هدف از پژوهش حاضر تحلیل و بررسی کتاب فارسی چهارم دبستان از لحاظ ظاهری و محتوایی کتاب میباشد. در این پژوهش ساختار ظاهری و محتوایی کتاب به طور کامل بررسی گردیده است. هدف اصلی پژوهش، تحلیل محتواي توصیفی متن نوشتاري و تصاویر کتاب فارسی پایه چهارم ابتدایی براساس مفاهیم نیکوکاري و احسان،همکاري و تعاون،کمک به دیگران،ایثارو گذشت، دوستی است. هدف اصلی از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب¬های فارسی نیمه دوم دوره ابتدایی (پایه¬های چهارم، پنجم و ششم) براساس عوامل خلاقیت گیلفورد بوده است.
این پژوهش یک تحلیل محتوای کمی است که جامعه آماری آن کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی است. از آن جا که این کتابها دارای 4 بخش علوم زیستی، علوم فیزی… در این مقاله کتاب فارسی پایه چهارم براساس مفاهیم ارزشی نیکوکاري و احسان،همکاري و تعاون،کمک به دیگران،ایثارو گذشت،دوستی مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش به منظور تحلیل محتوای کتاب تفکر و پژوهش ششم ابتدایی از دیدگاه خلاقیت گیلفورد در سال 92 انجام شد و در راستای هدف مزبور این سوال مطرح شد که آیا در کتاب تفکر و پژوهش ششم ابتدایی به کلیه سطو ح عملیات ذهنی گیلفورد پرداخته شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گرد آوری داده ها توصیفی می باشد. جامعه آماری در این مطالعه محتویات کتاب تفکر و پژوهش ششم ابتدایی بود و با توجه به ای…
والسیا و روهن (۲۰۱۵) به بحث ارزش ها پرداخته و نقش تربيت را گوشزد مي كند. آنان بيان مي كنند كه در پرورش ارزش ها، مطلوب اين است كه مربيان از زبان فطرت و قدرت مذهب و اخلاق استفاده كنند و به ارزش ها جنبه كاربردي در زندگي روزمره دهند و اين اقدامات بايد از سنين پايين در افراد شروع شود. در فرهنگ لغت معین، خیریه و نیکوكاری را با «لطف، کرم، احسان و برّ» یکی دانستهاند و آن را «هرگونه یاریرسانی به افراد یا موجودات نیازمند آن و همچنین کمک مالی و دادن پول یا دیگر کمکهای مادی به تهیدستان با انگیزههای انسان دوستانه» توصیف نمودهاند.
بنابراین، متن کتاب فارسی چهارم ابتدایی1394به روش غیرفعال و تصاویر و پرسشهای کتاب نیز به روش فعال تدوین شده اند. چکیدهنظام آموزش و پرورش کشور برای روزآمد کردن کتاب های درسی نیازمند بازنگری کارشناسی شده در محتوای کتاب ها است . در این راستا، خوشبختانه طی سالهای اخیر تغییرات مهمی در کتابهای دوره ابتدایی و کتاب فارسی صورت گرفته است . از آنجا که این کتابها تازه تألیف یافته اند، انجام تحقیقات در باره متن، پرسشها و تصاویر این کتاب ها به اصلاح و روزآمد کردن آنها کمک خواهد کرد . در این پژوهش از آمار توصیفی استفاده شده است و با توجه به ماهیت و هدف پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شد.تحلیل محتواي توصیفی تصاویر و متن نوشتاری ، به تبیین ویژگی هاي محتواي آشکار کتاب درسی می پردازد. این نوع تحلیل، تصاویر و متن نوشتاری یک کتاب درسی را توصیف می کند.
جامعه آماری شامل کل محتوای کتاب فارسی (متن و خودآزمایی) در سال تحصیلی بود. ابزار گردآوری دادههای این تحقیق نیز شامل فرم تحلیل محتوای محققساخته بود که بر مبنای شاخص خلاقیت گیلفورد تهیه شده است. چکیده هدف اصلی از پژوهش حاضر “تحلیل محتوای کتاب فارسی اول ابتدایی بر اساس عوامل خلاقیت گیلفورد” بوده است. بر این اساس جامعه آماری محتوای کتاب فارسی تعین گردیده است و ابزار و اندازه گیری، محتوای دو کتاب فارسی یعنی کتاب بخوانیم و بنویسیم و فرم محقق ساخته می باشد. به منظور تحلیل محتوا از روش واحد ثبت در زمینه استفاده شده است و با استفاده از جداول، فراوانی و درصد به توصیف و تحلیل داده ها پرداخت… چکیده پژوهش حاضر به تحلیل محتوای کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی از منظر شاخص خلاقیت گیلفوردمیپردازد که در این تحلیل، تکالیف واگرا به عنوان عامل ایجاد خلاقیت تعیین شده و به بررسی میزان آن تکالیف در کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی پرداخته شده است.
بنابراین می توان این مانع را به ضعف، در برنامه درسی ارتباط داد. طبقات این تحلیل شامل تصاویر مرتبط با مفاهیم نیکوکاري و احسان،همکاري و تعاون،کمک به دیگران،ایثاروگذشت،دوستی است.بنابراین طبقه بندي از پنج طبقه تشکیل می شود. در این پژوهش، محتوای کتابها اعم از متن، پرسشها و تصاویر آنها بررسی می شود. الف – متون یکصد کلمه ای باید سه نمونه متفاوت ازبخش های مختلف متن موردارزیابی را دراختیار قرار دهد.
ثبت ديدگاه