع درسی در هر پایه تحصیلی یک کتاب تألیف میشود و در بین مدارس توزیع میگردد. معلمان فعالیتهای خود را بر محور کتاب درسی متمرکز میکنند و البته امتحان و ارزشیابیعمدتاً محدود به مطالب کتاب درسی است. از این رو وسیله آموزشی در نظام تعلیم و تربیت دارای نقش بسیار مهمی است و کتابهای درسی به خاطر اهمیت زیادی که در تحقق اهداف آموزشی دارند، کانون توجه تمامی دست اندر کاران آموزش و پرورش می باشد . با توجه به یافتههای ارائه شده در جدول 3، مجموع فراوانی مؤلفههای مهارتهای زندگی در این فصل 75 بوده که به ترتیب بیشترین فراوانی مربوط به مؤلفه توانایی حل مسئله با 31/4 درصد و کمترین فراوانی مربوط به مؤلفههای توانایی همدلی با دیگران، توانایی رویارویی با هیجانها – غم، خشم، شادی – و توانایی رویارویی با استرسها با صفر درصد است.

برای دریافت فایل تحلیل محتوای مطالعات اجتماعی پایه چهارم ابتدایی براساس روش ویلیام رومی از این قسمت اقدام کنید. با هم بخشی از متن تحلیل محتوای مطالعات اجتماعی پایه چهارم ابتدایی براساس روش ویلیام رومی را مشاهده می کنیم. هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی از بعد مؤلفهی تفکر انتقادی است. برای تجزیه و تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعهی آماری این پژوهش، محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه چهارم، پنجم و ششم دوره ابتدایی بوده بوده که به دلیل محدود بودن جامعهی آماری، نمونه آماری همان جامعهی آماری میباشد. بنابراین محتوای کتاب درسی علوم اجتماعی پایهی چهارم، پنجم و ششم ابتدایی به دلیل ساختار موضوعی در فراهم ساختن فرصتهایی برای تفکر چند جانبه، حول مسائل و موضوعات چالش برانگیز، مورد بررسی قرار میگیرد.

جامعه آماری شــامل کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه چهارم ابتدایی سال تحصیلی ۹۷-۹۸ بوده که با توجه به ماهیت موضوع نمونه‌گیری انجام نشــده و همه جامعه آماری بررســی شده است. ابزار به کار گرفته‌شده در این پژوهش جدول مقوله‌بندی است که بر اساس مقیاس دینداری مربوط به پژوهش خدایاری فرد استخراج گردیده است و شامل ۵ مؤلفه اخلاق زیست‌محیطی اسلامی می‌باشد. یافته‌های این پژوهش نشان داد که کل مفاهیم مرتبط با اخلاق زیست‌محیطی اسلامی در این کتاب، ۱۰۶ واحد بوده که در بعد متن، فراوانی مؤلفه‌های اخلاق زیست‌محیطی اسلامی ۷۵ مورد و در بعد تصاویر ۳۱ مورد بوده است. در این کتاب به ترتیب به مؤلفه‌های «بهره‌برداری بهینـه از منابع» ۶۵ مرتبه، «گسترش منابع طبیعی تجدیدپذیر» ۲۰ مرتبه، مؤلفه «رعایت بهداشت محیط» ۱۱ مرتبه، «پرهیز از آسیب زدن به محیط‌زیست» ۹ مرتبه اشاره و به مؤلفه «تأکید بـر دوری از اسـراف» هیچ اشاره‌ای نشده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه چهارم ابتدایی بر اساس آموزش مهارتهای زندگی در سال 1394 است.

ابزار مورد استفاده، جدول محقق ساختهای است که بر اساس مؤلفههای مهارتهای زندگی تدوین گردیده است و اطلاعات استخراج شده از تصاویر، جملات و فعالیتهای کتاب در این جدول ثبت گردیده است. جامعه پژوهش کلیه فصول کتاب مطالعات اجتماعی پایه چهارم است و واحدهای تحلیل جملات، تصاویر و فعالیتهای کتاب مذکور میباشد. تحلیل محتوای واحدهای تحلیل بر اساس فهرست وارسی بر اساس دیدگاه سازمان جهانی بهداشت انجام پذیرفت. دادههای به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی از جمله فراوانی و درصد فراوانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.