در »تحلیل محتوای روان خوانی های کتاب فارسی پنجم و رابطهی آن بر پیشرفت مهارت خواندن در دانشآموزان« که در سال 1393 انجام گرفت، هشت روان خوانی از کتاب مذکور را از طریق فرمولهای خوانایی گانینگ و ویلیام رومی مورد بررسی قرار داده است. در تحلیل دیگری که در سال 1394 در مورد »کتابهای درسی فارسی و علوم اجتماعی پایهی ششم ابتدایی از حیث توجه به هویت ملی بر محور استانداردهای مصوب« انجام گرفته چنین نتیجه گیری شده است که، در کتابهای اجتماعی و فارسی بخوانیم به برخی نمادها مثل جغرافیا و مکان طبیعی- ملی، مشاهیر ایرانی و فرهنگ در حد نسبتاً مناسب توجه شده است. به برخی نمادها مثل پرچم، سرود ملی، تقویم رسمی، قومیت، ادبیات ملی، اساطیر ایرانی، مکان تاریخی و ملی و هنر ایرانی کم توجهی شده است و به برخی نمادها مثل دینصلاًا توجه نشده است؛ بنابراین طبق نتایج این پژوهش محتوای – متن و تصویر – کتابهای اجتماعی و فارسی بخوانیم به طور متعادل و متوازن به موضوع نمادهای هویت ملی نپرداخته است. واحد تجزیه و تحلیل جمله، تصویر و پرسش است، که از طریق میزان شاخص درگیری دانشآموز با متن، تصاویر و پرسشها در دروس کتاب به کمک روش دعوت به پژوهش ویلیام رومی تجزیه تحلیل گردیده است. همچنین به لحاظ تکمیل و ارتقاء اعتبار اطلاعات، نتایج یافته ها در اختیار یک نفر از مدرسین با تجربهی دانشگاه فرهنگیان قرار گرفت.

از آن جا که برنامه ریزی، تدوین، تغییر و روز آمد کردن کتاب های درسی یکی از الزامات نظام آموزشی است، تحلیل و بررسی علمی آن نیز اهمیت مضاعف دارد. برای رسیدن به این امر مهم باید عوامل چند بعدی که بر دستیابی به این اهداف تاثیرگذار هستند بررسی گردد و اطمینان از این تناسب، نیاز به بررسی و تحلیل محتوا دارد گرچه در رابطه با کتابهای درسی تحلیل های مختلفی را میتوان انجام داد، اما یکی از این تحلیلها که برای برنامهریزان درسی، مؤلفین و تصمیم گیرندگان برنامههای درسی بسیار مفید و ضروری است، همان تحلیل محتوایی میباشد که از مباحث کاربردی است. پژوهشگران با استفاده از این روش، به وارسی داده های خود می پردازند. این روش کمک میکند تا مفاهیم و اصول، نگرشها، باورها و کلیهی اجزای مطرح شده در قالب دروس کتاب، مورد بررسی علمی قرار گیرد و با اهداف برنامهی درسی، مقایسه و ارزشیابی شوند.

” فروشگاه فایل شاپ 1 ”  از ابتدای تابستان سال 1403 با رسالت عرضه انواع محصول و محتوای دیجیتالی برای عموم کاربران پا به عرصه خدمت رسانی گذاشت و امیدواریم بتوانیم با ارائه خدمات خود موجب رضایت خاطر شما بشویم. مقالات فوق بر اساس داده کاوی مقالات مطالعه شده توسط پژوهشگران محاسبه شده است. برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید. ما رایگان واست سرچ میکنیم .فقط کافیه موضوع و شماره موبایلت را در کادر ثبت موضوع ، وارد کنی و تمام . ما لیستی از بهترین عناوین که مرتبط با موضوع شماست را در (روبیکا ، ایگپ ، ایتا یا واتساپ) تقدیمتون میکنیم.

سپس در سال دوم راه اندازی ، پس از مستقر شدن در دفتر کاری مجهز و استخدام چند نیروی ماهر ،توانستند در طول 5 سال به اهداف خود یعنی 1- رضایت و اعتبارحداکثری در بین کاربران اینترنتی 2- گرد اوری بانکی جامع از مقالات ( 60 هزار مقاله و پاورپوینت فارسی وقابل ویرایش ) 3- همکاری با بیش از 100 کافینت در سطح ایران ، دست پیدا کنند و این راه همچنان ادامه دارد . نتایج حاضر نشان دهنده ی این است که متن با ضریب درگیری 0/12، غیر فعال بوده و نیاز به بازنگری و تجدید نظر اساسی دارد. ضریب درگیری تصاویر عدد 2/37 به دست آمده که نشان دهندهی فعال بودن تصاویر کتاب است؛ در ضمن پرسش های این کتاب به دلیل دارا بودن ضریب درگیری 0/84 فعال است. از طرف دیگر یکی از اهداف و نیازهای مبرم نظام آموزشی هر کشور، برنامهریزی، تدوین، تغییر و روز آمد کردن کتابهای درسی است. برنامهریزی و تدوین کتابهای روز آمد سبب میشود تا دانشآموزان با سیر و تحول پیشرفت جهان و کشورمان همگام شوند . بر اساس سیستم تحلیلی استنادات مقالات، تاکنون برای نگارش 1 مقاله استفاده شده است.

همچنین محتوای برنامه درسی از نظر نقشی که در تحقق اهداف آموزشی ایفا می کند، از اهمیت خاص برخوردار است. محتوای مطلوب کتاب های درسی میتواند دانشآموزان را به چالش فکری وا دارد و از جمود فکری و ذهنی رها سازد و پاسخگوی نیازمندیهای عصر جدید انسانها باشد. این واقعیت باعث شده است که صاحب نظران و پژوهشگران، بررسی محتوای آموزشی دوره های تحصیلی را با توجه به نیازهای فراگیران مورد بررسی و تحلیل قرار میدهند.

مگ ایرانز یک سایت خدماتی اینترنتی محسوب می شود که روزانه مقالات و پاورپوینت های زیادی را جمع آوری ، تهیه و در دسترس دانشجویان ، دانش‌آموزان و محققین قرار می‌دهد . گروه مگ ایرانز در سال 1390 زمانی که هنوز کسب و کارها حالت سنتی داشتند و کافی نت ها به صورت حضوری در سطح شهر فعالیت می‌کردند با ایده کافی نت آنلاین راه اندازی شد . طرح اولیه این شرکت در ابتدا با ایده و تلاش دو دانشجوی خلاق راه اندازی گشت .

با تحلیل محتوا، نقاط ضعف محتوا آشکار تر شده، ضرورت پیروی یا ایجاد یک برنامه استاندارد، بیشتر احساس می شود. هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب فارسی خوانداری پایه دوم ابتدایی بوده که تلاش گردیده است با استفاده از فرمول خوانایی فرای که یکی از روش های کمی تحلیل محتوا بوده سطح خوانایی کتاب مذکور و میزان رعایت اصل ساده به دشواری بررسی گردد. جامع آماری تحقیق شامل کل محتوای فارسی خوانداری پایه دوم ابتدایی بوده و برهمین اساس سه نمونه یکصد کلمه ای از ابتدا، وسط و انتهای کتاب مذکور انتخاب گردیده و اطلاعات آن بر اساس شاخص های مورد نظر بررسی و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که سطح خوانایی کتاب پایین تر از سطح مورد انتظار برای دانش آموزان این مقطع بوده و در واقع برای دانش آموزان با یک سال تحصیل مناسب است، که ضروری است مولفان و برنامه ریزان درسی توجه کافی به این مسئله را داشته باشند. اما محتوای کتاب از لحاظ روانشناسی یادگیری از ساده به دشوار تنظیم گردیده که نشان از اهمیت زیاد این مسئله برای مولفان کتاب مذکور بوده است. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب‌های فارسی خوانداری و نوشتاری دوره دوم ابتدایی از نظر توجه به مولفه‌‌های مهارت‌های تفکر انتقادی بود.

برای این کار 8 هوش نظریه‌ی گاردنر به‌عنوان ملاک‌های تحلیل و نوشته‌های تمام دروس فارسی پایه دوم دبستان چاپ 97/98 به‌عنوان واحد تحلیل محتوا انتخاب شدند. روش پژوهش برای جمع‌آوری اطلاعات شمارش انواع هوش‌ها در نوشته‌های تمام درس‌هاست. نتایج پژوهش با توجه به درصد فراوانی بدست آمده از شمارش فراوانی انواع هوش‌های نظریه‌ی گاردنر حاکی از متفاوت بودن میزان توجه به انواع هوش‌ها در درس‌های مختلف بود که در کل بیشترین میزان توجه به هوش زبانی و کمترین میزان توجه به هوش طبیعت‌گرا بود که البته میزان توجه به انواع هوش‌ها در درس‌های مختلف نیز متفاوت بود. ضروری است که مولفان کتاب‌های درسی فارسی پایه دوم دبستان، در ویرایش‌های بعدی به این امر توجه لازم را داشته باشند. تحقیقی در سال 1386 تحت عنوان »تحلیل محتوای کتابهای فارسی سال اول دبستان در ایران« با استفاده ازروش توصیفی تحلیل محتوا انجام گرفته که در آن متون نوشتاری درسها، تصاویر و تمرین های کتابهای مذکور بر اساس هدفهای جزیی، مورد تحلیل قرار گرفت.

برای دستیابی به این هدف ابتدا مولفه‌های؛ استنباط، استنتاج، ارزیابی مدارک و دلایل، تشخیص پیش‌فرض‌ها، و تعبیر و تفسیر به‌عنوان مولفه‌های تفکر انتقادی بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از مقالات و پژوهش‌های مرتبط و مدل تفکر انتقادی لیپمن تعیین گردید و برای هر یک از مولفه‌‌ها نیز مصادیقی مشخص شد. جامعه آماری، کتاب‌های فارسی خوانداری و نوشتاری دوره دوم ابتدایی که حجم نمونه برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. ابزارهای گردآوری داده، در بخش تحویل اسنادی، فرم فیش‌برداری و در بخش تحلیل محتوا، فرم وارسی تحویل محتوای محقق‌ساخته است. تجزیه و تحلیل محتوای کتاب‌های فارسی خوانداری و نوشتاری نشان داد که از بین مولفه‌‌های مهارت‌های تفکر انتقادی؛ مولفه استنتاج و تعبیر و تفسیر نسبت به مولفه‌‌های دیگر در کتاب خوانداری و نوشتاری دوره دوم ابتدایی دارای بیشترین فراوانی بود. هدف اساسی پژوهش بررسی میزان برخورداری کتاب فارسی پایه‌ی دوم دبستان از هوش‌های چندگانه هاروارد گاردنر است.

این رسانهی بااهمّیّت در بردارندهی بخشهای نوشتاری، تصاویر و پرسشهایی است که در راستای تحقق اهداف کتاب انتخاب و سازماندهی میشوند. برنامه و محتوای کتاب درسی از عناصر مهم نظام آموزش و پرورش است که به طرق مختلف بر روند آموزش چه به صورت آشکار و چه به صورت پنهان تأثیر میگذارند و در تحقق اهداف آموزش و پرورش نقش اساسی دارد. هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب فارسی خوانداری پایه دوم ابتدایی سال تحصیلی با استفاده از روش ویلیام رومی است. کتاب درسی یک از عناصر سیستم آموزشی است که به عنوان یک منبع و مرجع یادگیری از طریق ارائه اثربخش محتوای آموزشی موجب انسجام و هدایت عوامل آموزش و تسهیل جریان یاددهی – یادگیری می گردد.